۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
تائید ۵۵ طرح سرمایه گذاری در خراسان جنوبی؛ صدور ۶ مجوز بی نام
در کمیته جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی مطرح شد؛

تائید ۵۵ طرح سرمایه گذاری در خراسان جنوبی؛ صدور ۶ مجوز بی نام

بیرجند-تائید ۵۵ طرح سرمایه گذاری،صدور ۶ مجوز سرمایه گذاری بی نام و معافیت ۱۹ ساله برای سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی از موارد مطرح شده در کمیته جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی خراسان جنوبی بود.

به گزارش خبرنگار بازار ، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ظهر سه شنبه در کمیته جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی ذیل ستاد توسعه خاوران  که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اقدامات انجام شده، مشخص شد که در چه نقاطی با چه پتانسل هایی می توان این پروژه ها را به سرانجام رساند.

مشیرالحق عابدی بیان کرد: اکنون هیچ معذوریت و مشکلی در اعطاء مجوزها به سرمایه گذاران بخش خصوصی وجود ندارد، البته بیشتر این سرمایه گذاری ها در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، مرز منفصله منطقه ویژه در مرز و شهرک ها و نواحی صنعتی استان است.

وی ادامه داد: این موضوع به این دلیل است که در این مناطق مشکلات زیرساخت ها از جمله آب، برق و گاز را نداریم، همچنین یک سری مشوق ها مانند معافیت های مالیاتی در جذب سرمایه گذار در این مناطق وجود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: اقدامات بر اساس فرصت ها و پتانسل های استان به ثمر رسید و در کارگروه زیربنایی استان ۶ مجوز بی نام صادر شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: اصلی ترین وظیفه کمیته جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی اهلیت سنجی است که یک سرمایه گذار اهلیت اقدام را داشته باشد.

عابدی با اشاره به اینکه سپردن کار جذب سرمایه گذار به بخش خصوصی درست بود، گفت: در گذشته مشکل اصلی ما با کسانی بود که بدون برنامه، ادعای سرمایه گذاری داشتند، چرا که اگر کسی تمایل به سرمایه گذاری دارد باید برنامه و عقبه درستی داشته باشد.

ارائه ۱۹ طرح بعد از تشکیل کمیته جذب سرمایه گذاران
مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هم در این جلسه به اقدامات منطقه ویژه برای جذب سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی در ۱۸ زون کار می کند و بر اساس زون بندی موضوع جذب سرمایه گذاری انجام می شود.

حسین زارعی اعلام کرد: اکنون ۵۹ گروه سرمایه گذار در بخش های مواد غذایی، معدنی، کاشی و سرامیکف هیدرو کربن، نساجی و ماشین سازی در منطقه ویژه وارد شده اند که ۱۳ مورد آنها به بهره برداری رسیده است و باقی آنها نیز از ۱۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: از زمانی که کمیته جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی راه اندازی شده است نیز ۱۹ طرح در بخش های مختلف را اعلام کرده ایم که تاکنون از این موارد دو طرح آن قرارداد بسته اند و دو طرح نیز در مرحله تعیین تکلیف هستند که تا هفته آینده قرارداد آنها بسته خواهد شد.

به گفتۀ وی برای این طرح ها ظرفیت ها، زیرساخت ها و  توجیه پذیری آنها مشخص شده است و مجوزهای بی نام بر اساس آن زون ها کمتر از ۷۲ ساعت صادر می شود.

زارعی با اشاره به اینکه زیرساخت های متناسب با طرح های پیشنهادی است، عنوان کرد: ایجاد خط برق ۱۳۲نیز در طی هفته جاری شروع می شود.

وی خاطر نشان کرد: برای طرح های تمام مجوزها گرفته شده است و کمتر از ۷۲ ساعت مجوز به سرمایه گذار داده می شود و در طرح هایی تا سقف رده زیست محیطی ۴ اختیار با ما است و از ۴ تا ۶ با هماهنگی محیط زیست و تأیید آنها مجوز داده می شود.

معافیت ۱۳ ساله مالیاتی
معاون اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی نیز با اشاره به معافیت های مالیاتی در منطقه ویژه گفت: معافیت های مالیاتی از گذشته وجود داشت ولی اکنون قانون مندتر و با برنامه ریزی بیشتری شده است.

سیدحسن عسکری تصریح کرد: سرمایه گذاران در مناطق ویژه اقتصادی از معافیت ۱۳ ساله برخوردار هستند، به شرط آنکه دفاتر و اسناد مالی آنان مانند کسانی که مالیات می دهند درست باشد و هرساله ارسال شود، که البته اگر تعداد اشتغال زایی آنها از ۵۰ نفر بیشتر شود یک سال به این زمان اضافه می شود.

به گفتۀ وی امسال برای سرمایه گذرانی که در دو شهرستان سربیشه و درمیان کارگاه و تولیدی بزنند، به دلیل محروم بودم این مناطق معافیت مالیاتی ۲۰ ساله در نظر گرفته شده است.

 وی خاطر نشان کرد: استان های دیگر در گذشته برای سرمایه گذار، بخشی را تعیین کرده بودند که راهنمایی، ظرفیت سنجی، نیاز سنجی و توجیه اقتصادی را برای آنها برعهده داشت و خوشبختانه اکنون در خراسان جنوبی نیز با راه اندازی ستاد توسعه خاوران این موضوع اجرایی شده است.

۵۵ طرح تأیید شده
رئیس گروه سرمایه گذاری اداره کل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی عنوان کرد: زیرساخت ها و توجیه اقتصادی طرح ها در ابتدا توسط ما بررسی می شود و بعد از آن مجوزها صادر می شود.

مودی با بیان اینکه در خارج از شهرک های صنعتی ۶ طرح داشتیم که تأیید کارگروه زیربنایی را گرفته است، گفت: اکنون به ستاد توسعه خاوران ارسال شده و ۱۴ طرح صنعتی و  ۱۱ طرح کشاورزی نیز بررسی و نتیجه فنی و اقتصادی انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۴ طرح در بخش گردشگری و ۱۹ طرح در منطقه ویژه و ۷ طرح شرکت های سهامی زراعی داشته ایم.

به گفتۀ وی ۵ طرح سهامی زراعی تعاون روستایی و ۱۹ طرح منطقه ویژه مورد تأیید واقع شد و به دبیرخانه ستاد ارسال شده است که بعد از تأیید به کمیته جذب ارسال می شود.

کد خبر: ۹۱٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha