۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳
مالیات برعایدی سرمایه نقدینگی را جذب بازار سرمایه می‌کند
تحلیل روزانه بورس؛

مالیات برعایدی سرمایه نقدینگی را جذب بازار سرمایه می‌کند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه وضعیت بورس در آینده مبهم است، مطرح کرد: وضع مالیات در بازارهای دیگر باعث می‌شود تا نقدینگی بیشتری جذب بازار سرمایه شود.

بازار؛ گروه بورس: امروز حمایت یکپارچه سهامداران حقوقی از بازار سرمایه باعث شد تا اکثر سهم‌های بورس در ناحیه مثبت داد و ستد شوند، اما فرصت‌طلبی برخی از سهامداران برای خروج از بازار باعث شد تا شاخص کل دو مرتبه افت داشته باشد و تا انتهای معاملات برخی از سهم‌ها سرخپوش شوند. کارشناسان بازار سرمایه پیش از این خبر داده بودند که با وجود ابهاماتی در وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور نمی‌توان این امید را داشت که بازار به ناحیه مثبت بازگردد.

در معاملات روز جاری، شاخص کل با حمایت همه‌جانبه از سهم‌های شاخص‌ساز رشد چشمگیری داشت، اما در ادامه روند معاملات شاهد افزایش عرضه توسط سهامداران خرد در صنایع خودرویی و غذایی بودیم. با این مسئله، می‌توان از روان شدن معامله‌ها در بازار خبر داد، اما شاخص کل تا انتهای معاملات، رشد ۱۷ هزار و ۳۷۷ واحدی را تجربه کرد و روی یک میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۱۳ واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن همراه با رشد شاخص کل بالا آمد، اما فشار فروش بیشتر در سهم‌های کوچک که صف فروش قفل داشتند، باعث شد تا این شاخص ۹۳ واحد افت کند و رقم ۳۸۵ هزار و ۵۳۶ واحد را نشان دهد. شاخص فلزات اساسی که امروز یکی از برترین شاخص‌ها بود، با رشد ۲۵ هزار و ۹۸۹ واحد، به ۹۳۰ هزار و ۸۳۱ واحد رسید.

امروز، نمادهای «غزر»، «خودرو»، «فملی»، «فولاد»، «خساپا»، «ثبهساز» و «برکت» فهرست پراتراکنش‌های بازار را تشکیل می‌دهند. نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «کگل»، «فارس»، «تاپیکو» و «شپنا» بیشترین تأثیر را روی روند حرکت شاخص کل داشتند که همگی آن‌ها سبز بودند.

نمادهای فولادی بازار هم مورد حمایت بودند و به طور روان و متعادل معامله می‌شدند. نمادهای «فپنتا»، «کاوه»، «فنورد» و «فولاد» بیشترین رشد را در قیمت سهام خود تجربه کردند. نمادهای «کچاد» و «کگل» هم امروز مانند فولادی‌ها افزایش قیمت داشتند و در بازار فرابورس هم نماد «ذوب» با رشد قیمت ۵ درصدی وضعیت خوبی داشت.

حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با رشد شاخص کل بورس اظهار کرد: چند روزی که بحث‌های انتخاباتی و مشخص شدن نامزدهای انتخاباتی در میان است، سوی امیدی از اینکه دولت آینده به بازار سرمایه به عنوان دغدغه‌ای برای اکثر افراد جامعه نگاه خواهد کرد، روشن شده است و این احتمال وجود دارد که شاید بازار حرکات مثبتی داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: بازار سرمایه و متولیان آن اقداماتی را انجام داده‌اند و آیین‌نامه‌هایی را در جهت بهبود شرایط بورس اعلام کرده‌اند، اما شرایط به گونه‌ای است که بسیاری از سهم‌های حال حاضر بازار ارزش بیش از قیمت خود دارند، ولی همچنان شوک اینکه خیلی از افراد قصد خارج شدن از بازار را دارند، در بازار مشاهده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌ها در فصل مجامع با ۲۰ درصد منفی بازگشایی خواهند شد، مطرح کرد: این مسئله حاکی از آن است که بسیاری از سهامداران از بازار سهام خسته شده‌اند و احساس می‌کنند که پول‌های آن‌ها در بازار بلوکه شده است و حاضر به نگه داشتن سهام نیستند بنابراین، در بهترین برهه زمانی برای سرمایه‌گذاری هستیم.

نصیری درباره عملکرد سهم‌ها در بازار گفت: بسیاری از سهم‌ها در حال حاضر قیمت‌های جذابی دارند؛ به نحوی که قیمت آن‌ها به سال ۹۷ بازگشته است بنابراین اگر فردی قصد سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند پول خود را در بازار سرمایه وارد کند چون سایر بخش‌های اقتصاد هم جذابیتی برای سرمایه‌گذاری ندارد.

وی افزود: بخش مسکن به شدت وارد رکود شده است و مالیات‌هایی که برای این دارایی در نظر خواهند گرفت، آینده این بازار را وارد ابهام خواهد کرد و ترجیحی برای سرمایه‌گذاری در مسکن نیست و از طرفی، دولت با دریافت مالیات از این بخش به سمت بهبود این بازار قدم برنخواهد داشت. از طرف دیگر، ابهام نرخ ارزها به طور کامل بسته شده است که تأثیر بسزایی در روند آینده بازار سرمایه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه بازار ارز با شرایط سیاسی فعلی کشور وارد نگرانی خواهد شد، مطرح کرد: نگرانی در بازار سرمایه به دنبال تغییر نرخ ارز به این دلیل است که تغییر نرخ ارز باعث می‌شود که رفت و آمد بین این دو بازار بیشتر شود و بالطبع تأثیراتی بر بازار سرمایه بگذارد، ولی اگر دولت بعدی مشخص شود و اهداف آن‌ها روند رو به رشد اقتصادی باشد، بازار قطعا رشد خوبی را شاهد خواهد بود.

نصیری در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بازار در شرایطی قرار دارد که نمی‌توان قطعی وضعیت آن را پیش‌بینی کرد چون کسانی که در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند، به ترندها اهمیت می‌دهند؛ بازار با تمام ابهاماتی که در حال حاضر دارد، فعلا مثبت می‌ماند، اما انتظار نوسان‌هایی مانند امروز هم در بازار وجود دارد.

کد خبر: ۹۱٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha