۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
 رشد ۲۰ درصدی مصرف برق از سال گذشته تاکنون
مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر اعلام کرد

رشد ۲۰ درصدی مصرف برق از سال گذشته تاکنون

صالحی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر اظهارکرد: ما در ۱۰ سال اخیر هم از نظر مجموع برق عرضه شده و هم از نظر پیک مصرف شبکه میانگین رشد ۱.۸ دهم درصدی را داشتیم.

به گزارش بازار، ابوذر صالحی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر درمورد خاموشی های پراکنده در کشور در روزهای اول و دوم خرداد گفت: میزان خاموشی های بخش خانگی و تجاری در روز سوم خرداد به نسبت دوم خرداد ۵۰ درصد کمتر بود و روز چهارم خرداد هم نسبت به سوم خرداد ۱۰ درصد کمتر شد.

وی افزود: ما با انجام تعهدات و فشاری که برای تعمیرات اساسی و فوری نیروگاه ها آوردیم بخشی از این کمبود برق را جبران کردیم.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر با اشاره به روند مصرف برق در ایران طی ۱۰ سال اخیر گفت: ما در این ۱۰ سال هم از نظر مجموع برق عرضه شده در کشور و هم از نظر پیک مصرف شبکه میانگین رشد ۱.۸ دهم درصدی را داشتیم اما از سال ۹۹ تا ۱۴۰۰ با رشد ۲۰ درصدی مصرف برق مواجه شدیم.

صالحی با بیان اینکه مصرف برق کشور در اول خرداد سال ۹۹ حدود ۴۵ هزار و ۸۴۷ مگاوات بود گفت: این میزان از مصرف در اول خرداد ماه امسال به ۵۴ هزار و ۴۴۸ مگاوات افزایش یافت.

وی درمورد نقش استخراج رمزارزها در کمبود تولید برق اظهارکرد: انجمن های علمی مرتبط با استخراج رمزارزها و انجمن های توانیر باید با هم تعامل لازم را داشته باشند و این موضوع را بررسی و محاسبه کنند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر عنوان کرد: بر اساس اطلاعات رسمی دانشگاه کمبریج در سال ۲۰۲۱، مصرف برق بیت کوین در جهان ۱۵ هزار تا ۶۰ هزار مگاوات تخمین زده شده و ۱۰ درصد این مصرف هم برای کشور ایران یعنی ۲ هزار مگاوات است.

وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه های استخراج رمزارز غیراستاندارد هستند و مصرف غیرمتعارفی دارند گفت: با توجه به زیرزمینی بودن این کار، استخراج کنندگان مجبورند در یک فضای بسته و غیراستاندارد کار کنند که همین انرژی بیشتری می برد.

این مقام مسئول تأکید کرد: ما با استخراج کنندگان رمزارزهای غیرمجازی که در این شرایط کرونایی و کمبود برق، کشور را دچار مشکل کردند قطعاً برخورد خواهیم کرد و البته از رمزارزهای مجاز هم حمایت می کنیم.

صالحی با بیان اینکه ساختار تعرفه گذاری برق از حیطه وزارت نیرو خارج است و در شورای اقتصاد و هیئت وزیران به تصویب می رسد گفت: ما درمورد اقتصاد برق انتقاداتی داریم و تأکیدمان هم بر این است که ساختار آن اصلاح شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توانیر از ورود جدی توانیر به اصلاح تعرفه صنایع انرژی بر و کاهش ۲۷۵ درصدی یارانه به این بخش خبرداد و گفت: ما با طرح «برق امید» تعرفه برق مصرف کنندگان زیر الگو را رایگان کردیم و متقابلاً تعرفه مصرف کنندگان بالای الگو نیز تغییر خواهد کرد.

کد خبر: ۹۰٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha