۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
تولید خاویار کشور به بیش از ۱۰ تن رسید
وزیر جهاد کشاورزی:

تولید خاویار کشور به بیش از ۱۰ تن رسید

خاویار، وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان خاویار تولیدی کشور در سال ۱۳۹۲ کمتر از یک تن بود این در حالی است که در دولت تدبیر و امید این میزان به بیش از ۱۰ تن در ۱۴۰ مزرعه داخل خشکی رسید.

به گزارش بازار، کاظم خاوازی روز پنجشنبه در هفتادمین برنامه افتتاح طرح‌ها در چهارچوب پویش ملی «جهاد ملی، جهاد برای جهش»، بهره‌برداری از طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی با ارزش سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد، افزود: تولید این میزان خاویار در دولت تدبیر و امید برگ زرینی در کارنامه این دولت است.

وی ادامه داد: در اول انقلاب اسلامی میزان شیلاتی که تولید می‌شد ۳۲ هزار تن بود و در سال ۹۲ به ۸۸۵ هزار تن و در پایان سال ۹۹ این رقم به یک میلیون ۲۲۹ هزار تن رسید.

وزیر جهاد کشاورزی از تلاش برای ایجاد کارخانه‌های تولید خوراک دام آبزیان خبرداد و گفت: این موضوع به توسعه تولید کمک خواهد کرد.

خاوازی به افتتاح طرح های زهکشی در استان گلستان اشاره کرد و گفت: با دستور حضرتعالی در سفرسال ۹۳ به استان گلستان مقررشد بخش زیادی از اراضیی که دراین استان وجود داشته و ظرفیت تولید در این اراضی وجود دارد و به دلایل طبیعی دارای  آب ماندگاری و شوری است و کشاورزان نمی توانند استفاده کنند زهکشی صورت گیرد.

وی ادامه داد: حدود ۷۸ هزار هکتار تا بهمن ۱۳۹۹ از این اراضی زهکشی شد در مجموع کل اراضی مستعد زهکشی در استان گلستان ۲۸۰ هزار هکتار است بنابراین تا سال ۹۹، ۷۸ هزار هکتار زهکشی اتفاق افتاد.

وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: به درخواست کشاورزان و دستوری که داده شد مقرر شد ۵۰ هزار دیگر زهکشی  تا پایان دولت صورت گیرد و امروز شاهد بهره برداری از ۲۰ هزار از این راضی هستیم که تاثیر بسیار زیادی در درآمد کشاورزان دارد به گونه ای که در دیم ۱.۶ برابر درآمدشان افزایش خواهد یافت.

خاوازی افزود: کشاورزان در اراضی آبی حداقل ۶۰ درصد افزایش درآمد خواهند داشت و نیز بهره وری آب ۱.۵ برابر می شود ضمن آنکه تولیدبین ۱.۵ تا ۲ برابر می شود.

وی به طرح های قابل بهره برداری در بخش شیلات اشاره کرد و گفت: درشیلات سه پروژه داریم  که یکی اسکله سازی است برای بهره برداران که اعتبارات آن دولتی است.

وزیر جهاد کشاورزی  پروژه بعدی را که دولت حمایت کرده و تامین اعتبارمی کند و نیز بخش خصوصی ورود می کند را پروژه  پرورش ماهی در دریا برشمرد و  پروژه جدید را نیز توسعه کشت ماهی تیلاپیا عنوان کرد.

خاوازی ادامه داد:نکته ای که در این آیین بسیار مهم است که می تواند اشتغالزایی مهمی داشته و پایه تولید پروتئین در مناطق خشک باشد تولید تیلاپیا است.

وی افزود: تیلاپیا ماهی است که در جهان به وفور تکثیر می یابد و امروز مجوز آن را با کمک سازمان محیط زیست برای چهار استان سمنان، خراسان جنوبی، استان قم و یزد گرفتیم و در هر هکتار به طور متوسط ۳۰۰ تن ماهی می دهد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نخستین مزرعه ای که در این زمینه فعالیت خود را آغاز می کند در یزد است و از روشی جدید برای آن استفاده شده است. در این روش ۹۵ درصد آب ذخیره می شود و ۵ درصد مابقی هم می تواند برای کشت استفاده شود.

خاوازی ادامه داد: نکته قابل تامل این است که در مناطق خشک آب ها یا شورند، یا لب شور یا کاملا شورند و این ماهی قابلیت پرورش در این نوع آبها را دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه  ما در این مناطق نیاز داریم اشتغال به وفور ایجاد شود گفت: این یکی از نقاط بسیار شفاف و روشن دولت تدبیر و امید است که اگر پیگیری شود یکی از منابع ارزان برای ایجاد اشتغال  است و در جهان تیلاپیا حدود یک دلار خرید و فروش می شود و ما با تولید آن می توانیم قیمت را کاهش دهیم.

خاوازی به طرح های قابل افتتاح در بخش گلخانه اشاره کرد و گفت: تاپایان سال ۱۳۹۹ تقریبا ۲۱ هزار ۸۰۰ گلخانه افتتاح کردیم یعنی گلخانه های ما در ابتدای سال ۹۹ حدود هشت هزار هکتار بود که به ۲۱ هزار و ۸۰۰ رسید و امروز نیز یک هزار ۲۰۰ هکتار به گلخانه های ما اضافه می شود یعنی ۲۳ هزار هکتار در طول دولت تدبیر و امید به گلخانه ها اضافه شده است.

وی ادامه داد: این کاری ضروری است که باید در امر کشاورزی اتفاق افتد و ما از فضای باز به سمت فضای بسته حرکت کنیم و زیراهم افزایش عملکرد ۱۰ تا ۱۲ برابری در محیط های گلخانه ای ایجاد می شود و هم راندمان اب ۱۰ برابر می شود.

وزیر جهاد کشاورزی یکی از خانواده های مهم این گلخانه ها سایبان ها برشمرد و گفت: به نظر از مهمترین اتفاق هایی است که در دولت تدبیر و امید شروع شد و ادامه دارد و تمام گلخانه را در برابر تگرگ، گرد و خاک و سرمازدگی محافظت می کند و تولید را افزایش خواهد داد.

خاوازی در پاسخ به سووال رییس جمهوری در باره افتتاح طرح های غرب کشور نیز گفت: انشاالله در مراسم بعدی حداقل ۲۵ هزار هکتار از اراضی افتتاح می شود که مقرر بود بیشتر باشد که گرچه سازمان برنامه کمک کرد اما کافی نبود.

وی در ادامه به بهره برداری از مرکز داده های کشاورزی اشاره کرد و گفت: این مرکز پایش گام ارزشمندی است که در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاده است.   اتفاق بسیار مبارکی است  که همه کشورهای پیشرفته به این مرکز مجهز هستند درحالی که در ایران نبود و از پارسال شروع شد و بسیار می تواند به کشور کمک کند.

کد خبر: ۹۲٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha