۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
زیان قطعی برق به واحدهای پرورش مرغ رسید| پیش بینی کاهش ۱۵ درصدی تولید
«بازار» گزارش می دهد

زیان قطعی برق به واحدهای پرورش مرغ رسید| پیش بینی کاهش ۱۵ درصدی تولید

با شروع قطعی برق کارشناسان صنعت طیور معتقدند: علاوه بر زیان های مالی وارده بر واحدهای تولیدی پیش بینی می شود تولید مرغ گوشتی تا ۱۵ درصد و مرغ تخم گذار تا ۲۵ درصد کاهش یابد.

بازار؛ گروه کشاورزی: قطعی برق در کشور به طور ناگهانی و بدون هیچ اعلام قبلی شروع شد و این امر باعث غافلگیری بسیاری از واحدهای تولیدی و پرورشی شد. به طوری که بر اساس گزارشات ارسالی برخی واحدهای پرورشی مرغ گوشتی و جوجه یکروزه با قطعی برق روزهای گذشته لطمه های بسیاری دیده اند و تلفات زیادی را متحمل شده اند. این در شرایطی است که به گفته فعالان این صنعت متولیان امر به هیچ وجه در خصوص این قطعی ها اطلاع رسانی نکرده اند تا واحدهای پرورشی خود را تجهیز کنند. این در حالی است که در حال حاضر غالب واحدهای پرورشی با تجهیزات برقی کار می کنند و به عنوان مثال برای کار کردن میکسرهای خوراک طیور، تهویه صحیح سالن ها و دیگر موارد به صورت ۲۴ ساعته نیاز به برق و نور کافی دارند.

 زمان رسیدن مرغ به وزن کشتار از حدود ۴۰ روز به حدود ۵۰ روز افزایش می یابد چون با قطع سیستم های خوراک مرغ دیرتر به وزن می رسد

با قطعی برق زمان رسیدن مرغ به وزن کشتار از ۴۰ روز به ۵۰ روز می رسد
«محمد یوسفی» رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در این خصوص به «بازار» گفت: قطعی برق در واحدهای پرورشی موجب می شود سیستم خوراک دهی مرغداری ها قطع شود و به تبع تا حدودی افت تولید خواهیم داشت.

یوسفی افزود: از سوی دیگر در جوجه های تخم گذار تا سه ماهگی که هنوز در قفس نرفته اند تلفات زیاد خواهد بود چون جوجه ها رو هم می ریزند و دچار خفگی می شود.

وی در خصوص تاثیر این قطعی بر برق ها بر تولید گوشت مرغ نیز گفت: قطعا با این شرایط زمان رسیدن مرغ به وزن کشتار از حدود ۴۰ روز به حدود ۵۰ روز افزایش می یابد چون با قطع سیستم های خوراک مرغ دیرتر به وزن می رسد.

یوسفی افزود: قائدتا مرغداری ها باید برق اضطراری داشته باشند اما ضرر و زیان های سال های اخیر موجب شده که توان مالی برای مرغداران نماند تا اقدام به خرید چنین امکانات و تجهیزاتی کنند تا در زمان قطعی برق غافلگیر نشوند.

این مقام مسئول در خصوص حجم کاهش تولید در پی این قطعی برق ها گفت: میزان کاهش تولید بستگی به این دارد که این قطعی ها چه مدت ادامه دار باشد. با این وجود پیش بینی می شود کاهشی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در تولید مرغ گوشتی داشته باشیم.

 مرغ های تخم گذار وابستگی زیادی به نور دهی دارند لذا پیش بینی می شود با قطعی برق تولید در واحد مرغ های تخم گذار ۲۵ درصدی کاهش یابد

پیش بینی کاهش ۲۵ درصدی تولید در بخش مرغ های تخم گذار
یوسفی افزود: البته در بخش مرغ های تخم گذار تاثیر این قطعی برق ها بیشتر خواهد بود و پیش بینی می شود حدود ۲۵ درصد کاهش تولید تخم مرغ داشته باشیم.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید مرغ های تخم گذار وابستگی زیادی به نور دهی دارند و در طول شبانه روز باید به درون سالن های نور دهی شود تا فرایند تشکیل تخم مرغ تکمیل گردد. چون تولید تخم مرغ ارتباط مستقیمی با در معرض نور قرار گرفتن مرغ دارد.

جدول قطعی برق را برای شهرها اعلام کرده اند اما مساله این است که واحدهای پرورشی غالبا در مناطقی بیرون از شهرها مستقر هستند و لذا  به نظر می رسد نمی توان گفت زمان قطعی برق این مناطق چه زمان هایی است

یوسفی در خصوص اعلام زمان قطع برق به واحدهای پرورشی گفت: تا جایی که بنده می دانم جدول قطعی برق را برای شهرها اعلام کرده اند اما مساله این است که واحدهای پرورشی غالبا در مناطقی بیرون از شهرها مستقر هستند و لذا  به نظر می رسد نمی توان گفت زمان قطعی برق این مناطق چه زمان هایی است.

 ژنراتورهای موجود در واحدهای پرورشی گازوئیلی است اما سهمیه گازوئیل به ما نمی دهند و به اجبار به قیمت لیتری ۳هزار تومان خرید می کنند

* بیش از ۹۰ درصد واحدهای پرورش مرغ تخمگذار مجهز به ژنراتور هستند
«ناصر نبی پور» رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران نیز در این خصوص به «بازار» گفت: در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد از واحدهای پرورش مرغ های تخمگذار دارای ژنراتور هستند و می توانند اقدامات پیشگیرانه ای داشته باشند.

نبی پور افزود: با این وجود مشکل این است که قطعی برق آن هم چند بار در طول روز آسیب های زیادی به دستگاه ها و تجهیزات ما وارد می کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به اینکه ژنراتورهای موجود در واحدهای پرورشی گازوئیلی است و سهمیه گازوئیل به ما نمی دهند لذا مرغدار به اجبار باید گازوئیل با نرخ ۳هزار تومان خریداری کند که این خود هزینه هایی به ما تحمیل می کند.

این مقام مسئول در خصوص دیگر تبعات قطعی برق گفت: هر عاملی که موجب تلفات شود باعث از بین رفتن مرغدار می شود به خصوص در واحدهایی که ژنراتورهای قوی نداشته باشند. چون برای نوردهی، اجرای سیستم تهویه و کار کردن سیستم های خوراک دهی به برق نیاز است و لذا برای تامین این موارد نیاز به ژنراتورهای بسیار قوی است که همه مرغداری ها توان تهیه آن را ندارند.

وی با گلایه از عدم اطلاع رسانی در خصوص زمان قطعی برق گفت: مسئولان به راحتی می توانستند از طریق اتحادیه ها و انجمن ها اعلام کنند تا به واحدهای پرورشی اطلاع رسانی شود و به این ترتیب آن ها نیز از قبل دستگاه ها و تجهیزات خود را سرویس کنند و یا تجهیرات جدید تهیه کنند.

 اگرچه هیچ آمار دقیقی هنوز از میزان تلفات و ضررهای مالی ناشی از قطعی برق اعلام نشده است اما قطعا افت عملکرد گله ها محسوس خواهد بود

آمار تلفات مشخص نیست اما مسلما افت عملکرد در گله ها خواهیم داشت
«غلامعلی فاروغی» کارشناس بخش جوجه یکروزه نیز در این خصوص به «بازار» گفت: مسلما قطعی برق در تمام بخش ها با عارضه هایی همراه خواهد بود بخصوص اینکه کاملا پیش بینی نشده و غافلگیرانه بوده است.

فاروغی افزود: اگرچه هیچ آمار دقیقی هنوز از میزان تلفات و ضررهای مالی ناشی از قطعی برق اعلام نشده است اما قطعا افت عملکرد گله ها محسوس خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت میزان تلفات در مناطق مختلف متفاوت است چون برخی واحدها توان مالی دارند و از ژنراتورهای قوی استفاده می کنند و برخی دیگر این توان را ندارند و لذا قطعا دچار تلفات و ضرر و زیان های زیادی می شوند.

فاروغی خاطر نشان کرد: علاوه بر این قطعا تلفات در جنوب کشور و مناطقی که آب و هوای گرمتر دارند بیشتر از تلفات در مناطق سردسیر کشور می شود.

کد خبر: ۹۰٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha