۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
تولیدکنندگان شهرک سپهر البرز نیروی کار نیاز دارند|مشکل کمبود نقدی در یک سال اخیر بیش از هر زمان دیگر
در گفتگو با «بازار» عنوان شد:

تولیدکنندگان شهرک سپهر البرز نیروی کار نیاز دارند|مشکل کمبود نقدی در یک سال اخیر بیش از هر زمان دیگر

کرج- مدیر عامل شهرک صنعتی سپهر معتقد است که وقتی یک تولیدکننده با توجه به نوسانات بازار بایستی مواد اولیه خود را با قیمت بالاتری نسبت به گذشته خریداری کند، قطعا در تامین نقدینگی دچار مشکلاتی می‌شود.

بازار؛ گروه استان ها: استان البرز جزو استان‌های پیشرو صنعتی کشور است و بیش از ده شهرک صنعتی در این استان مشغول فعالیت هستند. «شهرک صنعتی سپهر» از جمله شهرک های غیر دولتی استان است که در جنوب شهرستان نظرآباد قرار دارد و توانسته است با وجود ۱۰۸ واحد تولیدی، صنعتی در زمینه های مختلف به ویژه صنایع غذایی و خودرو، پوشاک و محصولات ساختمان برای هشت هزار نفر اشتغال‌زایی کند.

برای بررسی وضعیت و چالش های این شهرک با «احمد غلامی» مدیر عامل شهرک صنعتی سپهر صنعتی گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

*شهرک صنعتی سپهر چه میزان ظرفیت تولیدی و اشتغالزایی برای استان دارد؟
ظرفیت نهایی این شهرک صنعتی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و حدود ۲۰ هزار فرصت شغلی مستقیم است، اما بخشی از صنایع این شهرک غیر فعال هستند و تنها ۱۰۸ واحد تولیدی فعال در شهرک صنعتی سپهر داریم.

*آیا برنامه ای برای توسعه شهرک دارید؟
ما برنامه توسعه فیزیکی برای شهرک نداریم چرا که امکان آن وجود ندارد، از طرفی شهرک صنعتی سپهر جز شهرک های غیر دولتی است و ایجاد تمام زیر ساخت ها و مدیریت شهرک بر عهده خودمان است و در تلاش هستیم همین وضعیت موجود را بهبود بخشیم. همچنین به دلیل واگذاری زمین ها توسط شهرداری و کارخانجات مقدم امکان کسب در آمد از فروش اراضی هم وجود ندارد. در حال حاضر شرایطی چون ایجاد فضای سبز، آسفالت و پیاده رو سازی نیز انجام شده و در صدد ایجاد زیرساخت ها و تامین انرژی برای تولید صنایع هستیم.

*مهم ترین چالش های این شهرک چیست؟
ما در تامین زیر ساخت های اساسی مانند جاده دسترسی، با مشکل مواجه هستیم. تخصیص آب به شهرک های صنعتی بسیار محدود است و با وجود اینکه صنایع استان کم آب بر هستند اما برای تامین آب حداقلی نیز با مشکل مواجه هستیم، جاده دسترسی این شهرک از روستای مصطفی آباد می‌گذرد که به دلیل باریک بودن و شرایط نامناسب با ترافیک سنگین مواجه هستیم، بروکراسی های اداری از دیگر مسائلی است که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را با مشکل مواجه می کند. کاری که می شود در یک روز یا یک هفته انجام شود ماه ها به طول می‌انجامد و همین باعث دلسردی و خستگی سرمایه گذار می شود.

همچنین برخی سازمان ها برای اعطای مجوز بسیار سختگیرانه عمل می کنند برای مثال سازمان غذاو دارو برای صنایع بهداشتی و غذایی قوانین سختگیرانه دارد.

*آیا شهرک صنعتی سپهر نیز مانند دیگر شهرک های صنعتی استان با کمبود نیروی کار مواجه است؟
بله در این شهرک نیز با کمبود نیروی کار ماهر و نیمه ماهر مواجه هستیم و تولید کننده ها به سختی می توانند یک تراشکار یا مونتاژ کار پیدا کنند.

*فکر می کنید دلیل کمبود نیروی کار که این روزها تمام شهرک های صنعتی استان با آن مواجه هستند چیست؟ آیا به دلیل دور بودن شهرک های صنعتی از بافت های جمعیت استان است؟
خوشبختانه شهرک صنعتی سپهر این مشکل را ندارد چون به بافت شهری هشتگرد، نظرآباد، آبیک نزدیک است، مهم ترین دلیل شاید این باشد که جوانان ما کمتر به دنبال مهارت آموزی و یادگیری یک حرفه می روند، با توجه به افزایش بی رویه دانشگاه ها اکثر جوانان به دنبال تحصیلات آکادمیک و یافتن شغل اداری هستند. در صورتی که بخش صنعت که می تواند نجات دهنده کشور در شرایط اقتصادی باشد نیاز به مهارت دارد. یکی دیگر از مسائل تورم افسار گسیخته و حقوق هایی است که متناسب با این تورم نیست به همین دلیل جوانان انگیزه ای برای کار و آموختن یک مهارت ندارند.

*به نظر شما شهرک هایی مانند شهرک صنعتی سپهر چه قدر در جلوگیری از مهاجرت تاثیر گذار هستند؟
ایجاد شهرک صنایع در کنار روستاها و در شهرستان های کوچک باعث جلوگیری از مهاجرت به مرکز شهر و پایتخت می شود و در ایجاد توسعه پایدار موثر است. همانطور که می بینید در سال های اخیر مهاجرت به اشتهارد به دلیل شهرک های صنعتی بیشتر شده است و حتی بسیاری از ساکنان کرج و تهران در این شهر ساکن شده اند. یکی از مشکلات واحدهای تولیدی نقدینگی است.

*آیا واحدهای تولیدی شهرک نیز با این مشکل مواجه هستند؟
می توان گفت تمام واحد های تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه هستند و در یک سال اخیر این کمبود محسوس تر هم شده است. افزایش بی رویه قیمت ها، نوسانات بازار و شرایط اقتصادی کشور مهم ترین دلیل کمبود نقدینگی است، وقتی یک تولیدکننده با توجه به نوسانات بازار بایستی مواد اولیه مورد نیاز واحد تولیدی خود را با قیمت بالاتری نسبت به گذشته خریداری کند قطعا در تامین نقدینگی دچار مشکلاتی می‌شود.

تامین مواد اولیه از پتروشیمی و فولاد در این مدت چند برابر شد. پتروشیمی و فولاد دولتی هستند و و دولت باید برای تامین مواد اولیه به صنایع کوچک کمک کند اما متاسفانه صنایع کوچک و بخش خصوصی هم بیشتر درگیر کمبود نقدینگی هستند که گاهی باعث تعطیلی آنها نیز می شود.

*راهکار حل مشکل نقدینگی در واحدهای صنعتی چیست؟
حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی نیمه فعال با اعطای تسهیلات سرمایه در گردش ممکن خواهد بود. البته واحدهای تولیدی و صنعتی هم نباید در تامین نقدینگی مورد نیاز فقط منتظر تسهیلات بانکی باشند بلکه با تغییر شیوه مدیریت، بازاریابی فروش و افزایش بهره‌وری می‌توانند در ایجاد نقدینگی تلاش کنند.

*همکاری بانک های استان با واحد های تولیدی چگونه است؟
سیستم بانکی در البرز اختیارات محدودی دارد و علی رغم تاکید استاندار و دیگر مسئولان برای انتقال گردش مالی تولید کنندگان به بانک های استان اما این اتفاق نمی‌افتد. چرا که میزان اعطای تسهیلات بانکی در تهران بیشتر است. برای مثال با یک گردش مالی در بانک های پایتخت می توان ده میلیارد تسهیلات گرفت. اما با همان گردش مالی در بانک های استان سه میلیارد تسهیلات به تولید کننده تعلق می‌گیرد به همین دلیل تولید کننده ها رغبتی برای انتقال حساب های خود ندارند.

*در هفته های اخیر ایجاد منطقه آزاد ساوجبلاغ مصوب شده است این منطقه چه تاثیری در واحد های صنعتی استان خواهد گذاشت؟
وجود مناطق آزاد اتفاق ویژه ای است که زمینه های سرمایه گذاری هر چه بیشتر را در استان ایجاد می کند. توسعه زیر ساخت ها با هدف خدمات رسانی هر چه بیشتر به تولیدکنندگان و صنعتگران و افزایش واردات و صادرات از جمله مزایای مناطق آزاد هستند.

*مهم ترین درخواست شما برای حمایت از واحدهای صنعتی چیست؟
بی‌تردید تامین و تقویت زیرساخت‌ها در افزایش تولید و ظرفیت صنایع مستقر بسیار تاثیر دارد با توجه به اینکه امسال از سوی رهبری سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده از سازمان ها و دستگاهای استان و کشور می‌خواهیم از موانع و سخت گیری های بروکراسی های اداری که مانع بسیاری از کارهاست جلوگیری شود. همچنین با توجه به شرایط استان که جمعیت آن روز به روز بیشتر می شود، خواستار حمایت ویژه و خاص سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از این استان در جهت رفع مشکلات صنایع هستم.

کد خبر: ۸۹٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha