۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
مصون ماندن ۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی از ملخ صحرایی
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد

مصون ماندن ۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی از ملخ صحرایی

چنگلوایی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از مبارزه با آفات ملخ صحرایی در ۱۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش بازار، کیخسرو چنگلوایی گفت:در سال زراعی جاری در سطح ۱۵ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی مبارزه با آفت ملخ صحرایی صورت گرفته و خوشبختانه تاکنون هیچ آسیبی به محصولات کشاورزان وارد نشده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا پایان تیرماه احتمال هجوم دسته‌های جدید ملخ صحرایی وجود دارد و ممکن است با چندین برابر وضعیت فعلی مواجه شویم.

وی گفت: البته تمام پیش‌بینی‌های لازم برای مبارزه با این آفت صورت گرفته و تدارکات لازم انجام شده از جمله اینکه سم به اندازه کافی از فائو همچنین کشور هندوستان خریداری شده، همچنین کمک‌های خارجه نیز برای انجام این مبارزه از فائو دریافت شده و هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: در سال زراعی ۹۷ که هجوم ملخ‌های صحرایی آغاز شد، در سطح ۷۵۰ هزار هکتار مبارزه صورت گرفت در سال زراعی ۹۸ این سطح به ۴۱۵ هزار هکتار رسید، در سال ۹۹ نیز در حدود همین سطح مبارزه انجام شد که اگر این مبارزات صورت نمی‌گرفت روزانه این آفت ۱۱.۵ میلیارد تومان تنها به تولید گندم کشور آسیب وارد می‌کرد.

چنگلوایی گفت: تاکنون بابت هجوم این آفت هیچ آسیبی به محصولات زراعی و باغی وارد نشده و به کشاورزان قول می‌دهیم که از این پس نیز با تدابیر اندیشیده شده به محصولاتشان خسارتی وارد نمی‌شود.

روند افزایشی آفت سن در گندم‌زارها
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ تاکنون با بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آفت سن گندم مبارزه شده و این در حالی است که سال گذشته در مدت زمان مشابه این آفت در ۷۶۰ هزار هکتار از گندم زارها وجود داشت و این بیانگر روند افزایشی در هجوم سن گندم به گندم زارهاست.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: با توجه به اینکه قیمت سموم پنج برابر شده این نگرانی وجود دارد که کشاورزان به خاطر این افزایش قیمت، مبارزه لازم با این آفت را انجام ندهند، ولی خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و کشاورزان علی‌رغم هزینه‌های سنگین کار مبارزه با آفت را انجام دادند.

چنگلوایی گفت: برای کاهش هجوم این آفت گندم زارها طرح‌های خاصی دیده شده مبنی بر اینکه پیش از هجوم آفت و در دوره‌های طلایی دو تا سه روزه کانون‌های آن کوبیده شود و به این ترتیب میزان هجوم این آفت به گندم‌زارها به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

وی افزود: اگر از طرح‌های آماده شده حمایت لازم صورت گیرد بدون شک در میزان هجوم این آفت به گندم‌زارها شاهد کاهش چشمگیری خواهیم بود.

از تولید سموم در داخل کشور حمایت می‌کنیم
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: بدلیل تحریم‌های اعمال شده بر کشورمان و افزایش سطح دسترسی نظارت می‌بایست از تولید داخل سموم حمایت همه جانبه صورت گیرد.

چنگلوایی گفت: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد نیاز سالانه ۳۵ هزار تنی برای سموم به صورت واردات تامین می‌شود، ولی امیدواریم با حمایت از شرکت‌های تولیدکننده داخلی شاهد آن باشیم که بخش قابل توجهی از این سموم در داخل کشور تولید شود.

وی افزود: اخیراً نامه‌ای هم به انجمن تولیدکنندگان سموم کشور داده‌ایم و خواستار آن شدیم که به ما اعلام کنند ظرفیت تولید چه آفت‌کش‌هایی در داخل کشور وجود دارد که واردات آن‌ها را ممنوع کنیم و نیاز را با تولید داخلی برطرف کنیم.

کد خبر: ۹۱٬۰۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha