۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
 تعیین قیمت دستوری خودرو، فسادآور است
کارشناس حوزه خودرو:

تعیین قیمت دستوری خودرو، فسادآور است

شهریاری، کارشناس خودرو با تصریح بر اینکه روش تعیین قیمت در ایران با توجه به انحصاری بودن خودرو، غلط و قدیمی است، اظهار کرد: این شیوه قیمت‌گذاری بدوت درنظر گرفتن مولفه‌های مالی، فساد آور است.

به گزارش بازار، بهرام شهریاری کارشناس خودرو با تصریح بر اینکه روش تعیین قیمت در ایران با توجه به انحصاری بودن خودرو، غلط و قدیمی است، گفت: در تعیین قیمت خودرو در ایران مسئله قیمت تمام شده مطرح است و این سبب می شود تولیدکننده دغدغه ای بابت ضایعات و هزینه های سربار نداشته باشد.

وی افزود: در واقع تولید کننده هیچ کدام از مولفه هایی که در قیمت تمام شده اثر گذار است را توجه نمی ‌کند و هر چقدر قیمت تمام شده استخراج شود چند درصد بیشتر روی آن می کشد و محصول خود را می فروشد. در این شیوه تعیین قیمت، قطعاً فساد وجود دارد.

وی به شیوه های مدرن اشاره کرد و افزود: در این شیوه بازار هدف مطرح است، یعنی رقبا خط فروش یکدیگر را بررسی می‌کنند و هرکدام برای کاهش هزینه‌های خود یک راه حل ارائه می دهند؛ در نتیجه قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر و خدمات بیشتر و بهتر در دستور کار قرار می گیرد. در خقیقت شرکت ‌های بزرگ جهان به دنبال تسهیل فروش کالای خود هستند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه شورای رقابت چه زمانی که قیمت را افزایش دهد و چه آن زمان که قیمت را کاهش می دهد کاری غیر کارشناسانه انجام داده است بیان کرد: قیمت در بازار دستور پذیر نیست بلکه دارای مولفه های مالی است اما شورای رقابت عملاً این مولفه ها را نادیده می گیرد و در نتیجه فساد ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه همیشه دلال بازی در صنعت فروش خودرو در ایران رونق داشته است، عنوان کرد: متاسفانه نرخ عرضه و تقاضا در کشورمان در صنعت خودرو تناسب ندارد و عرضه بسیار کمتر از تقاضا است.

شهریاری به واردات خودرو اشاره کرد و افزود: متاسفانه واردات خودرو نیز بر قیمت خودرو داخلی اثر گذار نبوده است زیرا حتی زمانی که خودروی ارزان قیمت خارجی را نیز وارد کردند برای آنکه اثری بر قیمت خودرو داخلی نداشته باشد، قیمت آن را افزایش دادند. نتیجه آن شد که بازار ایران جولانگاه خودروهای بی کیفیت چینی شد. بنابراین راهکار تعادل قیمت خودروهای داخلی واردات خودرو از خارج نیست.

کد خبر: ۹۰٬۱۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha