۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
ساماندهی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی| سودآوری در کویر با هاب شتر
بازار گزارش می دهد؛

ساماندهی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی| سودآوری در کویر با هاب شتر

بیرجند- طرح ساماندهی محصولات استراتژیک، تشریح اقدامات هاب شتر و اعلام موافقت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای سرمایه گذاری در استان در کمیته جذب سرمایه گذاری های خراسان جنوبی مطرح و بررسی شد.

بازار، گروه استان ها: تشکیل «ستاد توسعه خاوران» در دی ماه سال گذشته از ایده‌ها و برنامه‌های استاندار خراسان جنوبی با هدف به‌کارگیری همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی در فضایی هم‌افزا برای دستیابی به توسعه پایدار، همه جانبه و متوازن در خراسان جنوبی بود که ذیل این ستاد کمیته حمایت و جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی نیز از همان زمان با دبیری اتاق بازرگانی بیرجند شکل گرفت.

این کمیته به طور مداوم بعد از برگزاری جلسات ستاد توسعه خاوران تشکیل جلسه می دهد و فرصت‌ها و تهدیدهای سرمایه‌گذاری استان  با حضور بخش خصوصی و مسئولان ذیربط دستگاه های اجرایی احصا و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

 دومین جلسه این کمیته در سال جاری با موضوع ایجاد تعاونی بزرگ استانی برای ساماندهی و سازماندهی محصولات استراتژیک استان و ایجاد متمم هایی برای طرح هاب شتر و ادامه این طرح در استان و همچنین اعلام موافقت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای مشارکت در چندین طرح اقتصادی و توسعه ای خراسان جنوبی برگزار شد.

تعاونی مدیریت محصولات استراتژیک خراسان جنوبی راه اندازی می شود
معاون استاندار خراسان جنوبی از راه اندازی تعاونی مدیریت محصولات استراتژیک استان خبر داد و گفت: این تعاونی بزرگ استانی در راستای مدیریت امور مرتبط با محصولات استراتژیک اعم از کاشت ،داشت، برداشت و صادرات و بازاریابی فعال خواهد بود.

مشیر الحق عابدی با بیان اینکه محوریت تشکیل این تعاونی با اتاق تعاون است ، تصریح کرد: سهم بخش خصوصی به لحاظ عضویت برخی تعاونی ها در این تعاونی بزرگ در دستور کار قرار گیرد.

ساماندهی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی/سودآوری در کویر با هاب شتر

وی با اشاره به اینکه تا کنون تعاونی ها و اتحادیه های فراوانی را در زمینه محصولات استراتژیک داشته ایم اما در زمینه ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان موفق عمل نشده است، تصریح کرد: تعاونی هایی که در زمینه کشاورزی و محصولات استراتژیک فعالیت می کنند  در زیر مجموعه این تعاونی بزرگ قرار خواهند گرفت.

 رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم در این جلسه بیان داشت: خلایی در بخش محصولات استراتژیک وجود داشته و ما هیچ وقت نتوانستیم از ظرفیت ها آن طور که باید استفاده کنیم.

غلامحسین حسینی ادامه داد:  در سفر رئیس اتاق تعاون ایران و در دیدار با استاندار درخواست سازماندهی تعاونی های محصولات استراتژیک عنوان شد که مورد تائید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه به زودی یک تعاونی استانی که تمام محصولات استراتژیک را تحت پوشش قرار دهد، راه اندازی می شود، تصریح کرد: این تعاونی می‌تواند با الگوبرداری از تعاونی پسته رفسنجان مدیریت ۳ محصول استراتژیک استان را انجام دهد.

اکبری معاون جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این جلسه  اظهارکرد: تولید کنندگان و تجار و اصناف مرتبط با محصولات استراتژیک می توانند در این تعاونی بزرگ استانی حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه تا ۴۹ درصد دولت می تواند در این تعاونی ورود کند، گفت: این پشتوانه خوبی برای حمایت از تعاونی ها و سرمایه گذاری در بخ محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است.

نجات زرشک از وضعیت نامطلوب فعلی
رئیس اتاق بازرگانی بیرجند هم در این جلسه اظهارکرد: در سال ۹۲  طرح لزوم برند سازی محصولات استراتژیک را تهیه کردیم.

محسن احتشام عنوان کرد: اگر این تعاونی بزرگ استانی بتواند سازماندهی و ساماندهی بازار زرشک را داشته باشد گام بسیار مهمی برداشته ایم.

وی با بیان اینکه فعالیت این تعاونی باید ابتدا از حوزه آموزش شروع شود؛ ادامه داد: باید آموزش های لازم به کشاورزان ارائه دهیم که مطابق با نیاز بازارهای هدف تولید داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های تعاونی کوچک باید بازوان اجرایی تعاونی مادر در روستاها باشند، بیان داشت: باید استانداردهای بازارهای بین المللی را رعایت کنیم و در این زمینه آموزش های لازم را به کشاورزان ارائه دهیم.

در قالب این تعاونی بزرگ گام اول باید در حوزه آموزش برداشته شود و آموزش های لازم را به کشاورزان ارائه دهیم تا مطابق با نیاز بازارهای هدف تولید داشته باشیم

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه نام زرشک خراسان جنوبی به عنوان برند جغرافیایی ثبت شده است ، ادامه داد: این تعاونی نیاز ضروری برای نجات زرشک  و عبور از وضعیت نامطلوب فعلی است.

وی با بیان اینکه قیمت فعلی زرشک جبران زحمات کشاورزان را نمی کند، ادامه داد: اگر قیمت زرشک را بتوانیم منصفانه کنیم بزرگترین یارانه را به کشاورز داده ایم.

احتشام با بیان اینکه اگر زرشک صادراتی شود به نفع کشاورز ما در استان است، تصریح کرد: ایجاد این تعاونی ایده خوبی است و باید به درستی ساختار بندی و اجرای این تعاونی را داشته باشیم تا موفقیت حاصل شود.

ساماندهی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی/سودآوری در کویر با هاب شتر

سودآوری و اشتغال با اجرای طرح هاب شتر در استان
ایجاد زنجیره فراوری محصولات شتر که از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و با حمایت شرکت توسعه سرمایه گذاری پردیس انجام شده از دیگر محورهای جلسه کمیته جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی بود که برای ادامه این طرح بحث و گفتگو شد.

سید احمد حسینی، مدیر پروژه هاب شتر در خراسان‌جنوبی در این جلسه بیان داشت: در طرح هاب شتر برای سه هزار و ۱۵۰ متقاضی در قالب ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی تامین نقدینگی کردیم.

وی اظهارکرد:  در راستای اجرای طرح هاب شتر با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و استانداری ۶۰ میلیارد تومان پروژه زیرساختی نیز تا کنون اجرا شده است.

وی با اشاره به پروژه های زیر ساختی ذیل این طرح گفت: بزرگترین سایت نگهداری و پایش دام سبک و شتر کشور را در حیدراباد نهبندان و بزرگترین میدان عرضه دام استان  و کشتارگاه دام را در شهر نهبندان راه اندازی کرده ایم.

نماینده شرکت گسترش توسعه‌گری پردیس در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در زیرکوه نیز بازار دام و کشتارگاه در حال ساخت است، ادامه داد: همچنین ایستگاه اصلاح نژاد شتر در منطقه بجد شهرستان بیرجند از دیگر پروژه های در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه در زمینه فراوری محصولات شتر هم ورود کرده و خرید شیر شتر را داشته ایم گفت: تا کنون ۱۲۰ تن شیر شتر در استان خرید تضمینی شده است.

 حسینی با اشاره به اینکه در حوزه خرید گوشت شتر نیز ۸۰ تن خریداری شده  و تحویل کارخانه ای در خارج استان شده است، گفت: در تامین گوشت قرمز بسته های معیشتی هم سازمان های ذیربط ورود کرده اند و مقداری از تولیدات گوشت شتر استان خریداری شده است.

وی بر ایجاد تشکلی برای شترداران در راستای پیگیری  مطالبات انها تاکید کرد و افزود: اگر در زمینه صادرات شیر خشک شتر نیز ورود شود قیمت شیر افزایش یافته و عوائد شترداران نیز بیشتر می شود.

حسینی با اذعان به اینکه استان ظرفیت بالایی در زمینه تولید گوشت شتر نیز دارد خواستار ایجاد کارخانه بسته بندی گوشت شتر در استان شد.

ساماندهی محصولات استراتژیک خراسان جنوبی/سودآوری در کویر با هاب شتر

موافقت اولیه ستاد اجرایی امام(ره) برای سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در استان
وی از امادگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای مشارکت در طرح های سرمایه گذاری استان خبر داد و بیان داشت: موافقت اولیه برای سرمایه گذاری دو تا سه هزار میلیارد تومانی از سوی ستاد اجرایی به استان داده شده است.

 وی با تاکید بر اینکه برای تحقق این سرمایه گذاری ها باید طرح های عملیاتی با توجیه اقتصادی هرچه سریعتر در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام(ره)  قرار گیرد، عنوان کرد: طرح های پیشنهادی سرمایه گذاری تا کنون در حوزه معادن با ۴۰۰‪ میلیارد تومان، اشتغال خرد ۴۵۰ میلیارد، صنایع تبدیلی ۳۰۰ میلیارد تومان، پروژه های توسعه الگویی روستایی ۵۰ میلیارد تومان ،

حسین زارعی مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هم در این جلسه گفت: در راستای صادرات شیر خشک و ایجاد کارخانه بسته بندی گوشت بعد از بررسی ها شکل همکاری های خود را اعلام خواهیم کرد.

معاون استاندار خراسان جنوبی هم  در این زمینه با بیان اینکه در اجرای طرح هاب شتر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ورود همراه با حضور داشته است، گفت:  در این طرح مطابق تفاهم نامه پیش رفتیم و در زمینه اشتغال موفق عمل شده است.

عابدی در خصوص طرح های سرمایه گذاری که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) موافقت اولیه خود را اعلام کرد است از متقاضایان  خواست در کمترین زمان طرح ها و پروژه ها ارائه شود تا به تهران ارسال شود.

کد خبر: ۸۷٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha