۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
شالیزارها استرس گرفتند؛ کشت دوم برنج ممنوع
بازار گزارش می‌دهد؛

شالیزارها استرس گرفتند؛ کشت دوم برنج ممنوع

ساری- کم آبی و بی آبی ناقوس خشکسالی را در مزارع مازندران به صدا درآورده است و شالیزارهای استان دچار استرس شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: مازندران به عنوان بزرگترین تولیدکننده برنج در کشور سالانه ۴۲ درصد برنج کشور را تامین می کند، این درحالی است که خشکسالی و کم آبی، دشت های سبز و برنج زارهای استان را دچار چالش کرده است.

امسال ۲۱۶ هزار هکتار از مزارع مازندران به زیر کشت برنج رفته است و برای کشت برنج در این شالیزارها به بیش از ۲.۴ میلیارد مترمکعب آب نیاز است. همچنین کم آبی و خشکسالی سبب شده تا از هم اکنون ممنوعیت کشت دوم برنج در استان مازندران اعلام شود.

میزان بارندگی ۸۴ درصد کاهش یافت
حقیقی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران درباره دلایل کمبود آب در استان در بخش زراعی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طبق آمار هواشناسی طی فروردین ماه سال جاری میزان بارندگی از ۱۱۸ میلی متر سال قبل به ۱۸ میلی متر رسیده است، میزان کاهش را بیش از ۸۴ درصد ذکر کرد.

وی با عنوان اینکه در سال قبل نیز به اندازه کافی بارندگی را شاهد نبودیم، گفت: این مسئله سبب شده تا وضعیت ذخایر منابع آبی استان چندان مطلوب نباشد از این رو کشاورزان باید اقدامات پیشگیرانه را در دستور کارقرار دهند تا بتوان تولید خوبی داشته باشیم.

حقیقی یادآور شد: در مناطقی که در معرض تهدید کم آبی هستیم، تغییر الگوی کشت و کشت زراعتی نظیر سویا و غیره الزامی است و همچنین ترویج خشکه کاری برنج نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش مصرف آب در روش خشکه کاری، بازچرخانی آب در انتهای نسق ها را از جمله شیوه های تامین آب بیان کرد و گفت: در دوره کم آبی کشت ارقام محلی باید در اولویت قرار گیرد.

شالیزارها استرس گرفتند؛ کشت دوم برنج ممنوع

وی با اظهار اینکه در مناطقی که برداشت گندم و کلزا انجام می شود نباید اقدام به کشت برنج شود، گفت: به دلیل کم آبی بهتر است کشت پنبه و سویا در دستور کار قرار گیرد.

خشکسالی و کم آبی سال جاری در مازندران جدی است و افت آب های زیرزمینی و ذخایر آبی سبب شده تا آژیر خطر در مناطق مختلف استان طنین انداز شود

خشکسالی و کم آبی سال جاری در مازندران جدی است و افت آب های زیرزمینی و ذخایر آبی سبب شده تا آژیر خطر در مناطق مختلف استان طنین اندازی شود. لایروبی کانال های آبرسان و استفاده از کودهای تقویتی و عناصر تغذیه ای می تواند دوره خشکسالی و تنش را در مرازع کاهش دهد.

خشکسالی در مازندران تکرار شد
محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار محمد ابراهیم یخکشی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تهدید خشکسالی در استان اظهار داشت: پدیده های اقلیمی و آب و هوایی متاثر از شرایط مختلف است و باید برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.

وی با عنوان اینکه امسال در کشور و مازندران شرایط کم بارشی را شاهد هستیم، افزود: ارزیابی و پیش بینی ناشی از این است که این کم بارشی ها متاثر از شرایط دوره ای است و در استان دو تا سه سال با کم بارشی و دو تا سه سال با ترسالی روبرو هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه امسال شرایط کم بارشی در استان تکرار شده است، درباره وضعیت ساخت سد در استان گفت: سد گلورد، زارم رود در دست ساخت است و عملیات اجرایی سد سجادرود در استان آغاز می شود.

یخکشی شمار سدهای در حال بهره برداری را ۱۰ سد ذکر کرد و گفت: سه سد در حال ساخت است و عملیات ساخت دو سد جدید نیز امسال آغاز می شود.

وی با عنوان اینکه سدها می توانند نسبت به جمع آوری و مدیریت آب در سال زراعی اقدام کنند، یادآور شد: ما باید مدیریت سازگاری را اعمال کنیم.

۵۰ هزار هکتار از شالیزارها نوسازی شدند
تجهیز و نوصازی اراضی از جمله طرح هایی است که به تاکید کارشناسان می تواند، اثرات خشکسالی را در مزارع استان کاهش دهد،از این رو تاکنون ۵۰ هزار هکتار از مزارع و شالیزارهای مازندران نوسازی و تجهیز شدند. عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون ۵۰ هزار هکتار از شالیزارها تجهیز و نوسازی شدند، گفت: این طرح در پنج منطقه استان نیز در دست اقدام است.

شالیزارها استرس گرفتند؛ کشت دوم برنج ممنوع

وی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره مدیریت منابع و مصرف آب برای حوزه کشاورزی در استان مازندران با اشاره به برنامه های متعدد در این زمینه، جلوگیری از هدر رفت آب را از مهمترین طرح ها بیان کرد و گفت: همچنین ضرورتی به قرقابی شدن اراضی شالیزاری وجود ندارد.

وی با اظهار اینکه سال گذشته در ۸۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری طرح آبیاری دوره ای و نوبت بندی اجرا شده است، افزود: در این اراضی نه تنها کاهش محصول نداشتیم بلکه با افزایش نیز روبرو بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران کاشت بهنگام را از دیگر طرح های مدیریت منابع آبی در حوزه کشاورزی برشمرد و گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد شالیزارهای استان نشاکاری شده است که نسبت به سال رشد چشمگیری داشته است.

شهیدی فر با اظهار اینکه در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان نشاکاری شده است، افزود: این میزان نسبت به سال قبل با رشد ۳۰ هزار هکتاری روبرو بوده است.

وی شخم و شیار اراضی شالیزاری رو به پایان است، تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و کم آبی در  سال جاری، نسبت به کشت دوم توصیه نمی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و کاهش نزولات جوی، رعایت الگوی کشت امری مهم است و ضرورتی به کشت دوم برنج احساس نمی شود.

با آنکه هنوز کشت اول برنج در مازندران به بار ننشسته است بسیاری از شالی کاران بخشی از مزارع خود را برای کشت دوم خالی گذاشتند و این وضعیت در حالی است که کارشناسان و متولیان امر بر ممنوعیت کشت دوم برنج تاکید کرده اند.

کد خبر: ۸۸٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha