۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
نقش مدیران عامل برخی بانک ها در مفاسد اقتصادی
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد

نقش مدیران عامل برخی بانک ها در مفاسد اقتصادی

جلیلی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ایفای نقش مدیران عامل برخی بانک ها و جا به جایی تصدی آنان از بانک مرکزی به بانک ها «درب های گردان» را از سرچشمه های مفاسد اقتصادی در کشور دانست.

به گزارش بازار، سعید جلیلی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه هایش برای مبارزه با فساد اظهار داشت: برای مبارزه با فساد گاهی فقط با مفسدان برخورد می شود اما مهم آن است که اصلاًَ اجازه ندهیم زمینه ایجاد فساد شکل بگیرد.

وی گفت: برنامه دولت ما این است که ساز و کارهایی که در دنیا به خوبی تجربه شده و جلوی فساد را گرفته است به کار گیریم.

جلیلی با بیان این که بسیاری از مفاسد به علت تعارض منافع شکل می گیرد، افزود: به عنوان نمونه؛ یکی از مشکلاتی که اکنون در سیستم پولی کشور داریم چیست؟ در مباحث مربوط به بانک هاست؛ چه کسی باید جلوی مفاسد در بانک ها را بگیرد، چه کسی باید مانع از ایجاد فساد در بانک ها شود؟

وی تصریح کرد: تعارض منافع در این جا نباید ایجاد شود اما متأسفانه وقتی بررسی می کنیم ملاحظه می شود که مدیران عامل برخی بانک ها در ادامه مسئولیتشان؛ در بانک مرکزی سمت گرفتند و بعد دوباره به بانک ها بازگشتند، این درب های گردان در نظام بانکی حتماً لطمه می زند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر کسی در بانک مرکزی که وظیفه اش اعمال نظارت بر بانک هاست در ذهنش این باشد که خودش چند وقت دیگر می خواهد به یکی از بانک ها برود و مسئولیت بگیرد، حتماً ساز و کارها و سیاست های درست را شاید پیگیری نکند که این اهمیت دارد.

جلیلی همچنین با استناد به اطلاعات و نموداری از خرید و فروش های مفسده آمیز از مجوزهای کسب و کار به طرح این پرسش پرداخت که اکنون در بازار ما چه می گذرد؟ مجوزهای کسب و کار خرید و فروش می شود، مگر صدور این مجوزها نباید روی حساب و کتاب باشد؟

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه؛ مجوزهای سردفتری، مجتمع های رفاهی و دفاتر پیشخوان دولت از جمله مجوزهایی است که با امضاهای طلایی خرید و فروش می شود.

جلیلی تأکید کرد: البته اینها نمونه بود اما منظور اصلی من این است که برای مبارزه با فساد باید برنامه جدی داشته باشیم و خود را صرفاً معطل برخورد با چند مفسد نکنیم زیرا تا با آن چند مفسد برخورد شود؛ ده ها مفسد دیگر از همان مسیر سر بر می آورند و همان مفاسد را پی می گیرند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره حاشیه سازی های معمول اطرافیان رئیس جمهور و لزوم پرهیز از حاشیه سازی ها اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در کشور سبب فساد، مشکلات، پیشگیری از پیشرفت امور و کندی کارها می شود؛ صرفاً دزدی برخی افراد در برخی جاها نیست بلکه ناشی از رفتارهایی است که اگر بهنگام و درست با آن برخورد نشود سبب صدمات و لطماتی می شود که بعضاً از صدها فساد بدتر است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یکی از این موضوعات را تعارف دانست و گفت: اگر در جایگاه حکمرانی به ویژه شخص رئیس جمهور دچار تعارفات شود چه با حلقه نخست اطرافش و چه در اطرافیان هر مسئول؛ چه بسا از جانب آنان رفتارهای غلط و مضری روی دهد که اگر رئیس جمهور و دیگر مسئولان با آنان تعارف داشته باشند و نتوانند برخورد لازم را بکنند صدمات جبران ناپذیری خواهد داشت.

جلیلی تأکید کرد: اگر مردم همگان بدانند که رئیس جمهور حتی با حلقه اطراف خود تعارف ندارد، بقیه هم حساب کار خود را می کنند و باید به طور جدی بدانند که رئیس جمهور در دفاع از حقوق مردم با هیچ کس تعارف ندارد.

وی الگوی همگان را در مبارزه ی بدون تبعیض با مفسدان، امیرمؤمنان حضرت علی (ع) دانست و گفت: ایشان با نزدیکترین یاران، برادر و قدیمی ترین دوستانشان نیز در دفاع از حقوق مردم تعارف نداشتند.

جلیلی افزود: بر این اساس برای پیگیری کردن آنچه به مصلحت عام است در نامه شان به مالک اشتر تأکید فرمودند که نباید برای رضایت عده ای، مصلحت و حقوق مردم زیر پا گذاشته شود.

وی بار دیگر تأکید کرد: هر کس در جایگاه رئیس جمهور قرار می گیرد نه فقط خودش که در مواجهه با همگان؛ پرهیز از تعارف در دفاع از حقوق مردم حتی در قبال نزدیکترین افرادش در سپهر سیاسی به فرهنگ تبدیل کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که اگر رئیس جمهور آینده ایران شود قول می دهد که دچار حاشیه سازی نشود، اظهار داشت: این وظیفه هر کسی است که در این جایگاه قرار می گیرد، البته حاشیه پردازی را هم نباید فقط به موضوعی خاص منحصر کنیم.

جلیلی گفت: اگر کسی به جای این که مسئولیتش را انجام دهد، کار نمایشی کند و اقدامات نمایشی بر کارهای واقعی غلبه یابد؛ این هم حاشیه پردازی و فساد است.

وی افزود: می بینیم که بسیاری گزارش ها و همایش ها صرفاً نمایشی است و کار واقعی نیست در حالی که اکنون در نهادهای کشورمان؛ میلیون ها کارمند شریف داریم که کار واقعی می کنند.

جلیلی گفت: اگر می خواهیم با فساد برخورد کنیم؛ یکی دو شیوه خاص برای آن وجود دارد اما مهمتر از آن؛ تغییر فرهنگ سیاسی کشور و ضرورت تبدیل فساد به ضد ارزش است.

وی افزود: برای تحقق این هدف؛ نقش عملی رئیس جمهور در این زمینه بسیار مؤثر است و چنین مشی ای را هم باید در رفتار خودش و هم در رفتار دیگران حاکم کند.

این نامزد ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که اگر رئیس جمهور شود و از این تریبون از او انتقاد کنند چه واکنشی خواهد داشت؟ گفت: موضوعی که به عنوان دولت سایه مطرح کردم؛ دقیقاً بر همین مبناست؛ معتقدم اگر کسی رئیس جمهور می شود به این معنا نیست که همه بار مسئولیت روی دوش اوست و بقیه کاری نداشته باشند.

جلیلی تأکید کرد: در جامعه دینی آحاد مردم باید وظیفه خود بدانند که امور دولت را سایه به سایه در حد وسعشان پیگیری کنند؛ به این نحو که برخی در حد محله، برخی در حد وزارتخانه و افرادی نیز در محدوده موضوعات تخصصی؛ اگر دیدند که دولت کار خوبی می کند کمکش کنند، اگر کارش ناقص بود تکمیل و اگر غلط بود آن را تصحیح کنند.

وی افزود: منظور من از دولت سایه؛ حزب و تشکیلات نبود بلکه گفتمانی بود که باید فراگیر شود و اگر من در موضع رئیس جمهور قرار گیرم؛ آحاد جامعه باید سایه به سایه تحولات کشور را پیگیری و این سه حرکت را دنبال کنند؛ اگر خوب بود تأییدش کنند، اگر غلط بود آن را تصحیح و اگر ناقص بود آن را تکمیل کنند.

جلیلی در پایان از دانشگاه های کشور خواست که در جایگاه دولت سایه برای هر فردی که رئیس جمهور می شود؛ این رویه را در پیش گیرند و اعم از این که خودش رئیس جمهور شود یا دیگران؛ این اقدام را ضروری و مهم بدانند.

کد خبر: ۹۱٬۸۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha