۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
 بدهکاری یک‌هزار و ۷۰۰میلیاردی بانک سامان| ۱۹میلیارد تومان هزینه تشریفات بانک سامان در ۶ماه
بازار بررسی می‌کند؛

بدهکاری یک‌هزار و ۷۰۰میلیاردی بانک سامان| ۱۹میلیارد تومان هزینه تشریفات بانک سامان در ۶ماه

گزارش ۶ماهه حسابرسی شده این بانک برای سال گذشته نشان می‌دهد که بانک سامان یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری دارد که این عدد نسبت به کل سال ۹۸، ۱۰۳ درصد رشد داشته است.

بازار؛ گروه بورس: حسابرس سازمان بورس در بخشی از گزارش مالی شش ماه ابتدای سال ۹۹ مطالبات مشکوک الوصول عمومی و اختصاصی بانک سامان را مربوط به سال مالی سال ۹۸ اعلام کرد و در بند ۷ مبانی نتیجه گیری آورده: اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌های کالا تجارت خلیج فارس، تحلیل گر امید، سرو زرین اطلس و زرین هوشمند آینده در صورت‌های مالی تلفیقی منظور نشده و صورت های مالی آنها نیز در اختیار این موسسه قرار داده نشده است.

گزارش شش ماهه حسابرسی شده این بانک برای سال گذشته نشان می‌دهد که بانک سامان ۱هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری دارد که این عدد نسبت به کل سال ۹۸، ۱۰۳ درصد رشد داشته است

آخرین صورت مالی حسابرسی شده بانک سامان مربوط به شش ماهه ابتدای سال ۹۹ با ۱۵ بند حسابرس ثبت شده است که بر اساس نظر حسابرس موارد حاکی از عدم ارائه مطلوب صورت‌های مالی یاد شده، از تمام جنبه های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری باشد، برخورد نکرده است و آخرین گزارش صورت مالی بانک سامان که در سامانه کدال ثبت کرده مربوط  به ۳۰ آذر ماه سال ۹۹ است که در آن سود خالص بانک نسبت به همین دوره مالی در سال گذشته ۲۶۰ درصد رشد کرده که بیشترین این سود از محل درآمدهای ارزی بوده است.

در حال حاضر بانک سامان با نماد سامان در بازار پایه زرد فرابورس قرار دارد که ریسک بالای را برای سهامداران دارد. قیمت سهم این نماد طبق آخرین معاملات تابلوی بورس ۹.۱۸۵ ریال است. این نماد با حجم میانگین ماهانه حدود ۴ میلیون واحد، نسبت پی به ای ۲۳.۵۵ و حجم مبنای ۴.۶ میلیون واحد در تابلوی بورس ثبت شده است.  

ناترازی درآمد و هزینه حاصل از سود سپرده و تسهیلات 
بر اساس گزارش ۹ ماه سال گذشته، بانک سامان از محل درآمدهای مشاع مثل درآمد حاصل از سود سپرده و تسهیلات اعطایی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که این عدد در همین دوره زمانی در سال ۹۸، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته یعنی هزینه‌های مصرفی این بانک در بخش درآمدهای مشاع مثل سود سپرده سال ۹۸، بیشتر از درآمدها بوده است.   

بخش عمده‌ای از درآمد این بانک حاصل از درآمدهای غیر مشاع که حاصل خدمات مختلف مثل درآمدهای ارزی و کارمزدها است که بر اساس این گزارش ۱هزار ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از غیر مشاع این بانک بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به خدمات ارزی است که نسبت به همین دوره مالی در سال ۹۸، ۲۵۸ درصد رشد کرده که این مسئله به نظر می‌رسد به خاطر رشد شارپی قیمت دلار می‌باشد این در حالی است که در سال ۹۳ با توجه به ثبات نرخ ارز درآمد حاصل از مبادلات ارزی این بانک نسبت به سال ۹۲ در گزارش شش ماه ابتدای سال ۴۴ درصد کاهش داشته است، این نسبت در سال مالی ۹۸ نسبت به ۹۷ نزدیک به ۳۷ درصد نزولی بوده است.

با توجه به توسعه روز افزون بانکداری مدرن در دنیا، بیشتر درآمدهای بانکی حاصل از خدمات مختلف بانکی است و کمتر درآمد مشاع توجه می‌شود که در ایران در سال‌های اخیر کسب درآمدهای غیر مشاع رشد داشته اما بخشی از این درآمد حاصل درآمدهای ارزی است بنابراین هر گونه نوسان در قیمت ارز در درآمد بانک‌ها تاثیرگذار است.

در بخش هزینه‌های گزارش صورت مالی ۹ ماه ابتدای سال ۹۹، ۲۸ درصد هزینه کارکنان این بانک افزایش داشته است. در حال حاضر این بانک سامان با ۴ هزار و ۹۱۷ نفر، رده چهارم بانکی را از نظر تعداد کارمند در بین ۱۷ بانک کشور دارد که به طور میانگین هزینه‌های هر کارمند در ماه حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شود. یکی از روش‌های کاهش هزینه‌های بانکداری توسعه خدمات بانکداری اینترنتی است.

بدهکاری ۱هزار میلیارد تومانی بانک سامان به بانک‌های دیگر
گزارش شش ماهه حسابرسی شده این بانک برای سال گذشته نشان می‌دهد که بانک سامان ۱هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری دارد که این عدد نسبت به کل سال ۹۸، ۱۰۳ درصد رشد داشته این در حالی است که مطالبات این بانک از بانک‌ها در ۶ ماه ابتدای سال گذشته نسبت به کل سال گذشته تنها ۶درصد رشد کرده است. همچنین میزان بدهی این بانک به بانک‌های خارجی بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده است، در صورتی که جمع درآمدهای این بانک برای همین دوره مالی در سال گذشته حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مشابه سال ۹۸، ۵۱ درصد کاهش داشته است.  رشد نقدینگی، افزایش تورم، کاهش سود انباشته بانکی، افزایش ریسک بانکی از جمله پیامدهای افزایش بدهی بانکی است که کارشناسان مطرح کردند.

سرمایه بانک سامان در حال حاضر با ۱۱ بار افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، مطالبات حال شده، آورده نقدی سهامداران، سود انباشته و تجدید ارزیابی داشته به ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است و طبق اطلاعیه که در سامانه کدال منتشر شده این بانک به دنبال افزایش سرمایه به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان است.

بانک سامان در گزارش شش ماهه ابتدای سال گذشته، ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه اداری داشته که نسبت به مشابه سال ۹۸، حدود ۲ برابر شده که بیشترین آن مربوط به حق الزحمه حسابرسی و حق مشاوره بوده است. بانک سامان برای تشریفات و پذیرایی در همین دوره مالی ۱۹ میلیارد تومان هزینه کرده، که این عدد برای شش ماه سال ۹۸ تنها ۱۳ میلیارد تومان بوده است.  

هزینه‌های مشکوک الوصول این بانک حدود ۳۰ میلیارد تومان بر اساس دوره ۶ ماه کاهش یافته است و از ۸۰ میلیارد تومان در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸ به ۵۰ میلیارد تومان در دوره مشابه رسیده است، به بیان دیگر نسبت مطالبات مشکوک الوصول به کل سرمایه شرکت یک دهم است.

با توجه به اینکه سود این بانک در پایان دوره سال مالی ۹۸، نسبت به سال ۹۷ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است اما طبق آمار سود انباشته آن از ۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است. علاوه بر ان بدهی این بانک ۵۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ بوده که این عدد برای سال ۹۷تنها ۲۸ میلیارد تومان ثبت شده است. این بانک در دوره مالی مذکور حدود ۱هزار ۸۰۰ میلیارد تومان وجوه نقد استقراض کرده است که این عدد در دوره مشابه در سال ۹۸ حدود ۵۰۰ درصد کاهش کمتر بوده است.

کد خبر: ۹۱٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha