۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
دریاچه ارومیه در آستانه خشکسالی| وعده روحانی رنگ باخت!
«بازار» گزارش می دهد

دریاچه ارومیه در آستانه خشکسالی| وعده روحانی رنگ باخت!

درحالی کاهش ۳۶ درصدی بارندگی ها حیات دریاچه ارومیه را تهدید میکند که حسن روحانی در روزهای نخست فعالیتش وعده داده بود که این دریاچه را از خشکی نجات می دهد. وعده‌ای که همانند هزار وعده دیگر محقق نشد.

بازار؛ گروه انرژی: این روزها حال دریاچه ارومیه هم خوب نیست. دریاچه ای که سال گذشته اخبار امیدوارکننده ای از افزایش تراز آبی آن شنیده می شد، امسال از افت بارندگی ها بی نصیب نبوده است. آنگونه که آمارها نشان می دهد از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تا حالا در این حوضه آبی تنها  ۲۲۵ میلی متر بارندگی به ثبت رسیده که از افت حدود ۳۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر می دهد.

بر اساس آمارهای اعلامی میزان بارندگی این دریاچه در سال آبی گذشته حدود ۲۶۱ میلی متر بوده  و همین مساله موجب شده بود که سطح تراز آب ارومیه به بیشترین رقم در ۱۰ سال گذشته برسد. اما امسال که خبری از ریزش های جوی نیست، مجددا وضعیت دریاچه ارومیه تغییری نداشته است.

هدایت فهمی کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو که معتقد است عامل احیای دریاچه ارومیه در سال های گذشته وضعیت مناسب  بارندگی ها بوده و نه عملکرد دولت، در اینباره به بازار می گوید: تقریبا در سال های گذشته هیچ اقدام خاصی برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه صورت نگرفته است و هر آنچه اتفاق افتاده بود به مدد شرایط جوی و وضعیت مناسب بارندگی ها بوده است. امسال که خبری از بارندگی های سال های گذشته نیست، احتمالا دوباره وضعیت این دریاچه نگران کننده شود.

او همچنین معتقد است، برخلاف آنچه تصور می شود اتفاقا باید در شرایط تر سالی به فکر مدیریت منابع آب و پیدا کردن راهی برای خشکسالی بود اما متاسفانه بعد از وقوع بحران به دنبال چاره کار هستیم.

از ابتدای سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تا حالا در حوضه آبی دریاچه ارومیه  تنها  ۲۲۵ میلی متر بارندگی به ثبت رسیده که از افت حدود ۳۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر می دهد

کاهش بارندگی ها نسبت به متوسط ۵۲ ساله 
آمارهای اعلامی از طرف وزارت نیرو نشان می دهد که متوسط بارندگی ها در کشور در مقایسه با پارسال حدود ۵۳ درصد و در مقایسه با متوسط ۵۲ سال گذشته حدود ۳۴ درصد کاهش یافته است. این روند کاهشی در دریاچه ارومیه هم مشاهده می شود.

اما اوضاع بارندگی ها در حوضه ارومیه حتی در مقایسه با متوسط ۵۲ سال گذشته هم بدتر بوده  و  نسبت به رقم ۲۲۷ میلی متر کاهش حدود یک درصدی را نشان می دهد.

گزارش های اعلامی نشان می دهد که از ابتدای اردیبهشت تا به امروز در حوضه آبی تنها ۳۰ میلی متر بارندگی اتفاق افتاده که نسبت به مدت مشابه پارسال یک میلی متر کمتر است.

تقریبا در سال های گذشته هیچ اقدام خاصی برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه صورت نگرفته است و هر آنچه اتفاق افتاده بود به مدد شرایط جوی و وضعیت مناسب بارندگی ها بوده است

وعده هایی که محقق نمی شود
حسن روحانی که دولتش روزهای پایانی عمر خود را سپری می کند در روزهای نخست ریاست جمهوریش از حل مشکل دریاچه ارومیه سخن گرفته بود. حسن روحانی سه ماه مانده به آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۹۲، در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهید آهندوست ارومیه با بیان این‌که نخواهیم گذاشت دریاچه ارومیه خشک شود، گفت: من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسئولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید، در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت. اما به نظر می رسد که این وعده هم همانند هزاران وعده بر زمین مانده او، محقق نشده است.

کد خبر: ۸۷٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha