۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
رابطه اقتصاد و بازار سهام پیچیده است| لزوم توجه به اقتصاد کلان در ارزیابی بورس
مشاور دولت دانمارک در گفتگو با بازار:

رابطه اقتصاد و بازار سهام پیچیده است| لزوم توجه به اقتصاد کلان در ارزیابی بورس

«جسپر رنگوید» معتقد است رابطه بین اقتصاد و بورس اوراق بهادار پیچیده است که به خوبی هم مورد مطالعه و تبیین قرار نگرفته است.

بازار؛ گروه بین الملل: «از مین استریت به وال استریت» کتابی است که توسط «جسپر رنگوید» نوشته شده و توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.

متن زیر مصاحبه با پروفسور «جسپر رنگوید» در مورد این کتاب است. «جسپر رنگوید» استاد امور مالی و مدیر مرکز تحقیقات بازنشستگی در دانشکده تجارت کپنهاگ است. رنگوید مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه کپنهاگ و دکترای خود در رشته مالی از دانشکده بازرگانی کپنهاگ دریافت کرد.

وی رئیس شورای پیش بینی های بازنشستگی دانمارک است و به عنوان مشاور آژانس های دولتی و شرکت های خصوصی فعالیت می کند. رنگوید رئیس کمیته منصوب دولت که به بررسی علل و پیامدهای بحران مالی در دانمارک می پردازد. وی عضو هیئت های مدیره، کمیسیون ها و نهادهای مشورتی متعددی بوده است. از جسپر رنگوید غالباً به عنوان کارشناس مباحث اقتصادی و مالی در رسانه ها یاد می شود.

*سوال اصلی شما در این کتاب چه بوده است؟
چگونه اقتصاد بر بازارهای مالی، به ویژه بازارهای سهام تأثیر می گذارد؟

در بلند مدت، اقتصاد رشد می کند و طی چرخه کوتاه مدت تجارت، فعالیت اقتصادی منقبض و منبسط می شود. کتاب «از مین استریت به وال استریت» هم رابطه بلند مدت بین رشد اقتصادی و بازده سهام و هم رابطه کوتاه مدت چرخه تجاری را بررسی می کند.

این کتاب در واقع رابطه پیچیده بین اقتصاد و بورس اوراق بهادار را بررسی می کند و خوانندگان را از طریق تعامل جذاب بین فعالیت اقتصادی و بازارهای مالی راهنمایی می کند. «از مین استریت به وال استریت» بیشتر از داده ها استفاده می کند، از نظریه های دانشگاهی با حقایق تجربی و از استدلال ها به روش های شهودی حمیت می کند.

در این کتاب بحث می شود که چگونه سرمایه گذاران می توانند از دانش فعالیت اقتصادی و بازارهای مالی برای تنظیم انتظارات نسبت به بازده سهام آینده استفاده کنند و به محققان و پزشکان کمک می کند تا در بازارهای مالی با درک اقتصاد گشت و گذار داشته باشند.

* برای پاسخ به این سوال از چه فرضیه ای استفاده کردید؟ بحث اصلی شما چیست؟
«از مین استریت به وال استریت» رابطه بین اقتصاد کلان و بازارهای سهام را به طور کامل بررسی می کند. همانگونه که اشاره شد این کتاب در مورد نظریه های دانشگاهی و حقایق تجربی بحث شده است و خوانندگان را از طریق تعامل جذاب بین فعالیت اقتصادی و بازارهای مالی راهنمایی می کند.

در پایان کتاب «از مین استریت به وال استریت» به محققان و پزشکان دانشگاهی کمک می کند تا درک خود را از چگونگی تأثیر اقتصاد کلان بر بازارهای مالی و به ویژه بازارهای سهام، بهبود بخشند.

من تصمیم گرفتم کتابم ماهیتی آکادمیک داشته باشد اما به سبکی نوشته شده باشد که برای مخاطبان گسترده تری قابل فهم باشد. به عنوان مثال این کتاب شامل فرمول ها یا معادلات زیاد نیست.

این کتاب نظریه های دانشگاهی مربوط به موضوعات مختلف را ارائه می دهد اما به روشی که برای خوانندگان و دانشجویان علاقه مند غیر دانشگاهی قابل درک باشد. ویژگی مهم کتاب اعتماد به داده ها است. ارقام و جداول استدلال ها و نظریه ها را به خوبی شرح می دهد. این کتاب ماهیتی تجربی دارد.

*نوشتن این کتاب چه ضرورتی داشت؟
روزنامه ها و مجلات تجاری هر روز آخرین اخبار اقتصادی کلان را پوشش می دهند، به ویژه برای کمک به سرمایه گذاران در بازارهای مالی. آیا کاهش بیکاری برای سهام خوب است از آنجایی که نشان می دهد اقتصاد خوب کار می کند؟ یا بد است زیرا بانک مرکزی سیاست پولی سختگیری را آغاز می کند و به سهام بالقوه آسیب می رساند؟  آیا کشورهایی که انتظار رشد سریع دارند بازدهی بالاتری خواهند داشت؟ تحولات اقتصادی چه تاثیری بر بازارهای مالی خواهد گذاشت؟

با توجه به اهمیت درک دانشگاهیان و سرمایه گذاران از اقتصاد و تأثیر آن بر بازارهای مالی، برای من تا حدی تعجب آور بود که هیچ کتاب شناخته شده ای با موضوع رابطه اقتصاد و بورس وجود ندارد. من تصمیم گرفتم این خلاء را با نوشتن کتاب مذکور پر کنم.

کد خبر: ۸۹٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha