۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
 فقط ۳۰ درصد تسهیلات متعلق به صنعت و کشاورزی است
کارشناس مسائل اقتصادی:

فقط ۳۰ درصد تسهیلات متعلق به صنعت و کشاورزی است

سلطانی، مدرس دانشگاه اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد مانده اعتبارات بانکی ما در گذشته در اختیار بخش‌های صنعتی معدنی بود اما الان به زیر ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش بازار، احسان سلطانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر مسائل اقتصادی گفت: ما بعد از پیروزی انقلاب و در دهه ۶۰ یک اقتصاد حاکمیت محور داشتیم به این معنا که حاکمیت درمورد اقتصاد تصمیم می گرفت اما همین اقتصاد در دهه هفتاد به یک اقتصاد دولت محور تبدیل شد.

وی افزود: ما از دهه هشتاد وارد اقتصاد شبه دولتی محور شدیم که فرماندهی اقتصاد با بنگاه ها و بانکهای خصولتی و دولت عملاً کارگزار این شرکتهای خصولتی بود.

پژوهشگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه ضریب فزاینده نقدینگی در سال ۸۰ کمتر از ۵ بود گفت: این ضریب ادامه داشت تا اینکه بانکهای خصوصی وارد میدان شدند و اولین کاری هم که کردند به بانک مرکزی فشار آوردند و سقف اعتباری بخش های صنعت و معدن و کشاورزی را برداشتند.

سلطانی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد مانده اعتبارات بانکی ما در گذشته در اختیار بخش های صنعتی معدنی است و الان به زیر ۳۰ درصد رسیده و این یعنی اگر اعتبارات بانکی و نقدینگی هم تزریق شده در اختیار این بخش مولد قرار نگرفته است.

مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه بانکها سال ۹۲ با بحران کمبود نقدینگی مواجه شدند گفت: بعد از سفته بازی در بازار مسکن نوبت به سفته بازی در بانکهای خصوصی رسید و متاسفانه دکتر روحانی و بانک مرکزی در چنین شرایطی، بحث بازار باز را مطرح کردند و نرخ را تا ۳۵ درصد بالا بردند.

سلطانی ارزش ریال در برابر دلار را یک متغیر کلیدی در نرخ تورم دانست و گفت: از سال ۹۲ تا ۹۶ قیمت فولاد و دیگر مواد واسطه ای در دنیا بین ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش یافت و تورم هم پایین آمد اما قیمت پول و نرخ بهره را بالا بردند.

پژوهشگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه برخی بانکهای خصوصی با بالا بردن نرخ بهره در بهمن و اسفند ۹۶ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان سپرده از استانها جمع کردند گفت: ۶۰ هزار میلیارد تومان از آن را قبل از گرانی دلار و سکه به یک عده در تهران وام دادند و در آبان ۹۷ هم آن را تبدیل کردند.

وی تصریح کرد: ما از یک اقتصاد مولد به یک اقتصاد غیرمولد مبتنی بر سفته بازی حرکت کردیم که بخش شبه دولتی و بانکهای خصوصی در شکل گیری این قضایا موثر هستند.

کد خبر: ۸۷٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha