۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
جای خالی «جشنواره شیره خرما» در گردشگری منطقه آزاد اروند
یادداشت؛

جای خالی «جشنواره شیره خرما» در گردشگری منطقه آزاد اروند

خرمشهر- برگزاری «جشنواره شیره خرما» باعث توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند می‌شود، این مطلب بخشی از یادداشت سارا صحرایی فعال گردشگری است.

سارا صحرایی؛ بازار: منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

گردشگری کشاورزی و جشنواره‌های قابل اجرا در منطقه یکی از راه‌های جذب گردشگر استفاده از داشته‌های بومی و محلی منطقه آزاد اروند بوده که طی گذشت سالیان به فراموشی سپرده شده است.

از جمله این موارد می‌توان به محصول خرما و تولیدات جانبی آن اشاره کرد. همانگونه که می‌دانیم هر شهر به تناسب محصولات کشاورزی خود به صورت سالانه جشنواره‌هایی برگزار می‌کند.

فروش خرما مهمترین و شاید تنها راه درآمدی نخلداران و فعالان عرصه خرما و نخل است که کمترین سود را عاید کشاورزان می‌کند و باید از روش‌های جدید از جمله گردشگری برای افزایش درآمد نخیلات استفاده شود.

گردشگری می‌تواند صنعت جدیدی باشد که در بخش نخلستان‌ها راه‌اندازی می‌شود و بتوانند درآمدهای نخلداران را بالاتر برده و علاوه بر افزایش درآمد، ایجاد اشتغال کنند

گردشگری می‌تواند صنعت جدیدی باشد که در بخش نخلستان‌ها راه‌اندازی می‌شود و بتوانند درآمدهای نخلداران را بالاتر برده و علاوه بر افزایش درآمد، ایجاد اشتغال کنند.

ظرفیت اقتصادی جشنواره‌ها
امروزه اهمیت برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های محلی در توسعه اقتصاد جهانی روز به روز در حال افزایش است، به طوری که براساس بررسی‌های انجام شده برگزاری جشنواره‌ها هر ساله حداقل ٣٠٠ میلیارد دلار درآمد به صورت مستقیم عاید اقتصاد جهانی می‌کنند و حتی در ایران نیز به شیوه مناسب و با ظرفیت اقتصادی در حال برگزاری است.

به عنوان نمونه می‌توان از جشنواره گلاب‌گیری کاشان و جشنواره شیره انگور در همدان نام برد.

برگزاری جشنواره‌ها به ویژه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جنبه‌های مختلف، پویایی اقتصاد بومی را فراهم می‌سازد که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال ملی است.

جای خالی «جشنواره شیره خرما» در گردشگری منطقه آزاد اروند

شهرهای آبادان و ‌خرمشهر مانند شهرهایی که جشنواره‌های محلی کلان در موضوع گردشگری خوراک برگزار می‌کنند، قابلیت اجرای چنین جشنواره‌هایی با هدف جذب گردشگر را دارند که یکی از مهم‌ترین آنها جشنواره تولید یک محصول پُرطرفدار با عنوان شیره خرما است.

خرماهای آبادان و خرمشهر
در شهرهای آبادان و خرمشهر خرماهای مرغوب نظیر برهی، استعمران و گنتار به دست می‌آید که هر یک خصوصیات و ‌خواص منحصر به فرد خود را دارا است.

گردشگری کشاورزی، شکلی از گردشگری خاص و بخشی از گردشگری روستایی است که آمیخته با مولفه‌های روستایی، مزرعه، گردشگران و کشاورزانی است که همواره در معرض ریسک‌های اقتصادی قرار دارند

گردشگری کشاورزی، شکلی از گردشگری خاص و بخشی از گردشگری روستایی است که آمیخته با مولفه‌های روستایی، مزرعه، گردشگران و کشاورزانی است که همواره در معرض ریسک‌های اقتصادی قرار دارند.

شیره خرما یکی از محصولات پُرطرفدار در رژیم غذایی در شرایط فعلی و دارای انواع ویتامین و املاح و بسیار انرژی‌زا بوده و مورد استقبال همگان است.

از آنجایی که برداشت محصول خرما تا پایان تابستان به طول می‌انجامد می‌توان جشنواره شیره خرما را در پائیز و در هوای مناسب با هدف جهت گردشگران برگزار کرد.

شیره خرما به دو صورت صنعتی و سنتی به دست می‌آید. شیوه صنعتی آن در کارخانه و ‌به صورت ماشینی انجام شده و در ظروف مناسب بسته‌بندی می‌شود.

اما در شیوه سنتی که مورد نظر ما برای برگزاری جشنواره نیز است به سه روش انجام می‌شود.

روش اول اینکه خرما پس از شسته و تمیز شدن درون‌ دیگ‌های بزرگ ‌ریخته می‌شود و به اندازه وزن خرما آب روی آن ریخته می‌شود. مخلوط آب و خرما را حرارت می‌دهند تا شیره در آب حل شود و وقتی شیره به غلظت مورد نظر رسید مخلوط را صاف نموده و شیره حاصل از آن را در ظروف پلاستیکی یا حلبی بسته‌بندی می‌کنند.

روش دوم استفاده از حوضچه‌های سیمانی است و روش سوم نیز استفاده از حصیر برای گرفتن شیره خرما است.

در کنار این جشنواره می‌توان آداب و رسوم محلی از جمله صرف قهوه در مضیف‌های سنتی و موسیقی و رقص‌های محلی را که طرفداران زیادی دارد به اجرا درآورد و هرساله عده زیادی از گردشگران را به سمت منطقه جذب کرد.

کد خبر: ۹۱٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha