۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
آیا قیمت‌ خودروها مجدد از فضای مجازی حذف می شود؟| خودرو ها جای دیگری غیر از فضای مجازی گران می شود
کارشناسان در گفت‌وگو با بازار مطرح کردند

آیا قیمت‌ خودروها مجدد از فضای مجازی حذف می شود؟| خودرو ها جای دیگری غیر از فضای مجازی گران می شود

کارشناسان معتقد هستند که فضای مجازی و پلت‌فرم‌های موجود سبب افزایش قیمت خودرو در بازار نمی‌شود، بلکه برای سازمان دهی بازار خودرو باید گردش و شفافیت اطلاعات وجود داشته باشد.

امید محمدی؛ بازار: در دو ماه گذشته به دلیل تعطیلی کرونایی کسب و کارها، بازار خودرو فعالیت نداشت. از این رو، قیمت خودرو در فضای مجازی مشخص و خرید و فروش‌ها به آن سمت سوق داده شده بود. با احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو از سوی شورای رقابت، نگرانی از بالارفتن بها این محصول در بازار وجود دارد. یکی از دلایل افزایش قیمت خودروها را فعالیت فضای مجازی در این زمینه تلقی می‌کنند. سال گذشته در زمان مشابه، به دلیل افزایش قیمت خودروها در فضای مجازی، انتشار قیمت در آن برای ثبات قیمت‌ها ممنوع شد. حال باتوجه به تعطیلی بازار خودرو، بیم آن می‌رود که مجدد قیمت خودروها در پلت‌فرم‌های مربوطه حذف شود. هرچند که تنها مرجع برای دسترسی مشتریان حقیقی به نرخ خودروها در بازار همین پلت‌فرم‌های مجازی است، اما باید دید که چه رفتاری با این موضوع خواهد شد. برای بررسی این موضوع که آیا واقعا فضای مجازی تاثیری در افزایش یا کاهش قیمت خودروها دارد به سراغ کارشناسان رفتیم تا این موضوع را دقیق بررسی کنیم.

فضای مجازی عامل افزایش قیمت نیست
رضا الفت نسب عضو هیات مدیره کسب و کارهای مجازی با اشاره به تعطیلی بازار خودرو و فعالیت در فضای مجازی، گفت: افزایش قیمت خودروها ارتباطی به موضوع فضای مجازی ندارد، نمایندگان مجلس و کارشناسان نیز عدم ارتباط مابین این دو مبحث را تایید کردند.

الفت نسب ضمن اشاره به این موضوع که بارها درخواست شده است که سازمان‌های حاکمیتی و دولتی برای احراز هویت درج کنندگان آگهی کمک کنند، افزود: باید احراز هویت‌ها اصلاح شود، این موضوع سبب می‌شود که اگر شخصی قصد فروش خودرو داشته باشد، باید کد VIN خودرو را درج که ما براساس آن بتوانیم استعلام کنیم.

آیا قیمت‌ خودروها مجدد از فضای مجازی حذف می شود؟| خودرو ها جای دیگری غیر از فضای مجازی گران می شود

عضو هیات مدیره کسب و کارهای مجازی، با بیان این که اگر فرآیند احراز هویت‌ها اصلاح شود، نمایشگاه‌ها نیز می‌توانند تعداد زیادی خودرو را درج و بفروشند، بیان کرد: بخش‌های زیادی از موضوع‌های استعلامی در دست ما نیست.

الفت نسب با تاکید این موضوع که فضای مجازی عامل افزایش قیمت‌ها نیست، ادامه داد: کسب و کارها بازه قیمتی را براساس آیتم هایی که روزانه به دست می‌آورند، تعیین می‌کنند. اگر قیمت محصولی بیش از آن باشد نمایش داده نمی‌شود.
دو تا سه سال هست که روی موضوع قیمت کار می‌کنیم و نمودارهای ما نشان داده که تفاوت قیمت وجود ندارد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اعلام کردند موضوع افزایش یا کاهش قیمت خودرو و مسکن ارتباطی با فضای مجازی ندارد. در جای دیگر اتفاقاتی رخ می دهد و فضای مجازی را مقصر جلوه می دهند

 عضو هیات مدیره کسب و کارهای مجازی، افزود: تعداد زیادی از افراد رسمی که در بازار خودرو فعالیت دارند؛ خودشان مشتریان اصلی این پلت فرم ها هستند. در حال حاضر  شرایط خوبی برای فضای مجازی وجود دارد. این مورد نیز ناشی از آن است که خود کسب و کارها کمینه قیمت گذاشتند. اما می‌گویم هرچقدر موضوع استعلام را بهتر کنند اوضاع بهتر خواهد شد و دغدغه وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اعلام کردند موضوع افزایش یا کاهش قیمت خودرو و مسکن ارتباطی با فضای مجازی ندارد. در جای دیگر اتفاقاتی رخ می دهد و فضای مجازی را مقصر جلوه می دهند.

قیمت گذاری کاذب عامل حذف نرخ‌ها از فضای مجازی
سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به موضوع حذف قیمت خودرو از فضای مجازی، گفت: در سال گذشته متوجه شدیم که افرادی به شکل سازمان یافته با سوءاستفاده از فضای مجازی، پلت فرم‌ و سایت‌های واسط قیمت گذاری کاذب در بازار خودرو و مسکن اعلام می‌کردند. ما طی هماهنگی با دادستان و ادله‌ای که وجود داشت قیمت گذاری در این دو بازار را کنسل کردیم.

آیا قیمت‌ خودروها مجدد از فضای مجازی حذف می شود؟| خودرو ها جای دیگری غیر از فضای مجازی گران می شود

 پاشایی با بیان این موضوع که هنگام پایدار شدن بازار مجدد اجازه درج قیمت‌ها را دادیم، افزود: اگر دوباره حادثه‌ای مشابه سال گذشته رخ دهد، تصمیم گیری در خصوص آن خواهیم کرد. اما در حال حاضر مورد خاصی وجود ندارد.

در تعیین قیمت خودرو از یک سو شورای رقابت و از سوی دیگر محدودیت‌هایی برای اعلام آن در پلت‌فرم‌های مجازی داریم. در این میان نیز جهت واسطه‌گری  وجود داشته که قیمت‌ها را مدیریت و طوری دیگر نشان می‌دهند

شفافیت اطلاعات مسبب سامان دهی بازار خودرو
علی شکوهی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به این که اصولا روند قیمت گذاری خودرو در بازار داخل کشور همواره فرآیند اشتباهی در پیش داشته است، گفت: در تعیین قیمت خودرو از یک سو شورای رقابت و از سوی محدودیت‌های برای اعلام آن در پلت‌فرم‌های مجازی داریم. در این میان نیز جهت واسطه‌گری  وجود داشته که قیمت‌ها را مدیریت و طوری دیگر نشان می‌دهند.

این کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه اگر تک تک موارد مذکور را کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که ما برای رسیدن به بازار درست باید برخی از موانع را حذف و روی نقاط قابل توجه متمرکز شویم، افرود: نکته‌ای که وجود دارد این هست که در بازار قیمت گذاری خودرو علاوه بر مشکل قیمت گذاری، بحث عدم تقاضا و رسوب در آن به دلیل نرخ ارز انتظاری را برای این موضوع ایجاد کردند که قیمت ها کاهش یابد،  این مورد سبب شد که سکون در آن دیده شود.

آیا قیمت‌ خودروها مجدد از فضای مجازی حذف می شود؟| خودرو ها جای دیگری غیر از فضای مجازی گران می شود

شکوهی با اظهار داشتن این موضوع که  اگر بازی درست و اصولی مبتنی بر المان های اقتصادی در بازار خودرو صورت بگیرد می توان این بازار را به خوبی مدیریت کنند، گفت: این مورد می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کرده و روند عرضه و تقاضا شکل خوبی بگیرد. به دلایل مذکور امکان مدیریت بازار وجود ندارد. به جای این که پاسخ درستی پیدا کنند، صورت مساله پاک می‌شود. حذف قیمت‌ها از پلت فرم‌های اطلاع رسانی نمونه بارز این مساله است. شفافیت باید در همه جا صنعت خودرو رخ دهد تنها با شفافیت و گردش اطلاعات درست بازار می‌توان نظام واسطه گری را حذف و به یک سامان معقول در بازار خودرو رسید.

کد خبر: ۸۷٬۷۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      0 0
      اگر دوباره قصد حذف و ممنوعیت درج قیمت از فضای مجازی را داشته باشن نه تنها نشانه ناکارآمدی خودشان هست بلکه باعث افزایش هرج و مرج در قیمت خودرو می‌شود
    • FI ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      0 0
      اگر قیمت گذاری درست باشد نیازی به حذف قیمت از فضای مجازی نیست، به نظر می‌رسه‌ مسئولای ما بیشتر قصد پاک کردن صورت مساله را دارن