۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
هدفگذاری برای ۱۵۰ هزار هکتار کشت سویا، کنجد و آفتابگردان در سال زراعی جاری
معاون طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

هدفگذاری برای ۱۵۰ هزار هکتار کشت سویا، کنجد و آفتابگردان در سال زراعی جاری

خدرایی، معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه ریزی برای کشت بیش از ۵۰ هزار هکتار سویا در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، غلامحسین خدرایی افزود: در حال حاضر ۳ هزار تن بذر سویا توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و کارخانه های تولید کننده بذر، تهیه و آماده توزیع بین کشاورزان است.

وی با بیان این که گلستان، مازندران و اردبیل از استان های عمده کشت سویا هستند، اظهار داشت: با برنامه ریزی هایی که شده، امسال توسعه کشت سویا را در استان خوزستان و ایلام نیز خواهیم داشت.

خدرایی به افزایش قیمت های خرید تضمینی دانه های روغنی توسط شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس تصمیم این شورا، قیمت خرید تضمینی هر کیلو گرم سویا از ۶۶۰۰ تومان  به بیش از ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش یافته که عدد خوبی است.

وی گفت: کشت سویا از اواخر خرداد امسال آغاز می شود.

معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت کنجد گفت: امسال کشت ۸۰ هزار هکتار کنجد هدفگذاری شده و ۱۸ استان کشور ظرفیت کشت این محصول را دارند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در مورد کنجد، برداشت با دست بود که با توجه به بالا بودن هزینه کارگری، کشت این دانه برای کشاورزان صرف نداشت، اما ورود یک رقم مقاوم به ریزش موجب شده برداشت این محصول با کمباین انجام شود.

خدرایی اظهار داشت: امسال رقم مقاوم به ریزش در هفت تا هشت استان از جمله در گلستان و مازندران کشت شده، اما قصد داریم کشت این رقم را در کل کشور گسترش دهیم.

وی افزود: کشت کنجد در مناطق سرد از اواخر اردیبهشت، در مناطقی همچون خوزستان از اواخر تیر و در مناطق گرم از اسفند آغاز می شود.

معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از آنجایی که قیمت هر کیلو گرم کنجد در بازار بالای ۳۰ هزار تومان است، از این رو خرید این محصول به صورت توافقی انجام می شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی کشت ۲۰ هزار هکتار آفتابگردان نیز اذعان داشت: تاکنون بیش از ۴۵۰۰ هکتار آفتابگردان کشت شده و امیدواریم برنامه کشت ۲۰ هزار هکتار محقق شود.

خدرایی اضافه کرد: امسال حدود ۳۰ تن بذر برای کشت آفتابگردان تهیه شده است.

وی در مورد کشت گلرنگ اظهار داشت: در سال زراعی جاری حدود ۵ هزار هکتار کشت گلرنگ داشتیم و برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کشت ۲۵ هزار هکتار از این محصول را برنامه ریزی کرده ایم.

خدرایی افزود: کشت گلرنگ از مهر آغاز و تا پایان اسفند ادامه دارد.

وی به مشارکت ستاد فرمان اجرایی امام(ره) در کشت دیم دانه های روغنی اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری این ستاد در کشت دیم ۳۵ هزار هکتار کلزا و گلرنگ کمک کرد.

معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که بخشی از ۵ هزار هکتار کشت گلرنگ به صورت دیم است، اظهار داشت: عملکرد گلرنگ در اراضی دیم یک تن در هکتار و در اراضی آبی دو تن در هکتار است.

وی گفت: امسال با کمک ستاد فرمان اجرایی امام (ه) برای کشت کنجد در خوزستان نیز برنامه ریزی کرده ایم.

کد خبر: ۹۱٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha