۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
بورس؛ تحت تأثیر خبرهای انتخاباتی| بازار سرمایه همچنان منتظر است
استراتژی روزانه سرمایه گذاری؛

بورس؛ تحت تأثیر خبرهای انتخاباتی| بازار سرمایه همچنان منتظر است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس تحت تأثیر خبرهای انتخاباتی متعادل بود، مطرح کرد: سرمایه‌گذاران منتظر مشخص شدن سرنوشت انتخابات هستند.

بازار؛ گروه بورس: روز آخر ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری با روز سبز بازار سرمایه مصادف شد. دیروز، در حالی که بورس در اوایل معاملات افت کرد، در ادامه روند رد و بدل شدن سهم‌ها دوباره به ریل صعودی بازگشت تا روزی سبز در بازار رقم بخورد و البته، این رشد مدیون سهام گروه‌های فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی بود؛ سهم‌هایی که از هفته پیش بار خود را برای رشد در این هفته بسته بودند. در این میان، کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که مشخص شدن نامزدهای اصلی انتخابات می‌تواند تا حدودی روند بازار را مشخص کند و تا زمان پایان یافتن انتخابات هم امیدی به بازار نیست.

برخلاف سهم‌های بزرگ بازار، سهم‌هایی که در صف فروش قفل هستند و چند وقتی است که مثبت نشده‌اند به نظر نمی‌رسد که دامنه نوسان روی آنها تاثیری بگذارد و به روند عادی خود برنمی‌گردند

در معاملات روز جاری، شاخص کل بازار سرمایه در ابتدایی‌ترین دقایق دوباره وی سرخ خود را به سهامداران نشان داد و سقوط کرد، اما رشد سهام شاخص‌ساز بازار در گروه‌های فرآورده‌های نفتی و همچنین، فلزات اساسی باعث شد تا نماگر اصلی بورس تا پایان معاملات ۵ هزار و ۵۱۹ واحد رشد کند و به یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۵۲۰ واحد برسد.

با وجود رشد سهام شاخص‌ساز و رشد شاخص کل، شاخص هم‌وزن با افت عمده سهم‌های کوچک بازار سقوط کرد و تا پایان معاملات، ۲ هزار و ۹۶۶ واحد پایین‌تر آمد تا در ارتفاع ۴۱۴ هزار و ۹۰۳ واحدی قرار گیرد. واگرایی شاخص کل و هم‌وزن نشان می‌دهد که پاندول بازار سرمایه به سمت سهم‌های بزرگ بازگشته است. در این میان، شاخص فلزات اساسی، امروز ۱۱ هزار و ۲۷۷ واحد بالاتر آمد و رقم ۹۳۴ هزار و ۶۱۴ واحد را نشان داد.

دیروز، نمادهای «شپنا»، «فملی»، «برکت»، «خودرو»، «کاما»، «شتران» و «شستا» بیشترین تراکنش را در میان سهم‌های بازار داشتند و نمادهای «کگل»، «کچاد»، «فملی»، «فارس»، «فولاد» و «شپنا» بیشترین اثر مثبت و نماد «وامید» بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص کل داشتند.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات دیروز بورس .و پیش بینی برای امروز اظهار کرد: در ابتدای بازار  شاخص کل تحت تاثیر متقارن شدن دامنه نوسان منفی آغاز به کار کرد، اما بعد از گذشت نیم ساعت شاخص کل دوباره مثبت شد و با رشد ناچیزی در محدوده یک میلیون و ۱۸۹ هزار واحد قرار گرفت. امروز نمادهای شاخص‌ساز مثبت و متعادل معامله شدند، اما سهم‌های کوچک بازار بودند که با شدت عرضه مواجه شده بودند و هنوز صف فروش آن‌ها تخلیه نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: سهم‌های بزرگ کامودیتی‌محور که مدت زیادی است تحت تأثیر قیمت‌های جهانی قرار دارند، امروز هم نقش لیدر را در بازار سرمایه ایفا کردند و توانستند شاخص کل بورس را بالاتر بکشند و در کنار آن، سهام گروه فرآورده‌های نفتی با افزایش قیمت نفت در جهان مثبت معامله شدند، اما در این میان، کم‌اقبال‌ترین‌های بازار سهم‌های کوچک و تک‌سهم‌ها بودند که حاکی از روی آوردن سرمایه‌گذاران به سهام بزرگ بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تغییر دامنه نوسان روی صف‌های فروش قفل شده اثرگذار نبود، گفت: برخلاف سهم‌های بزرگ بازار، سهم‌هایی که در صف فروش قفل هستند و چند وقتی است که مثبت نشده‌اند به نظر نمی‌رسد که دامنه نوسان روی آنها تاثیری بگذارد و به روند عادی خود برنمی‌گردند اما مقداری معاملات این نمادها روان‌تر می‌شود.

رضوانفر در پایان خاطرنشان کرد: وضعیت بازار سرمایه در حال حاضر به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران منتظر نامزدهای قطعی ریاست جمهوری هستند و تا زمانی که تکلیف کامل انتخابات مشخص نشود، بازار به صورت متعادل و گاه و بی‌گاه مثبت پیش خواهد رفت؛ البته، ناگفته نماند که بازار سرمایه همچنان تحت تأثیر تصمیم‌های جدید سازمان بورس است.

کد خبر: ۸۸٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha