۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
مدیریت ضعیف و عدم برنامه‌ریزی از مهمترین موانع تولید در لرستان است
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی:

مدیریت ضعیف و عدم برنامه‌ریزی از مهمترین موانع تولید در لرستان است

لرستان- ویسکرمی، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس گفت: مدیریت ضعیف و عدم برنامه‌ریزی مهمترین موانع تولید در لرستان است که باید اولویت‌بندی کنیم در استان روی کدام موضوع باید وقت بیشتری گذاشت.

مهرداد ویسکرمی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: موانع یا عوامل تولید چند فاکتور دارند که یکی بحث منابع موجود، پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها ‌و مزیت‌های نسبی منطقه است و دیگری نیروی انسانی متخصصی است که بتواند از این منابع استفاده و آن را مدیریت کند.

وی افزود: در استان لرستان ما از حیث پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مشکلی نداریم گرچه هنوز برخی از موارد در استان به عنوان مزیت باور نشده، مثل گردشگری یا برخی از معادن استان که می‌تواند از حالت خام‌فروشی خارج شوند و باعث ایجاد اشتغال شوند اما لرستان منابع خدادادی بسیار زیادی از نظر آب، زمین، فرصت‌های گردشگری، آب و هوای خوب، معادن ، گیاهان دارویی و.... دارد.

ظرفیت‌های لرستان دست نخورده باقی مانده است
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس عنوان کرد: معتقدم که مدیریت ما در طول سال‌های مختلف ضعیف بوده و آنطور که باید نتوانسته با بهره‌گیری از منابع خدادادی موجود به تولید و اشتغال کمک کند.

ویسکرمی خاطرنشان کرد: بحث دیگر ضعف برنامه‌ریزی است که آن هم به مدیریت برمی‌گردد، متاسفانه هیچ برنامه مدون و بلندمدتی برای استان وجود ندارد و  اگر در این رابطه با مسئولان استان صحبت کنید می‌بینید که فقط یک سری اطلاعات خام را در اختیار شما قرار می دهند ولی در رابطه با  آینده گیاهان دارویی، دامپروری، معادن و کشاورزی چشم‌اندازی ندارند.

وی تصریح کرد: اگر در این مدت برنامه‌ریزی هم انجام شده، خیلی مقطعی و سلیقه‌ای بوده که راه به جایی نمی‌برد و این یکی از مهمترین موانع تولید محسوب می‌شود.

عدم جذب اعتبارات و تسهیلات در لرستان
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس خاطرنشان کرد: ما در حیطه تسهیلات هم مشکل داریم، طبق آمار بین سال های ۹۶ تا اواخر سال ۹۷، یک صدم استان یزد تسهیلات به استان داده شده که بخشی از آن به ضعف مدیران و نبود کسانی که این تسهیلات را جذب کنند، بر می‌گردد.

 وی بیان کرد: باید اولویت بندی کنیم تا مشخص شود در لرستان روی کدام موضوع باید وقت بیشتری گذاشته شود؛ به هر حال اولویت ما در حیطه کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی است چون علی‌رغم ظرفیت چشمگیری که در این زمینه وجود دارد مورد توجه قرار نگرفته است.

ضرورت اولویت‌بندی و توجه به پتانسیل‌های استان
 ویسکرمی گفت: در بحث سنگها و معادن استان شاهد خام فروشی هستیم و در حال حاضر فقط حدود ۴۰ درصد سنگبری‌های ما فعال است؛ به نظر من باید اولویت ما این باشد که در حیطه کشاورزی و دامپروری روش‌های نوینی را پیاده کنیم و با ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری، ارزش افزوده ایجاد کنیم.

وی افزود: فلسفه ایجاد چرم و  پوست استان این است که کشت و صنعت و تولید دام داشته باشیم؛ در حال حاضر کل چرم استان با قیمت خیلی کم و تقریباً مفت از استان خارج می‌شود یا مثلاً از پشم گوسفندان هیچ استفاده‌ای نمی شود و به راحتی از استان خارج می‌شوند؛ امروزه حتی با روده گوسفند نخ بخیه تولید می‌کنند در حالی که ما اصلاً به فکر این کار نبوده و نیستیم.

غفلت از صنایع تبدیلی و فرآوری
نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس اظهار داشت: هدف ما این است که در حیطه‌های صنعتی، تولیدی، کشاورزی و دامپروری به رفع مشکلات صنایع موجود بپردازیم اما به صورت بلندمدت نه مقطعی که این نیازمند زمان، کار فنی و جدی و حضور کارشناسان است.

وی بروکراسی اداری را یکی دیگر از موانع تولید دانست و عنوان کرد: متأسفانه بروکراسی اداری در کل کشور و مخصوصاً در استان به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد، البته نقش مردم هم بسیار مهم است و باید یک امنیت روانی برای سرمایه‌گذار ایجاد کنند تا بداند که در این استان مورد استقبال قرار می‌گیرد.

تحریم، عامل فلج شدن اقتصاد لرستان نیست
ویسکرمی در رابطه با نقش تحریم‌ها، تصریح کرد: تحریم‌ها بی‌اثر نیست اما من فکر می‌کنم در حیطه کشاورزی و دامپروری استان تاثیر جدی ندارد چون محصولات ما در داخل کشور و کشورهای همسایه مشتری دارند و وقتی هزینه تولید آن بالا می‌رود، هزینه مصرف آن نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ولی در برخی صنایع تحریم‌ اثرگذار بوده است هر چند در حال حاضر ما هیچ صنایعی در استان نداریم چون یا از کار افتاده‌ و یا نابود شده‌اند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس بیان کرد: سرمایه‌گذاران همیشه به دنبال این هستند که هزینه کمتری پرداخت کنند و سود بیشتری داشته باشند که این طبیعت سرمایه‌گذار اقتصادی است و غیر از این هم انتظار نمی‌رود بنابراین اگر زیرساخت‌های لازم مهیا نباشد مورد استقبال آنها قرار نمی‌گیرد؛ باید شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاران کلان یک مجموعه تولیدی مرتبط ایجاد کنند.

زنجیره تولید در لرستان ایجاد شود 
وی ادامه داد: یعنی اگر شما یک ماده‌ای را تولید کنید، صنایع پایین دستی آن را تبدیل به محصول کنند بعد محصول از استان خارج شود؛ این فرایند است که اشتغال ایجاد می‌کند وگرنه اگر بنا باشد به‌صورت  مقطعی کار کنیم و برای بازار تولیدات آینده و چشم‌اندازی نداشته باشیم  به همین مشکلاتی که در حال حاضر گرفتار شده‌ایم، دچار می شویم.

ویسکرمی گفت: در عین حال همان صنایعی که در استان ایجاد شده اند مثل چرم و پوست ،کشت و صنعت، پوشاک، پارسیلون، ماشین سازی و صنایع فولاد  هم صنایع بدی نبوده‌اند و اگر احیا شوند، ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی دارند؛ یکی از مسائلی که خیلی روی آن تاکید داریم بحث تخصیص آب است تا بدانیم در درازمدت روی آن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کنیم و متناسب با آن زیرساخت‌ها را فراهم کنیم وگرنه نتیحه کارهای کور و حساب نشده همین صنایع ورشکسته‌ای است که در حال حاضر داریم.

به نظر می‌رسد مسئولان ما به درستی نقاط ضعف و مشکلات صنعت را می‌شناسند و راه‌حل را هم می‌دانند اما متأسفانه اراده و همت جمعی و همکاری لازم برای ساماندهی مسائل وجود ندارد چون خمودی و تنبلی بر مدیریت لرستان چیره شده است.

کد خبر: ۸۹٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha