۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
فعالیت ۲ میلیون نفر در حوزه فرش کشور
رئیس مرکز ملی فرش ایران خبرداد؛

فعالیت ۲ میلیون نفر در حوزه فرش کشور

تبریز- رئیس مرکز ملی فرش ایران از فعالیت ۲ میلیون نفر در حوزه فرش در کشور خبرداد و گفت: مرکز شتاب‌دهنده تخصصی فرش در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش بازار، فرحناز رافع در کارگروه فرش آذربایجان‌شرقی اولویت نخست این مرکز را رفع موانع و مشکلات پیش روی بافندگان و ذی‌نفعان فرش دستباف برشمرد و  اظهار داشت: با ایجاد شتاب‌دهنده تخصصی فرش دستباف، قصد داریم به بهبود فعالیت‌های R&D طراحی و توسعه حوزه‌های فرش دستباف کمک کنیم.

وی در جلسه پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های قالی که در راستای پیشبرد اهداف قالی با محوریت مطالبات فرش دستباف استان برگزار شد، افزود: پیگیر هستیم ناحیه صنعتی یا شهر صنعتی در آذربایجان‌شرقی ایجاد کنیم که در آن صفر تا ۱۰۰ زنجیره ارزش لحاظ شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش دستباف متعلق به ایران و خاستگاه آن تبریز است، یادآور شد: آمار دقیقی از تولیدکننده‌ها، صادرکنندگان، فروشندگان و کسانی که در حوزه مواد اولیه کار می‌کنند در مرکز ملی فرش وجود دارد اما به دلیل اینکه سامانه جامعی برای این موضوع وجود ندارد، آمارهای ارائه شده توسط دستگاه‌های مختلف متفاوت است.

وی ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌هایی که آماده شده است تا دو ماه دیگر یک سامانه قابل اتکا برای شناسایی فعالان حوزه فرش ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

رافع تصریح کرد: هم اکنون ۲ میلیون نفر در حوزه فرش فعال هستند که از این تعداد یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارای شناسنامه، ۸۰۰ هزار نفر به عنوان شغل مکمل و ۱۹۱ هزار نفر در ۳۰ صنعت جانبی آن اعم از رنگرزی، رفوگری و قالیشویی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: از این تعداد ۲۶۱ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند همچنین ۴۰۰ هزار نفر به بیمه روستایی معرفی شده‌اند و کارت عشایری برای آنان صادر خواهد شد.

رافع متذکر شد: با توجه به مصوبه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، دولت مکلف شده است تا قالیبافان را بیمه کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به حمایت‌های دولت از طریق ارائه تسهیلات کم‌بهره به فعالان این حوزه، بیان داشت: متاسفانه با توجه به اینکه ۱۰ درصد از تسهیلات کارا متعلق به قالیبافان است ولی فقط یک درصد از قالیبافان و تولیدکننده‌ها از تسهیلات استفاده کرده‌اند.

وی همچنین بااشاره به اینکه نوع بافت و طرح فرش در آذربایجان‌شرقی منطبق با سلیقه جهانی نیست، خاطرنشان کرد: نیاز به بررسی و مطالعه است تا اندازه، نوع، جنس، طرح و رنگ آن مطابق با سلیقه جهانی باشد و سلیقه کشورهای همسایه باید در فرش تبریز مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر: ۸۹٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha