۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
حاشیه های منطقه آزاد ۲۰۰۰ هکتاری در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

حاشیه های منطقه آزاد ۲۰۰۰ هکتاری در مازندران

ساری- با گذشت سال ها هنوز آرزوی منطقه آزاد در مازندران محقق نشده، محدوه دو هزار هکتاری که هر روز بر حاشیه های آن در استان افزوده می شود.

بازار؛ گروه استان ها: نبودن مازندران در لیست هفت گانه تصویب مناطق آزاد جدید در کشور بار دیگر مطالبه دیرینه مردم استان را روی سر خط خبرها قرار دارد و حاشیه سازی های دوباره در این منطقه از سر گرفته شد.

درست صبح همان روزی که مجمع تشخیص مصلحت نظام، لیست هفت منطقه آزاد جدید را منتشر کرد، مسئولان استان مازندران در حال ارائه عملکرد درباره تلاش هایشان برای به بارنشستن منطقه آزاد بودند که گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام، آب پاکی روی دست مدیران استان گذاشت.

باز هم مازندران در لیست مناطق آزاد تصویب شده نبود و به نظر می رسد این آرزوی چندین سال در دولت دوازدهم هم تعبیر نخواهد شد. پیشینه منطقه آزاد مازندران سابقه ای بیش از یک دهه دارد و در هر دوره ای دستاویزی برای سیاسیون و دولت های مختلف شد تا آن را بوق و کرنا کنند.

دو سال پیش بود که منطقه ای با سه لکه شامل امیرآباد با مساحت هزار و ۶۰۰ هکتار، چپکرود – می‌رود ۴۶۱ هکتار و نوشهر ۸۴ هکتار به عنوان منطقه آزاد پیشنهاد شد تا نظر همه سیاسیون و مخالفان و موافقان منطقه آزاد در مازندران جلب شود و این طرح به همراه منطقه آزاد تجاری – صنعتی دوغارون هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از چرخه دولت گذشت و سرانجام در ایستگاه تشخیص مصلحت نظام به دلیل ایرادات متوقف شد.

حاشیه سازی ها منجر به عقب ماندگی مازندران شده است
احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار محرومیت استان از منطقه آزاد را نمونه ای از حاشیه سازی های منجر به عقب ماندگی استان از توسعه دانست و گفت: اختلاف و حاشیه ها سبب شد تا این استان از حق طبیعی منطقه آزاد محروم ماند.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد استان تا چند سال پیش فقط در حد حرف بود و مصوب نشده بود، افزود: به رغم آنکه منطقه آزاد در استان سابقه ای چند دهه ای دارد، اما تا چند سال پیش فقط در حد حرف بود و مصوب نشده بود و از سال ۹۷ در قالب چند لکه مصوب شده است.

حاشیه های منطقه آزاد ۲۰۰۰ هکتاری در مازندران

حسین زادگان با اظهار اینکه تصویب منطقه آزاد موجب تحول اقتصادی در استان می شود، افزود :باید منطقه آزاد را به ما بدهند زیرا این منطقه تا چند سال پیش تصویب نشده بود و تنها دوره ای که دولت آن را مصوب و به شورای نگهبان ارائه داد، دو سال اخیر بوده است.

استاندار مازندران با اظهار اینکه منطقه آزاد شمال برای نجات کشور لازم است، افزود: تا تحریم می شویم، ارتباطات با کشورهای اروپایی دچار مشکل و تامین کالاهای اساسی با چالش روبرو می شود، از این رو بنادر شمالی بهترین راه برون رفت از تحریم ها است.

وی با تاکید براینکه منطقه آزاد مازندران دارای رویکرد صادرات محور است، افزود: باید از ظرفیت بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری کشورهای سی آی اس و حاشیه خزر استفاده کنیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه لایحه منطقه آزاد مازندران، سرخس و دوغارون در قالب یک لایحه در حال بررسی است، افزود: بدشانسی مازندران سبب شد تا شورای نگهبان ترمز ایجاد مناطق آزاد را کشیده است ولی باید بدانیم که منطقه آزاد استان مازندران تبدیل به محل قاچاق نخواهد شد و خوشبین هستیم این منطقه به زودی تصویب شود.

بدشانسی مازندران سبب شد تا شورای نگهبان ترمز ایجاد مناطق آزاد را بکشد ولی باید بدانیم که منطقه آزاد استان مازندران تبدیل به محل قاچاق نخواهد شد

محدود بودن منطقه آزاد مازندران به سه لکه و پایین بودن سطح آن، چندصدایی را در استان طنین انداز کرده است و این درحالی که موافقان، افزایش صادرات، معافیت های مالیاتی،ایجاد فرصت های شغلی و کسب درآمدهای ارزی را از مزیت های ایجاد مناطق آزاد عنوان می کنند.

منطقه آزاد مازندران رد نشده است
عباس مهدوی کارشناس استانداری مازندران با بیان اینکه پرونده منطقه آزاد مازندران رد نشده است، افزود: لایحه منطقه آزاد مازندران، سرخس و دو غارون جزو پرونده های اخیر بررسی شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام نبوده است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه هنوز لایحه منطقه آزاد مازندران از شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام نرفته است، افزود: این لایحه برای رفع ایرادات و اشکالات به مجلس ارائه شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با رفع ایرادات و اشکالات به زودی منطقه آزاد استان مصوب و ابلاغ شود.

موضوع منطقه آزاد در مازندران زنده شده است
اختلاف نظر و نگاه های سلیقه ای و عدم وحدت و اجماع سبب شده تا مازندران طی سال های اخیر از دست یافتن به منطقه آزاد محروم ماند، عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه عدم اجماع درباره منطقه آزاد از مشکلات استان است، افزود: موضوع منطقه آزاد در سال های اخیر احیا و زنده شده است.

حاشیه های منطقه آزاد ۲۰۰۰ هکتاری در مازندران

وی تصریح کرد: اگر قرار است از دریا به درستی استفاده کنیم و قانون در بنادر اجرا شود و جلوی قاچاق را بگیریم باید به فکر منطقه آزاد باشیم زیرا هر سه بندر استان شرایط منطقه آزادشدن را دارا است.

وی با عنوان اینکه برخی ها در تلاش هستند تا منطقه آزاد استان محقق نشود، گفت: منطقه آزاد می تواند اشتغال و سرمایه گذاری ایجاد و حوزه اقتصاد استان را تقویت کند.

همچنین مفید غلامی راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مناطق آزاد اظهار داشت: مناطق آزاد مازندران در قالب سه لکه امیرآباد، چپکرود و میرود و نوشهر در قالب لایحه جداگانه ای با عنوان منطقه سرخس و دوغارون خراسان به مجلس ارائه شده بود.

لایحه منطقه آزاد در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس است
وی با عنوان اینکه منطقه آزاد مازندران پس از تصویب در مجلس با ایراد شورای نگهبان مواجه شده است، افزود: این شورا لایحه ایجاد منطقه آزاد مازندران را رد نکرده است و این لایحه در دستور مجدد کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد.

وی ادامه داد: مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت مربوط به لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه بود که پس از تصویب مجلس مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود و مجلس به مجمع تشخیص مصلحت ارسال کرده بود.

غلامی راد با بیان اینکه لایحه منطقه آزاد مازندران در حال بررسی در شورای نگهبان و کمیسیون اقتصادی مجلس است، تصریح کرد: به زودی موارد ابهامی این لایحه روشن می شود.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران گفت: لایحه منطقه آزاد مازندران، سرخس و دوغارون جزو هفت پرونده بررسی شده در مجمع تشخیص مصلحت نبوده است.

منطقه آزاد تجاری، گردشگری نوشهر، تجاری – فناوری فریدون‌کنار و منطقه تجاری –امیرآباد جزو سه لکه پیشنهادی منطقه آزاد مازندران است و باید دید این وعده چه زمانی به سرانجام خواهد رسید.

کد خبر: ۸۸٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha