۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۸
«تسلا» فروش خودرو با ارزهای دیجیتالی را متوقف کرد| کاهش ارزش بیت کوین بیش از ۱۰ درصد
سقوط ارزش ارزهای دیجیتالی

«تسلا» فروش خودرو با ارزهای دیجیتالی را متوقف کرد| کاهش ارزش بیت کوین بیش از ۱۰ درصد

ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا که چندی پیش اعلام کرده بود خریداران می‌توانند با استفاده از بیت ‌کوین اقدام به خودرو کنند، از تصمیم خود منصرف شد.

بازار؛ گروه خودرو: ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا به دنبال نگرانی از تاثیر طولانی مدت استخراج رمزارزها بر محیط زیست، گفت: «شرکت تسلا بیت کوین را برای خرید خودرو نمی‌پذیرد.»

این درحالی است که کمتر از دو ماه پس از قبول ماسک، برای دریافت بیت کوین (بزرگترین ارز دیجیتال دنیا) به عنوان هزینه خرید خودرو، تصمیم خود را به تعلیق در آورد. در همین راستا بیش از ۱۰ درصد ارزش بیت کوین سقوط کرد. علاوه بر ارزش این ارز دیجیتالی، دیگر ارزهای دیجیتالی از جمله اتریوم نیز سقوط کردند.  

«تسلا» فروش خودرو با ارزهای دیجیتالی را متوقف کرد| کاهش ارزش بیت کوین بیش از ۱۰ درصد

حفظ محیط زیست؛ رمزارزها را کنار زد
استفاده از بیت کوین برای خرید خودرو الکتریکی تسلا دوگانگی بین شهرت ماسک به عنوان یک دوستدار محیط زیست و استفاده از محبوبیت، قد و قامت وی ‌را به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان برای پشتیبانی از ارزهای رمز پایه برجسته کرده بود.

برخی از سرمایه گذاران تسلا، به همراه دوستداران محیط زیست به طور فزاینده ای در مورد روش "استخراج" بیت کوین با استفاده از مقدار زیادی برق تولید شده با سوخت های فسیلی انتقاد کرده اند.

ماسک روز گذشته اعلام کرد که خود نیز در خصوص استفاده از «زغال سنگ که نسبت به دیگر انواع سوخت دارای بدترین میزان انتشار است» نگران است.

وی در این راستا طی توییتی نوشت: «ارز رمزنگاری شده در بسیاری از سطوح ایده خوبی است و ما معتقدیم آینده امیدوار کننده ای دارد اما این موضوع نمی تواند هزینه زیادی برای محیط زیست داشته باشد.» سهام تسلا بعد از چند ساعت از انتشار این توییت حدود ۱.۲۵ درصد کاهش یافت.

تسلا در ماه فوریه اعلام کرد که ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده است. به دنبال این ماجرا پیش از اینکه ارزهای دیجیتالی به بازار خرید خودرو تسلا راه یابند، ارزش چنین ارزهایی به طور تقریبی بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته بود.

«تسلا» فروش خودرو با ارزهای دیجیتالی را متوقف کرد| کاهش ارزش بیت کوین بیش از ۱۰ درصد

دارایی بیت کوین تسلا حفظ خواهد شد
ماسک گفت: «تسلا برنامه استفاده از ارز رمزنگاری شده خود را حفظ خواهد کرد تا استخراج بیت کوین به منابع و انرژی‌های تجدید پذیر انتقال یابد.»

بیت کوین زمانی تولید می‌شود که رایانه های پرقدرت برای حل معماهای پیچیده ریاضی در برابر سایر ماشین ها به رقابت بپردازند؛ این یک فرآیند پر انرژی است که در حال حاضر اغلب به برق تولید شده با سوخت های فسیلی، به ویژه ذغال سنگ متکی است.

جدیدترین اطلاعات موجود از دانشگاه کمبریج و آژانس انرژی بین المللی نشان می دهد با نرخ فعلی، استخراج بیت کوین سالانه معادل انرژی هلند در سال ۲۰۱۹ می بلعد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد ارزی بازارهای مالی موسسه اواندا در نیویورک در این باره گفت: «تأثیرات زیست محیطی ناشی از استخراج بیت کوین یکی از بزرگترین خطرات برای کل بازار رمزنگاری است.»

ملتم دمیرورز، مدیر ارشد استراتژی کوین شیرز نیز بیان کرد: «بعید است تسلا بسیاری از خودروها را با استفاده از بیت کوین بفروشد.»

دمیرورز اضافه کرد: «ماسک، سوالات و انتقادات زیادی را به خود جلب می کرد و این بیانیه به وی امکان می دهد تا با انتقاد از منتقدان، بیت کوین خود را نیز حفظ کند.»

همچنین مارک همفری جنر، دانشیار امور مالی در دانشگاه نیو ساوت ویلز نیز مطرح کرد که بیشتر نگران تصمیم گیری عجولانه مدیریت تسلا است.

«تسلا» فروش خودرو با ارزهای دیجیتالی را متوقف کرد| کاهش ارزش بیت کوین بیش از ۱۰ درصد

تمایل غیرقابل انکار ماسک به رمزارزها
نکته جالب توجه این است که ماسک تاکنون نسبت به این سوال که آیا خودرویی با بیت کوین خریداری شده است یا نه، سکوت کرده است. برخی از طرفداران بیت کوین معتقدند سیستم مالی موجود - با میلیون ها کارمند و کامپیوتر در دفاتر مطبوع - از انرژی بیشتری استفاده می کنند؛ بنابراین استفاده از سیستم مالی مرسوم آلودگی زیست محیطی کمتری از رمز ارزها ندارد.

در این رابطه ماسک همچنان به استفاده از ارزهای رمز پایه اصرار دارد. وی روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «در حال بررسی رمز ارزهای دیگری هستیم که از یک درصد انرژی بیت کوین را استفاده می کنند.»

در کنار تمام اخباری که این روزها از حذف بیت کوین از معاملات خرید خودرو الکتریکی تسلا منتشر می‌شود، ماسک از کاربران توییتر نظرسنجی کرده بود که آیا تسلا باید دوج کوین را بپذیرد؟ ارزی که به وی کمک کرده از شوخی به کالایی با ارزش تبدیل شود.

ماسک روز یکشنبه اعلام کرد که شرکت موشکی وی اسپیس ایکس، دوج کویین را به عنوان سرمایه گذار برای راه اندازی یک ماموریت به کره ماه سال آینده قبول خواهد کرد. فقط چند ساعت پس از رمز ارز مذکور، قیمت آن با کاهش مواجه شد.

«تسلا» فروش خودرو با ارزهای دیجیتالی را متوقف کرد| کاهش ارزش بیت کوین بیش از ۱۰ درصد

بی‌رغبتی چینی‌ها به استفاده از تجدیدپذیرها
تسلط ماینرهای چینی بیت کوین و عدم انگیزه برای مبادله سوخت های فسیلی ارزان قیمت برای تجدیدپذیرهای گران قیمت، به این معنی است که رفع سریع مشکلات انتشار ارزهای رمز پایه چندان وجود ندارد.

داده‌های مرکز مالی دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که ماینرهای چینی بالغ بر ۷۰ درصد از تولید بیت کوین را به خود اختصاص می‌دهند. آنها تمایل دارند از انرژی های تجدید پذیر - اغلب از نیروگاه های آبی - در ماه های بارانی تابستان استفاده کنند اما سوخت های فسیلی و در درجه اول استفاده از ذغال سنگ  برای مابقی سال انتخاب می‌کنند

مقامات پکن در حال بررسی مراکز داده ای هستند که در استخراج ارزهای رمزنگاری شده فعالیت دارند؛ چرا که شرکت های تجزیه و تحلیل بلاکچین معتقدند که از نظر تئوری، ردیابی منبع بیت کوین امکان پذیر است. بنابراین این احتمال وجود دارد که بابت بیت کوین سبز حق بیمه دریافت شود.

کد خبر: ۸۸٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha