۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
توافق ایران و روسیه برای توسعه همکاری های شیلاتی
در دیدار وزیر جهاد کشاورزی با مقامات روسیه مطرح شد؛

توافق ایران و روسیه برای توسعه همکاری های شیلاتی

ایران و روسیه موافقت کردند که همکاری های دو کشور در زمینه شیلات و آبزیان نه تنها در خزر بلکه در دریای خلیج فارس نیز توسعه یابد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، در این نشست که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشت «کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی و «ایلیا شیستاکوف» مدیر شیلات روسیه ضمن استقبال از همکاری مشترک در زمینه تحقیقاتی و علمی در زمینه شیلات و آبزیان، موافقت کردند که دامنه همکاری را از خزر به خلیج فارس نیز انتقال دهند.

خاوازی با استقبال از پیشنهادات طرف روس در زمینه همکاری های آموزشی و تحقیقاتی در زمینه شیلات و آبزیان و همچنین گسترش دایره همکاری از خزر تا خلیج فارس گفت که انعقاد تفاهمنامه همکاری با روسیه در این زمینه ها برای ما  اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: دریای خزر برای همه پنچ کشور مرتبط ارزش دارد و لازم است که برای حفظ گونه های آبزیان این دریا برای همه و نسل های آینده تلاش مشترک و همگانی شود.

خاوازی اظهار داشت: ما هم برای ماموریت مهم حفاطت از ماهیان خاویاری و همین طور ماهیان استخوانی در دریای خزر آمادگی داریم.

رهاسازی بچه ماهی  و کاهش صید ماهیان خاویاری
وی گفت: پیشنهاد ایران این است که با رهاسازی بچه ماهی و همچنین کاهش صید در ابن پروژه مشترک برای حفاظت از گونه های با ارزش آبزیان در دریای خزر همکاری کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه تفکرات و ایده های علمی باید به صورت صنعتی اجرایی شود تا منابع مولد ماهی خاویاری به خزر برگردد، افزود: در ایران به سمت پرورش ماهی خاویاری در مناطق خشک در حال فعالیت هستیم و ایجاد ۱۶۰ مزرعه پرورش ماهی در این مورد نشانه تلاش ایران برای کاهش فشار بر خزر است.

خاوازی اظهار داشت: لازم است همه کشورهای حوزه خزر نیز به همین سمت پیش بروند تا از نابودی ماهیان خاویاری جلوگیری شود و مجددا این دریا شاهد فراوانی این گونه آیزیان باشد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می دهد که روی  دانش تکثیر گونه های آبزیان خلیج فارس در دریای خزر به صورت مشترک با کشورهای حوزه خزر کار شود.

خاوازی افزود: ما باید نقاط مشترک دولت‌ها در بخش خصوصی به ویژه حوزه شیلات را پر کنیم تا بتوانیم به اهداف برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران در زمینه توسعه میگو و آبزی پروری در مناطق خشک موفقیت هایی داشته است و با توجه به دانش و تجربه روسیه می توانیم همکاری های گسترده ای داشته باشیم.

خاوازی اظهار داشت: بخش شیلات برای ما مهم هست از این رو ایران آماده همکاری در این مورد است و امیدواریم انعقاد تفاهمنامه ها به صورت پایدار بین دو کشور به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد : تقویت همکاری در حوزه شیلات و کشاورزی با روسیه به تقویت همکاری ها بین دو کشور در حوزه های دیگر منجر خواهد شد که رهبران دو کشور نیز بر آن تاکید داشته اند.

لزوم پایش منابع خزر و توجه به آلاینده های خزر
خاوازی گفت: واحدهای تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران برای ارزیابی وضعیت ذخایر خزر آمادگی دارند و لازم است تفاهمنامه ای برای پایش ذخایر و بحث آلاینده های خزر بین دو طرف و  همه کشورهای حوزه خزر منعقد شود.

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات با وزیر کشاورزی روسیه  قرار شد درباره موضوعات مختلف کشاورزی، تفاهماتی در زمینه های همکاری های دو جانبه انجام شود و از یک هیات مجرب روسی برای بررسی ظرفیت های کشاورزی و شیلات برای بررسی ظرفیت های ایران دعوت به عمل می آوریم.

آمادگی روسیه برای پذیرش دانشجویان ایرانی در رشته شیلات
رئیس شیلات روسیه نیز بر اجرای طرح های مشترک بین دو کشور تاکید کرد و گفت: در صورت تمایل ایران، آمادگی لازم برای پذیرش دانشجویان ایران در زمینه شیلات و ابزی پروری را داریم.

شیستاکوف اظهار داشت: ما همچنین آمادگی لازم برای برگزاری دوره های آموزشی برای تولید و پرورش ماهیان خاویاری را داریم.

نیاز به تمدید ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریای خزر
وی با تاکید بر اینکه نیاز به تمدید ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در خزر وجود دارد، اظهار داشت: لازم است که کشورهای حوزه خزر برای حفاظت از گونه های با ارزش و نادر آبزیان تلاش وافری از خود نشان دهند.

روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان برای سال ۲۰۲۰ مهلت قانونی برای صید تجاری ماهیان خاوریاری در دریای خزر را تمدید کردند.

این تصمیم در جریان جلسه کمیسیون مربوط به حفظ، استفاده منطقی از منابع بیولوژیکی آبزی دریای خزرکه از ۲۳ تا ۲۵ دسامبر در تهران برگزار شد، اتخاذ گردید.

وی با قدردانی از ایران در چارچوب همکاری های پنج جانبه دریایی خزر گفت: امیدواریم همکاری ها گسترش یابد و بتوانیم قرارداد جدیدی برای حفظ منابع آبی دریای خزر امضا و مسائل مهم دیگر خزر را هم بررسی کنیم.

رئیس شیلات روسیه با بیان اینکه لازم است آزمایش ها و تحقیقاتی جدید برای بررسی وضعیت اکولوژیک خزر انجام شود، تصریح کرد: آمادگی داریم با کمک انستیتو های ایران از وضعیت خزر ارزیابی هایی انجام شود.

شیستاکوف با اعلام آمادگی برای همکاری با ایران در تکثیر گونه های آبزیان در حوزه خلیج فارس گفت: به این منظور آمادگی داریم تجهیزات و امکانات لازم در حوزه شیلات و آبزی پروری را در اختیار ایران قرارا دهیم.

دعوت از ایران برای اجلاس شیلات
رئیس شیلات روسیه اظهار داشت: اجلاس شیلات که پارسال به خاطر کرونا برگزار نشد را امسال برگزار خواهیم کرد و از جمهوری اسلامی ایران مانند سال های گذشته برای حضور در این نشست دعوت می کنیم.

وی با بیان اینکه با شیلات ایران به طور دائم در تماسیم، گفت: ما هر سال با طرف ایرانی نشست هایی برگزار و در این نشست همکاری های علمی و تحقیقاتی به خصوص در حوزه شیلات را بررسی می کنیم.

شیستاکوف همچنین با استقبال از همکاری بخش خصوصی ایران و روسیه در زمینه شیلات گفت: یک هیات بخش خصوصی روسیه را برای بررسی وضعیت ایران و همکاری در  این مورد به ایران اعزام خواهیم کرد.

مقام شیلات روسیه از ایران برای همایش شیلات و آبزیان در ژوئن امسال دعوت کرد.

کد خبر: ۹۱٬۰۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha