۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۴
بهترین کوپه سال این بار از ژاپن
مزدا MX-۵ در رقابت با بزرگان

بهترین کوپه سال این بار از ژاپن

مزدا MX-۵ نسل چهارم که در سال ۲۰۱۵ تولید شد، به عنوان یکی از بهترین کوپه‌های سال معرفی و در بازارهای جهانی رقبای کوپه خود را به چالش کشیده است.

بازار؛ گروه خودرو: از سال ۱۹۸۹ میلادی شرکت خودروسازی مزدا یک محصول کوپه محبوب به نام MX-۵ را به بازارهای جهانی عرضه کرد. از آن زمان تا کنون از این محصول چهار نسل تولید و روانه بازار شده است. در سال ۲۰۱۵ این شرکت خودروساز ژاپنی نسل چهارم این محصول را با نام ND با تغییرات فراوان طراحی اعم از پوزه کشیده‌ و متمایل به سطح زمین و مجموعه‌ای از سطوح و فرم‌های تخت کاراکتری نافذ و سنگین به لحاظ بصری طراحی و تولید کرد.

بهترین کوپه سال این بار از ژاپن


در این مدل تفاوت چندانی در ظاهر خودرو به چشم نمی‌آید. با وجود چراغ‌های جمع‌وجور در جلو و جلوپنجره پنج ضلعی چهره‌ای اسپرت دارد. البته خطوط نرم روی کاپوت و برآمدگی روی گل‌گیرهای جلو حس تهاجمی را تداعی می‌کنند. MX-۵ یکی از معدود کوپه‌های موفق در بازار است. زیرا طراحی بدنه آن بسیار جذاب و متناسب با استایل آن است. از طرفی در نمای عقب شاهد طراحی زیبایی هستیم. به‌روزرسانی گرافیک چراغ‌ها و قرارگیری دو اگزوز کروی‌شکل در یک طرف از موارد جدید نمای عقب این خودرو است. کابین خودرو به دور از شلوغی، فضای مدرنی دارد.

بهترین کوپه سال این بار از ژاپن


یک نمایشگر ۸ اینچی با قابلیت اتصال به اپل کارپلی و اندروید اتو در کنسول میانی این حس را القا می‌کند. اما غربیلک فرمان اسپرت، مجموعه پشت آمپر کلاسیک و دسته دنده مشابه توپ گلف هیجان رانندگی را دوچندان می‌کند.   داشبورد MX-۵ با در نظر گرفتن زبان جدید طراحی مزدا، فضای دلنشینی را ایجاد کرده است. همچنین کابین این کوپه اسپرت دارای صندلی‌های اسپرت اما ارگونومی است. به طوری‌که صندلی‌های اسپرت با حجیم شدن کناره‌ها، موقعیت بدن راننده و سرنشین را در بهترین حالت پوشش می‌دهد. استفاده از چرم روی داشبورد و پارچه کتان برای صندلی‌ها از جمله موارد برجسته کابین MX-۵ است.

بهترین کوپه سال این بار از ژاپن


نسخه‌های ۲۰۲۱ این کوپه محبوب مزدا با طیف گستردهی از مشخصات فنی برای مشتریان دردسترس است. نسخه اسپرت ونچر پیشرانه چهارسیلندر به حجم ۱.۵لیتری تنفس طبیعی قلب تپنده این خودرو را تشکیل می‌دهد. این موتور موسوم به اسکای-اکتیو است. با توجه به قرارگیری ۱۶سوپاپ در سرسیلندر و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها حداکثر این موتور می‌تواند ۱۳۱اسب‌بخار قدرت و حداکثر ۱۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. برای اینکه این کوپه رودستر چابک مزدا بتواند شتاب بهتری داشته باشد؛ گیربکس ۶سرعته دستی با ضرایب ثابت و فواصل کوتاه برای انتقال قدرت نصب شده است. این گیربکس قدرت و گشتاور را به محور عقب می‌رساند. همچنین سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود LSD برای MX-۵ اسپرت ونچر تعبیه شده است.
این سیستم عملکرد خودرو را بهبود و سبب کاهش اتلاف انرژی نیز می‌شود. این کوپه رودستر جذاب ژاپنی تنها در ۷.۱ ثانیه زمان نیاز دارد از حالت سکون به ۱۰۰کیلومتر برساعت برسد. از طرفی مهندسان مزدا با استفاده از تیتانیوم سیستم اگزوز اسپرت طراحی کرده‌اند. این سیستم اگزوز سبب افزایش حجم صدای خروجی و بهبود راندمان موتور نیز می‌شود. سیستم تعلیق MX-۵ اسپرت ونچر همانند سایر نسخه‌های دیگر خود، در محور جلو ساختار دابل‌ویشبون و در محور عقب مولتی‌لینک با فنرهای مارپیچی است. اما نسخه اسپرت‌ونچر با رینگ‌های ۱۶آلیاژی به بازار عرضه می‌شود.

بهترین کوپه سال این بار از ژاپن
مزدا مدل MX-۵ اسپرت‌ونچر را به صورت اختصاصی برای بازار بریتانیا در نظر گرفته است. به همین منظور تنها سفارش رینگ ۱۶ اینچی آلیاژی برای این کوپه جسور ژاپنی قابل نصب است. همانند هر سال مزدا MX-۵ در لیست بهترین کوپه اسپرت‌های جهان جا گرفته است. سیستم کروز کنترل، سیستم دیفرانسیل با لغزش محدود LSD، سیستم پایش نقاط کور، سیستم آنالیز آنلاین ترافیکی، نمایشگر مجهزبه اندروید اتو و اپل کارپلی، سنسور پارک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی و سیستم ترمز خودکار اضطراری از مهم‌ترین آپشن‌های MX-۵اسپرت‌ونچر هستند. این کوپه رودستر چابک مزدا در بازار بریتانیا ۲۷هزار و ۶۱۵ پوند ارزش دارد.

کد خبر: ۸۸٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha