۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
تشویق به پرورش گل محمدی بدون بازار فروش خیانت به کشاورزان است
یک فعال تولید؛

تشویق به پرورش گل محمدی بدون بازار فروش خیانت به کشاورزان است

شاهرود- کریمی، یک فعال بخش تولید محصولات کشاورزی با بیان اینکه تشویق به پرورش گل محمدی بدون بازار فروش خیانت به کشاورزان است، گفت: سال‌ها است که مردم کالپوش و دامغان مشکل بازار فروش گل محمدی دارند.

مرتضی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه جهاد کشاورزی در حالی پرورش گل محمدی را ترویج می دهد که هیچ برنامه ای برای بازار فروش آن نیست، بیان داشت: کشاورزان با ترویج اشتباه جهاد به سمت هکتارها گل ممحمدی می روند و با دشواری کار می کنند اما زمانی که محصول دست می دهد کسی آن را نمی خرد.

وی با بیان اینکه در همین کالپوش سال گذشته جهاد ۲۰ هکتار گل محمدی دیگر را ترویج داد اما گل ها که رسیدند همه نصیب دلالان با قیمت های ارزان شد و یا روی شاخه خشکید.

مسئولان فکر بازار باشند نه تولید
این فعال بازار گل و تولیدات کشاورزی، با بیان اینکه مسئولان اول باید فکر بازار و تولید یک محصول را کنند و سپس درباره آن نظر بدهند، بیان کرد: امسال یک شرکت از شهرستان قم برای خرید گل های محمدی به دامغان آمد و همه گل ها را کیلویی ۱۵ هزار تومان خرید لذا دامغانی ها در دیباج و امیریه شانس آوردند وگرنه گل هایشان را یا باید نصیب دلال می کردند یا دور می ریختند.

کریمی با بیان اینکه هیچ برنامه ای برای گلاب گیری در استان سمنان به صورت منظم وجود ندارد و کسی هم که به سمت تولید می رود، بسیار اذیت می شود، گفت: سیب سلامت فرایندی را ایجاد کرده که یک دیباجی یا یک کالپوشی باید در کارگاه خانگی خود آزمایشگاه بزند! لذا هیچ کس توان دریافتش را ندارد پس از آنجا که صنایع تبدیلی نیز وجود ندارد باید گفت گل ها باید خام فروشی شود.

وی با بیان اینکه بازار فروش مشکل اساسی گل کاران استان سمنان است، گفت: ما سال قبل در کالپوش فردی را داشتیم که گل گاوزبان با آن سختی و دشواری را کیلوگرمی ۶۰ هزار تومان به دلال فروخت تا فقط هزینه کردش جواب دهد آن دلال همان گل را کیلویی ۱۸۰ هزار تومان فروخته و در مغازه کیلوگرمی ۲۵۰ هزار تومان دست ما می رسد این بدبختی است که گل کاران در استان سمنان و به خصوص دامغان، شاهرود و میامی دارند.

کشاورزان کالپوشی بدبخت شدند
این فعال بازار بیان کرد: بهتر است اصلا جهاد کاری به کار کشاورزان نداشته باشد تا دست کم مانع جلوی تولید نگذارد کشاورزان در کالپوش داشتند زندگی شان را می کردند اما با یک ترویج بدون بازار، همه شان بدبخت شدند و امروز گل ها و داروهای گیاهی و ... شان به دست دلالان افتاده است.

کریمی با بیان اینکه پرورش گل محمدی بدون بازار فروش خیانت به کشاورزان است، تاکید کرد: امروز گل محمدی کیلوگرمی 15 تا 17 هزار تومان قیمت دارد اما چند روز دیگر به کالپوش رفته و در نقش دلال ده ها کیلوگرم گل را با قیمت هشت هزار تومان می توان خرید زیرا مردم اصلا به بازار فروش امیدی ندارند از آنجا که گل محمدی را نمی توان نگه داشت و نیاز به ماشین یخچال دار دارد همه متضرر می شوند و مجبور به فروش هستند.

وی با بیان اینکه نمونه نداشتن بازار فروش و ترویج کشت گل محمدی باغ گل شهرداری شاهرود بود که هکتارها گل روی شاخه خشکیدند چرا که بازار فروش برایشان پیدا نشد، افزود: البته این موضوع در کشاورزی و گل ممحمدی به تنهایی نیست بلکه در تمام بخش ها از صنایع دستی تا گیاهان دارویی و ... نیز وجود دارد لذا امروز تولیدات روستایی متاسفانه با مشکل جدی بازار روبرو است.

کد خبر: ۹۰٬۵۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha