۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
 نبود شفافیت به صنعت پلیمر آسیب جدی رسانده است
رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران:

نبود شفافیت به صنعت پلیمر آسیب جدی رسانده است

ترکمان، ضمن انتقاد از نبود شفافیت و عدم دسترسی به اطلاعات موجود، تاکید کرد: نبود شفافیت ۲۰ میلیون تن ظرفیت کاذب تولید در صنعت پلیمر ایجاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با اشاره به رتبه پایین شفافیت ایران در دنیا گفت: نبود شفافیت و به دنبال آن امضاهای طلایی موجب ایجاد ۲۰ میلیون تن ظرفیت کاذب تولید در صنعت پلیمر شده ‌است.

سعید ترکمان، رئیس انجمن ملی صنایع پلیمر ایران در دومین همایش ملی چشم‌انداز اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران ۱۴۰۰ به مسئله شفافیت و گردش آزاد اطلاعات در این صنعت پرداخت.

به بارو او شفافیت سریع‌ترین، کم‌هزینه‌ترین، ساده‌ترین و مبنایی‌ترین سازوکار برای پیشگیری و مبارزه با فساد است.

ترکمان خاطر نشان کرد: شفافیت، کار ساده‌ و در عین حال سختی است. سال‌هاست رتبه شفافیت در ایران نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین است و هنوز نتوانسته‌ایم در رتبه‌بندی جهانی به عدد قابل قبولی برسیم.

این فعال اقتصادی عدم شفافیت را موجب عدم گردش آزاد اطلاعات دانست و گفت: در صنعت پلاستیک ۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید داریم که حاصل همین عدم شفافیت است؛ «امضاهای طلایی» موجب شده بعضی کارخانه‌ها در این صنعت برای منافع دیگری ایجاد شوند.

بر اساس اظهارات این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در دنیا، برخی بانک‌های اطلاعاتی‌ وجود دارند که وقتی سرمایه‌گذاران بخواهند سرمایه‌گذاری کنند، از این بانک‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند؛ اما به دلیل عدم شفافیت در ایران چنین چیزی وجود ندارد.

ترکمان در مورد قانون گردش آزاد اطلاعات نیز گفت: قانون افشای آزاد اطلاعات داریم اما در انجمن ملی بارها از سازمان‌های مختلف درخواست اطلاعاتی برای صنعت کرده‌ایم که به دلیل منع قانونی اجازه افشای اطلاعات نداشتند و آمار مورد نیاز را در اختیار ما قرار ندادند.

او ادامه داد: کاهش نظارت‌ها به دلیل فقدان اطلاعات کافی به صنعت آسیب زده است. برای مثال نمی‌دانیم ذینفعانی که در بورس کالا با ما رقابت می‌کنند، تولیدکننده واقعی هستند یا خیر.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، افزایش محسوس هزینه‌ها در اقتصاد و فرار از نظارت بر عملکرد را از دیگر موارد ناشی از نبود شفافیت دانست و تصریح کرد: افزایش درآمدزایی بنگاه‌های تولیدی، جلوگیری از رانت، فساد و مشکلات اطلاعات نامتقارن، جذب بیشتر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از جمله مزایای شفافیت است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد:  پس از برجام شاهد شرکت‌های قوی‌ بودیم که در حوزه صنعت پلاستیک قصد ورود به این بازار داشتند؛ اما به دلیل عدم شفافیت و نبود اطلاعات و آمار، این علاقه‌مندی از بین رفت.

ترکمان ادامه داد: اتفاقاتی هم مثل ایجاد سامانه بهین یاب در صنعت پلاستیک رخ داده که در راستای شعار شفافیت بوده، این سامانه اگرچه هزینه‌های زیادی را با قلع و قمع برخی بنگاه‌ها ایجاد کرد و تصمیمات مناسب و بعضا غیرمناسبی نیز در این زمنیه اتخاذ شد اما به هر حال، این اقدامات شروعی برای شفافیت هستند.

وی پیشنهاد کرد: باتوجه به اهمیت شفافیت در مبارزه با فساد و کاهش نگرانی‌ها و ریسک‌های اقتصادی، شاخصی برای رتبه‌بندی شفافیت در منابع و شرکت‌ها تعریف شود.

ترکمان در ادامه گفت: طی گزارش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت پلیمر، اشتغال‌زاترین و ارزآورترین صنعت این کشور است که هر میزان شفافیت بیشتری در این صنعت ایجاد شود اثرات قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

او در مورد اهمیت مساله شفافیت گفت: در ایران هیچ بانک اطلاعاتی از مصرف واقعی، بازیافت و میزان استفاده مجدد از پلاستیک‌های بازیافت شده وجود ندارد. پیشروترین کشورها حدود ۷۰ درصد از تولیدات خود را بازیافت می‌کنند و طبق آماری که از شهرداری‌ها دریافت کردیم، بیش از ۹۰ درصد تولیدات ایران در کارگاه‌های کوچک و زیرزمینی بازیافت می‌شود که مخاطرات زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد چون به صورت زیرزمینی بوده و اطلاعات آنها در دسترس نیست که کجا تولید و کجا مصرف می‌شوند.

ترکمان خاطر نشان کرد: در ترکیه ۱۶۰۰ بنگاه در حوزه بسته‌بندی در حال فعالیت هستند که این آمار می‌تواند حتی به زنجیره ارزش کمک کند؛ اما در ایران چنین آمارهایی حتی در اختیار انجمن ملی صنایع پلیمر نیست.

کد خبر: ۸۹٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha