۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
بازار سرمایه همچنان تحت تأثیر تغییرات است

بازار سرمایه همچنان تحت تأثیر تغییرات است

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس همچنان تحت تأثیر تغییرات قوانین جدید است، مطرح کرد: انتخابات جدی‌ترین ریسک حال حاضر بازار سرمایه خواهد بود.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در روز دیگری که تحت تأثیر انتشار خبر تغییر دامنه نوسان و حجم مبنای بازارهای خود بود، برای دومین روز متوالی سبز شد و رشد خوبی را از خود به جای گذاشت. تحلیلگران بورس بر این عقیده‌اند که تغییر دامنه نوسان و حجم مبنا خبرهای خوبی بودند که حرکت مثبت در بازار ایجاد کرده‌اند، اما در کنار آن افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهان هم باعث شده است تا فلزات اساسی و همچنین پالایشی‌ها نقش لیدری در بازار داشته باشند و شاخص کل را بالا بکشند.

شاخص کل بازار سرمایه با درخشش سهام شاخص‌ساز در گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و پالایشی مانند دیروز دوباره رشد کرد و دوباره طرف تقاضا در بازار جان گرفت. بر این اساس، شاخص کل امروز با رشد ۲۱ هزار و ۹۳۹ واحدی، به یک میلیون و ۱۷۹ هزار و ۶۲۲ واحدی رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز هرچند امروز کجدار و مریز حرکت می‌کرد و گاهی رشد و بعضی اوقات افت می‌کرد، تا انتهای معاملات سبز شد و با رشد ۱۸۶ واحدی، خود را به ارتفاع ۴۱۹ هزار و ۲۵۱ واحد رساند. شاخص فلزات اساسی نیز که امروز از همان ابتدای معاملات با شیب تند به سمت یک میلیون واحدی خیز برداشت با رشد ۳۵ هزار و ۷۰۸ واحدی، رقم ۹۲۲ هزار و ۱۲۵ واحدی را نشان داد و خود را به هدفش نزدیک کرد.

امروز که اکثر سهم‌های بازار مثبت بودند، نمادهای «فملی»، «خساپا»، «خودرو»، «برکت»، «خگستر»، «ثامید» و «شستا» بیشترین تراکنش را داشتند و نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «شستا»، «شپنا»، «ومعادن» و «وغدیر» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

نمادهای فولادی در معاملات روز جاری خوش درخشیدند و با افزایش تقاضا در این سهم‌ها، نمادهای «فولاد»، «فجر» و «فخوز» بیشترین رشد را تجربه کردند. علاوه بر این، در گروه کانه فلزی، «کچاد» و «کگل» رشد خوبی داشتند و در معاملات فرابورس نیز «ذوب» با رشد نزدیک ۶ درصدی و «ارفع» با افزایش قیمت ۲.۵ درصدی عملکرد خوبی از خود نشان دادند.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با معاملات امروز بورس اظهار کرد: تغییر دامنه نوسان و متقارن شدن آن و تغییرات ایجاد شده در حجم مبنا خبرهای خوبی بود که بازار را به روند تعادل بازگرداند که با تغییر در این دو متغیر قیمت‌های واقعی زودتر شناسایی می‌شوند و حرکت بسیاری از سهم‌ها آغاز شد.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش دوباره نرخ دلار در بازار آزاد و بی‌توجهی این ارز به دستورهای دولتی برای پایین نگه داشتن نرخ دلار، شرایط امیدبخشی برای برخی از سهم‌ها از جمله سهم‌های فلزات اساسی، ایجاد شد، اما در وضعیت حال حاضر بازار، ریسک انتخابات و ابهام در این مسئله تا حدی بازار را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه در ماه‌های گذشته عمده سعم‌ها اصلاح خوبی را تجربه کردند، گفت: ریزش دلار و تثبیت آن در قیمت ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان و افزایش قیمت‌های کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی سیگنال‌های مثبتی را به بازار می‎‌دهند و بسیاری از نمادها در همین قیمت‌ها ارزنده هستند، اما در حال حاضر مشکل نقدینگی در سهم‌هایی داریم که قفل بودند و اصلاحی نداشتند و انتظار می‌رود سازمان بورس تمهیداتی را درباره این نمادها به خرج دهد.

رضوانفر در پایان خاطرنشان کرد: بازار با مشخصه‌هایی از قبیل خروج کم نقدینگی از بازار و بالا رفتن ارزش معاملات خرد و ماندگاری تقاضا در حالی به کار خود خاتمه داد که نوید معاملاتی بهتر در روزهای آینده را می‌دهد و انتظار می‌رود در روزهای آینده در شرکت‌های کوچک نیز شاهد بهبود تقاضا باشیم.

کد خبر: ۸۸٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha