۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
بخش نامه‌های خلق الساعه بزرگترین معضل بخش خصوصی
یادداشت؛

بخش نامه‌های خلق الساعه بزرگترین معضل بخش خصوصی

کرج- در حال حاضر بزرگترین معضلات پیش روی بخش خصوصی تصویب آیین نامه و بخش نامه‌های خلق الساعه است که بخش خصوصی در آن دخیل نبوده است.

پرهام رضایی؛ رئیس اتاق بازرگانی البرز:  زمانی که مقام معظم رهبری شعار امسال را «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها» تعیین کردند، در راستای حمایت از تولید و عمل به واژه پشتیبانی‌ها به معنای واقعی مهمترین اقدام اعتماد به بخش خصوصی باید باشد.

اعتماد به بخش خصوصی یعنی اینکه در عمل به شعار سال بیش‌تر و فراتر از حد توان کار شود. دولتمردان ما حمایت از بخش خصوصی را مطرح کرده اند، اما متاسفانه افکار چپ‌های قبل و بعد انقلاب هنوز هم در دیدگاه‌های مشورتی برخی دولتمردان ما وجود دارد و تعدادی همچنان تحت تاثیر آن افکار چپ گرا هستند.

خواسته و حرف بخش خصوصی این است که قبل از تصویب هر آیین نامه یا وضع بخش نامه ای با بخش خصوصی مشورت شود. در حال حاضر بزرگترین معضلات پیش روی بخش خصوصی تصویب آیین نامه و بخش نامه‌های خلق الساعه است که بخش خصوصی در آن آنقدر دخیل نبوده است.

نگاه چپ به بخش خصوصی به معنای آن تعبیر می‌شود که  فعال اقتصادی رانت خوار است، هنوز در صدا و سیما از فعالان اقتصادی فیلم هایی نمایش داده می شود که در قالب آن شخصی که رانت خوار است را کارخانه دار و از بخش خصوصی معرفی می کنند، این مسئله نشان می دهد که هنوز متاسفانه شاهد چنین دیدگاه‌های چپ گرایی در مورد بخش خصوصی هستیم.

حتی ترامپ هم موقع خروج آمریکا از برجام تاریخ این اقدام را از قبل اعلام کرده بود، اما در کشور ما برخی قوانین یک شبه و بدون اطلاع بخش خصوصی تعیین و وضع می‌شود که تصویب آن تنها سبب ضرر بخش خصوصی است.

بروز میلیارد ها تومان درگیری مالی و خسارت‌های وارده برای بخش خصوصی در نتیجه وضع بخش نامه‌های خلق الساعه است. از درون وزارتخانه‌ها نمی توان مشکلات صنعتی، تولیدی، کشاورزی، خدماتی و معدنی را حل کرد، برای رسیدگی به این مسائل  دولتمردان باید به محل فعالیت این مجموعه‌ها مراجعه کرده و از نزدیک مشکلات واحدهای مختلف را لمس کنند.

شهرک های صنعتی که توسط بخش خصوصی اداره می شود در عمل مشکلات کمتری نسبت به شهرک های صنعتی دولتی دارند. در البزر شهرک‌های صنعتی ماهدشت، سپهر نظرآباد،  هشتگرد و سیمین دشت نمونه ای از این شهرک های خصوصی هستند که مشکلات کمتری نسبت به شهرک‌های دولتی استان دارند.

اعتماد به بخش خصوصی به معنای پرهیز از انتخاب حزبی است، باید نگاه‌ها در این مورد متفاوت شود. چرا که در آخر بخش خصوصی از این قضیه متضرر می‌شود.

نباید اجازه دهیم سرمایه‌ها از کشور خارج شود، نیاز است که بستر لازم برای سرمایه گذاری هرچه بیشتر بخش خصوصی در تمامی زمینه ها فراهم شود که در این راستا برگزاری جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اهمیت زیادی دارد. جلسات این شورا یکی از مهمترین نشست‌هایی است که برگزاری آن برعهده اتاق بازرگانی است، در سال قبل با توجه به شیوع کرونا برگزاری جلسات این شورا آن با وقفه و عقب افتادگی‌هایی همراه شد.

طبق برنامه ریزی‌های اتاق در سال ۹۹ برای برگزاری نشست‌های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی همیشه درخواست‌های خود را برای تشکیل این جلسات به استانداری ارسال کرده ایم، اما به دلیل اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا با برگزاری آن در زمان مقرر موافقت نشد.

با توجه به اهمیت شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خواستار این هستیم که همانند خیلی از استان‌ها جلسات این شورا در البرز بصورت منظم برگزار شود. 

البرز بیش از ۳هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی دارد و صنعتگران البرز در حال حاضر مشکلات بسیار زیادی دارند و در شرایط حادی به سر می برند که بخش بسیاری از این معضلات فرا استانی است. امیدواریم نشست‌ها با حضور مسئولان کشوری در محل اتاق البرز تداوم یابد تا بتوانیم در اسرع وقت یه این مشکلات رسیدگی کنیم.

کد خبر: ۸۸٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha