۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
از فقر مردم نباید مالیات گرفت
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

از فقر مردم نباید مالیات گرفت

تولایی، رییس اتاق کاشان گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه درحالی در مجلس تصویب شد که به‌نظر می‌رسد این طرح نه از افزایش ثروت که از رشد تورم مالیات می‌گیرد و این موضوع عادلانه نیست.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه کمتر از یک هفته است که در مجلس به تصویب رسیده است. رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران درباره تبعات اجرایی شدن این طرح گفت: متأسفانه مسئولان در کشور ما، مدام در حال الگوبرداری ناقص و بیهوده از کشورهای غربی هستند. طرح مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای غربی به اجرا رسیده است درواقع این طرح در کشورهایی که با ثبات اقتصادی رو به رو هستند عملیاتی شده و قرار نیست ما در کشورمان بدون توجه به مختصات اقتصادی آن کشورها، قانون‌های غربی را پیاده کنیم.

محمود تولایی افزود: بررسی یک قانون در مجلس، بدون توجه به میزان ثبات اقتصادی در کشور و تورم افسار گسیخته حاکم بر محیط اقتصادی ایران، نتیجه بخش نخواهد بود. از آنجا که در این قانون تورم‌زدایی نشده و احتمال اینکه بخش عمده‌ای از مالیات وصول شده، حاصل ثروت فرد مالیات دهنده باشد وجود ندارد بلکه آنچه وصول می‌شود، حاصل تورم است.

تولایی در توضیح ادعای خود گفت: با اجرای این طرح، خانه‌ای که در گذر زمان به واسطه تورم گران‌تر اما کهنه‌تر شده در صورت فروش مشمول مالیات می‌شود و این شیوه، شیوه درستی نیست. چرا که فروشنده این خانه برای خانه مستهلک شده باید درصد قابل توجهی را بعد از فروش پرداخت کند و این موضوع ممکن است باعث شود قدرت خرید او بعد از فروش خانه ۱۰۰ متری به ۸۰ متر تنزل پیدا کند. این نوع مالیات‌ستانی نه فکر شده است نه کارشناسی نه اقتصادی نه علمی و در هیچ دنیای دنیا رواج ندارد. مفاد قانون‌های غربی را نباید ایرانی و اسلامی کنیم بدون آنکه از پشتوانه غربی آن بهره‌مند باشیم.

رییس اتاق کاشان افزود: اقتصاد آمریکا، به عنوان کشوری که این طرح در آن اجرا می‌شود، اقتصادی است که تورم ندارد و نمی‌تواند برای ما سرمشق اقتصادی باشد.

او اظهار کرد: یکی از تبعات دیگر این طرح احتمالاً، انتقال بازار دلار، طلا و سکه به زیرزمین است. مالیات امروز هم در این بازارهای مالی وجود دارد اما با این اقدامات سرمایه‌ها و نقدینگی‌ها به بخش‌های غیر مولد هدایت می‌شود و سفته‌بازی‌ها افزایش پیدا می‌کند. فراموش نکنیم که اگر سکه و ارز از چرخه معاملات رسمی بیرون برود و این روند هم توسعه پیدا کند اقتصاد متضرر می‌شود

تولایی تأکید کرد: اتاق بازرگانی در جسله‌ای که با مجلسی‌ها داشت، هشدارهایش را در این‌باره داد و گزارش کارشناسی مکتوب در اختیار آن‌ها گذاشت اما در جریان کمیسیون، التفات کافی به نظرات بخش خصوصی نشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق افزود: از سوی دیگر، ازآنجاکه سرمایه‌های بانک‌ها مشمول مالیات می‌شوند افراد می‌توانند برای فرار فعالیت سراغ اقتصاد پنهان و معامله زیرزمینی سکه، ارز و طلا بروند. بخش اقتصاد پنهان جامعه می‌تواند روی ارز، طلا و منابع ملی کشور کار کند و هیچ ردی از خود بر جای نگذارد.

تولایی در ادامه گفت: با مالیات ستانی از تورم، مردم فقیرتر می‌شوند. از فقر مردم نباید مالیات گرفت. مسئولیت اقتصاد تورمی و رکود در بازارها با دولت‌هاست. دولت‌ها نباید از این خطای بزرگ و از این تورم مستمر دورقمی مالیات هم بگیرند. این طرح ازمجلس برای تأمین کسر بودجه دولت آمده است و البته به اهداف احتمالی خود نخواهد رسید.

کد خبر: ۹۱٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha