۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
با روش مهندسی معکوس و مونتاژ نمی‌توان انتظار بهره‌وری بالا داشت
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران:

با روش مهندسی معکوس و مونتاژ نمی‌توان انتظار بهره‌وری بالا داشت

روغنی گلپایگانی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید: ما به ماشین‌آلات، مواد اولیه و روش تولید مناسب و به‌روز دسترسی نداریم و با روش مهندسی معکوس و مونتاژ نمی‌توان انتظار بهره‌وری بالا داشت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سال ۱۴۰۰، سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» ست؛ قرار است امسال، سال رفع موانع تولید باشد تا بتوان با بهره‌وری مناسب به نتایج دلخواه برای رشد و توسعه رسید.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید: بهره‌وری را باید در منابع انسانی، ماشین‌آلات تولید، مواد اولیه و روش تولید دید. باید مجموعه این عوامل دست‌به‌دست هم دهند تا بهره‌وری و راندمان در تولید و خدمات افزایش یابد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی می‌افزاید: ما در بیشتر این مؤلفه‌ها در حوزه تولید مشکل داریم. در حوزه ماشین‌آلات، صنایع از تجهیزات روز استفاده نمی‌کنند، اما صنعت در ایران چنین نیست. نیروی انسانی ما آموزش کافی ندیده و این یکی از ضعف‌هاست.

او ادامه می‌دهد: حتی ممکن است نیروی انسانی کارآمد داشته باشیم ولی به تکنولوژیِ مورد نیاز این نیروی انسانی را نداشته باشیم یا زمینه کار نیروی انسانی کارآمد و تکنولوژی برتری را نداشته باشیم. همه این‌ها لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید: در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها بسیاری از موارد اولیه مناسب به لحاظ کیفیت، قیمت در زمان مورد نیاز در اختیار نداریم و این متغیرها بر وضعیت و کیفیت تولید تأثیر می‌گذارد.

به گفته او، واقعیتی که وجود دارد اینکه ما مواد اولیه مورد نیاز تولید را باید از شرکت‌های دست چندم جهان تهیه کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران درباره تکنولوژی‌های وارد شده می‌گوید: گاهی ما تکنولوژی‌ای را وارد می‌کنیم ولی به دلیل زبان تخصصی این صنعت نمی‌توانیم از همه امکانات آن استفاده کنیم یا حتی ممکن است به دلیل تحریم‌ها یک سری امکانات آن تجهیزات اینجا فعال نباشد. باید در ارزیابی بهره‌وری به همه این محدودیت‌ها توجه شود.

روغنی گلپایگانی می‌گوید: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده بود که بهره‌وری در کشور تا پایان این برنامه ۳۰ درصد افزایش یابد ولی چنین نشد. دلیل این مسئله هم همین مؤلفه‌هایی است که بر روند کار اثرگذار بوده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید: البته در این شرایط قطعاً عملکرد مدیران هم در پایین بودن بهره‌وری اثرگذار است ولی باید به این نکته توجه شود که اگر مدیریت بنگاهی نتواند عملکرد درستی در این شرایط داشته باشد محکوم به شکست است.

او ادامه می‌دهد: بخشی از بهره‌وری به نظام و ساختار اداری کشور و روند بروکراسی در کشور برمی‌گردد؛ در فضای کسب‌وکار در ایران قوانین و مقررات به تسهیل روند بنگاه‌داری کمک نمی‌کند. قوانین مزاحم خود یکی از عوامل کاهش بهره‌وری در کشور است.

روغنی‌گلپایگانی تصریح می‌کند: با روش مهندسی معکوس و مونتاژ نمی‌توان انتظار بهره‌وری بالا داشت. البته با همین روش هم به فناوری دهه ۹۰ میلادی بسنده شده و تولید روزآمد و کارآمد نیست؛ در نتیجه بهره‌وری هم بالا نیست.

کد خبر: ۸۹٬۷۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha