۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۱
هم دستی کرونا و خانه تکانی برای نابودی منابع آبی
وقتی مصرف آب در قزوین رکورد می زند

هم دستی کرونا و خانه تکانی برای نابودی منابع آبی

قزوین- با نزدیکی به ایام پایانی سال، سنت خانه تکانی به عنوان یکی از رسوم دیرینه ایرانیان در بین خانه ها آغاز می شود، رسمی که امسال با شیوع بیماری کرونا، افزایش نیاز به شستشو و ضدعفونی کردن، مصرف آب مردم قزوین را تا چندین برابر افزایش داده است.

مریم کشاورز مسعودیان؛ خبرگزاری بازار- همواره یکی از چالش های تامین منابع نظیر آب، برق و گاز در کشور افزایش یکباره حجم تقاضا در شبکه مصرف بوده است، روزهای گرم تابستان برای شرکت برقی ها شاهدی بر این مدعاست و از سوی دیگر روزهای پایانی سال و نزدیکی به سال جدید با آغاز سنت خانه تکانی در بین مردم ماجرای افزایش ناگهانی حجم مصرف در شبکه آبرسانی به وقوع می پیوندد.

اما با توجه به دیرینه بودن این سنت قدیمی این افزایش حجم مصرف آب تا حدودی پیش بینی شده و زیرساخت های لازم برای آن مهیاست، ماجرا ولی سخت تر می شود در شرایطی که «ویروس کرونا» به عنوان یک بیماری تهدید کننده سلامت انسان در همین روزهای پایانی سال گریبانگیر کشور می شود.

این که کرونا از چه طریقی، به چه راهکاری و چطور وارد کشور شد و مردم را آلوده کرد، امروز دیگر اهمیت ندارد، مسئله نگران کننده همزمانی این شیوع با سنت خانه تکانی است که موجب افزایش مصرف آب وجابجایی رکورد آن در قزوین شده است، و به نظر می رسد این همکاری ایجاد شده بین کرونا ویروس و سنت خانه تکانی به نابودی منابع آبی قزوین منتهی خواهد شد.

مقصر مصرف بی رویه آب در قزوین

گرچه تلاش ها برای رسیدن به مقصر نهایی در مصرف بی رویه آب در قزوین بی نتیجه می ماند اما همراهی این دو عامل بزرگ مهم ترین علت این رکورد شکنی است، خانم فرهی از شهروندان قزوینی است که اذعان دارد این روزها مصرف آب در منزل خود را چندین برابر کرده است او می گوید: واقعا نمیدانیم که راه درست چیست و مجبوریم به هر شیوه ممکن تلاش کنیم تا خود را از این ویروس دور نگاه داریم، من خودم بعد از هر ورود و خروج به منزل همه البسه را شستشو میدهم و برای فرزندانم نیز بر مسئله تاکید دارم چرا که احساس میکنم با شست و شوی مداوم می توانیم جلوی انتقال این بیماری را بگیریم.

او می افزاید: شاید خیلی هم علمی نباشد اما این تنها راهی است که به ذهن ما می رسد و می خواهیم هر طور که شده از این بیماری دور باشیم.

آقای مرتضوی از دیگر همشهریان قزوینی است که در این خصوص عقیده دارد، در کنار سنت خانه تکانی و آماده شدن بانوان برای عید نوروز مسئله شیوع بیماری کرونا نیز روی مردم تاثیر زیادی داشته است به طور مثال در منزل ما شستشوی لباس ها تا چندین برابر افزایش پیدا کرده، از سوی دیگر شستشو و ضدعفونی کردن سطوح روزانه انجام می شود و همه این فعالیت ها مصرف  آب را افزایش می دهد.

مصرف آب مردم قزوین ۲۵ درصد افزایش یافته است

داراب بیرنوندی مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: افزایش توصیه های بهداشتی ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور در کنار نزدیکی به ایام عید و سنت خانه تکانی موجب شده است تا شاهد افزایش بیش از ۲۵ درصدی در مصرف آب در استان قزوین باشیم که ادامه این روند می تواند مشکل آفرین باشد.

وی بیان کرد: توصیه به رعایت نکات بهداشتی به معنای افزایش شستشو نیست و با روش های دیگر نیز می توان به صورت کاملا بهداشتی عمل کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین عنوان کرد: میزان مصرف آب در قزوین از ۱۸۴ هزار متر مکعب به بیش از ۲۳۰ هزار متر مکعب رسیده است که قطعا با ادامه این اتفاق افت فشار آب را در استان شاهد خواهیم بود.

بیرنوندی افزود: مشکلی که برای کشور ایجاد شده به نوعی همه دستگاه ها را درگیر خود کرده است و اگر فقط در بخش خانگی افزایش ناگهانی مصرف آن هم تا این میزان را داشته باشیم قطعا باقی مراکز نظیر بیمارستان ها، مراکز درمانی، و حتی طبقات بالاتر در ساختمان های مسکونی با مشکل افت فشار مواجه می شود.

رکورد شکنی مردم قزوین در مصرف آب

مجید برخورداری مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب قزوین نیز در ادامه به خبرنگار بازار گفت: این ماه تقریبا مصرف آب در استان قزوین به اوج خود رسید و حتی در روزهایی از این ماه شاهد رکورد شکنی مصرف آب در قزوین بودیم.

وی بیان کرد: روز ۱۰ اسفندماه با مصرف بیش از ۱۰۳ هزار مترمکعب آب در یک روز بالاترین میزان مصرف آب را طی چند سال گذشته تجربه کردیم که حتی از روزهای گرمای تابستان نیز بیشتر بود.

برخورداری گفت: قطعا در شرایط ایجاد شده مصرف آب بیشتر تا حدود منطقی است اما نباید این وسواس و نگرانی ما موجب این شود که بخشی از مردم همین شهر برای تامین آب شرب خود با مشکل مواجه شوند.

تنها ۱۰ درصد صرفه جویی مشکل را حل می کند

با وجود همه مشکلاتی که این روزها بیماری کرونا برای کشور ایجاد کرده است اما به نظر می رسد، همراهی مردم برای سلامت جامعه، کمک به هم نوع و تلاش برای نجات همگان در بین جامعه بیش از پیش تشدید شد، شاید حالا زمان آن رسیده است که به عنوان مشترکین آب خانگی نیز به سمت کمک به هم نوع حرکت کنیم که قطعا اثرگذاری آن را به زودی مشاهده خواهیم کرد. چرا که بیرنوندی مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین معتقد است تنها صرفه جویی ۱۰ درصدی مشترکین می تواند مشکلات افت فشار آب را در قزوین رفع کند.

کد خبر: ۹٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha