۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
 تکثیر ماهیان بومی در زهک آغاز شد
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان:

تکثیر ماهیان بومی در زهک آغاز شد

زاهدان- مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آبهای داخلی) گفت: هرسال با فرا رسیدن فصل بهار کار تکثیر ماهیان بومی سیستان همچون ماهی سفید و «اَنجَک» در مرکز تکثیر ماهیان بومی در زهک آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بازار به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان، عیسی شاهرودی اظهار داشت: امسال نیز به همت محققان و کارشناسان شیلات، تکثیر این ماهیان به صورت هورمون تراپی و در فضای شبیه سازی شده با موفقیت انجام شد.

وی مهمترین هدف این کار را حفظ نسل ماهیان بومی منطقه عنوان کرد و افزود: در سال‌های اخیر به خاطر خشکسالی‌های مداوم، گونه ماهی سفید سیستان در معرض انقراض قرار گرفته که با تکثیر در این مرکز توانستیم این گونه و نژاد را از خطر انقراض نجات و ذخایر ژنی آنها را بازسازی کنیم.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: پس از کار تکثیر، لارو و بچه ماهیان در منابع آبی و سایر استخرهای منطقه سیستان رهاسازی می‌شوند.

وی اظهار داشت: تا پایان اردیبهشت سال آینده کار تکثیر دیگر ماهیان گرمابی مانند آمور، کپور، بیگهد و فیتوفاگ نیز انجام خواهد شد.

شاهرودی بیان کرد: برای نخستین بار توانستیم در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی زهک سه نمونه از ماهیان خاویار شامل تاس ماهی ایرانی، ازون برون و فیل ماهی که ارزش اقتصادی بالایی دارند را پرورش دهیم.

وی تصریح کرد: در این مرکز ۲ آزمایشگاه آنالیز آب و کنترل بهداشت بیماری وجود دارد که قبل از خارج شدن بچه ماهی از کارگاه از لحاظ سالم بودن مورد آزمایش قرار می گیرند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در طول دوره پرورش ماهی آزمایشگاههای این مرکز فعال است و تمامی موارد بهداشتی و بیماری که احتمال اثر سوء بر روی ماهی را داشته باشد مورد برسی قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۹٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha