۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۷
کمبود «تراشه» صنعت خودروسازی را فلج کرد
ادامه سناریوی کمبود تراشه

کمبود «تراشه» صنعت خودروسازی را فلج کرد

از چندین ماه گذشته کمبود تراشه، جهان فناوری را دچار بحران کرده بود، اما اکنون دامنه این مشکلات به صنعت خودروسازی کشیده شده است و به نظر می رسد در سه ماه آینده تولید برخی از خودروها به حداقل برسد.

به گزارش بازار به نقل از «The Verge »، کمبود تراشه و نیمه هادی صنعت خودرو سازی را دچار مشکل کرده است و به تبع آن خودرو های جدیدی که قرار است وارد بازار شوند دارای قیمت گرانتری خواهند بود؛ این خبر از سوی مدیران جنرال موتور، فورد و جی ام نیز تایید شده است.

بسیاری از خودرو سازان به صورت موقت تولید برخی از محصولات خود را که از تراشه و نیمه هادی های کمیاب استفاده می کنند، متوقف نموده اند و همین امر به وخامت روزگار خودروهای هوشمند افزوده است

بر اساس این گزارش، بسیاری از خودرو سازان به صورت موقت تولید برخی از محصولات خود را که از تراشه و نیمه هادی های کمیاب استفاده می کنند،  را متوقف نموده اند و همین امر به وخامت روزگار خودروهای هوشمند افزوده است به گونه ای که وام های بدون بازده نیز تغییر چشمگیری ایجاد نخواهند کرد.

به گفته کارشناسان :در فصل تابستان میزان تقاضای خودرو بیشتر از فصل های دیگر سال است اما به نظر می رسد مشکل تراشه خودروها تا تابستان  امسال حل نخواهد شد و این امر  باعث می شود  که  اکثر مصرف‌ کنندگان به بازار خودروهای دست‌ دوم روی می آوردن و یا مجبور خواهند شد هزینه بیشتری را برای خرید خودروی خود بپردازند.

شرکت خودروسازی جنرال موتور در این راستا اعلام کرد: کمبود تراشه و نیمه هادی صنعت تولید ما را با مشکل جدی مواجه کرده است به گونه ای که ما در نظر داریم وانت‌های ‌اندازه‌ بزرگ و شاسی‌ بلندهای تمام‌ اتوماتیک جدید را به‌ ترتیب ۱۰ و ۲۰ درصد گران‌تر از سال گذشته به بازار عرضه کنیم؛ این بدان معناست که قیمت خودروهایی که امسال عرضه خواهند شد چیزی حدود ۲۰۰۰ دلار گرانتر از نمونه های سال ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ خواهند بود.

همچنین، مدیران کمپانی خودرو سازی فورد نیز ایجاد یک وضعیت ناخوشایند را تایید و اعلام کردند که کمبود تراشه بر عرضه محصولات جدید ما سایه افکنده و انتظار می رود در طی سه ماه آینده مشکلات جدی برای ما ایجاد شود که در طول ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است؛ ما قصد داریم تنها نیمی از محصولات خود را به خط تولید برسانیم و یا بسیاری از ماژول های خاص را از نسل خودروهای آینده خود حذف کنیم تا از این بحران خود را نجات دهیم.

شرکت خودرو سازی جی ام نیز خود را در لبه پرتگاه می بیند و اتخاذ استراتژی کاهش تعداد خودروهای جدید را در پیش گرفته است؛ این کمپانی معتقد است تولید کمتر در مدت زمان کوتاه مشکل جدی ایجاد نمی کند، اما قیمت خودروهای جدید در بیشتر کشورها در حال افزایش است؛ زیرا مصرف‌ کنندگان به‌ سمت خرید شاسی‌ بلندها و وانت‌های بزرگ‌تر با امکانات پیشرفته‌تر می‌روند؛ بنابراین، کمبود تراشه و در پی آن کمبود خودرو در بلند مدت مشکل ساز خواهد شد.

گفتنی است، بسیاری از کمپانی های خودروسازی قصد داشتند در خودروهای جدید امسال خود از برخی فناوری های هوشمند رونمایی کنند که در این صورت کمبود تراشه تولید انبوه این خودرو ها را دچار مشکل خواهد کرد  که از این جمله می توان به فناوری پردازش زبان بدن در خودروهای کاملا خودران، فناوری بیو انفورماتیک و حسگرهای مجهز به هوش مصنوعی اشاره کرد.

اگر برای بحران کمبود تراشه تصمیمات درستی اتخاذ نشود در این صورت کمپانی های خودروسازی مجبور خواهند بود برخی از امکانات خاص حال حاضر خودروهای جدید را حذف نموده و تنها به موارد بسیار ضروری بسنده کنند که این موضوع برای هیچکدام از خریداران خودروهای ویژه خوشایند نخواهد بود به عنوان مثال وانت های دوج رم از قابلیت آینه عقب هوشمند خود انصراف داده و یا نیسان های بدون سیستم ناوبری هوشمند عرضه خواهند شد؛ کمپانی جنرال موتور نیز مجبور خواهد بود از فناوری کاهش مصرف سوخت و کاهنده آلاینده های فسیلی برای مدت نامعلومی خداحافظی کند.

البته بسیاری از تحلیل گران صنعت خودروسازی اذعان داشتند که کمبود تراشه به عنوان یکی از هسته ای ترین مولفه خودروهای هوشمند تنها خروجی ماشین های جدید را دچار بحران و گرانی نخواهد کرد، بلکه بازار خودروهای دست دوم نیز دچار نوسانات چشمگیری شده است و به زودی نیز بحران شدید تری را تجربه خواهد کرد.

ناگفته نماند که کمبود تراشه تنها صنعت خودروسازی را دچار مشکل نکرده است بلکه در طی چندین ماه گذشته بسیاری از کمپانی های حوزه فناوری نیز نارضایتی خود را از این بحران اظهار داشتند؛   سونی اعلام کرده به دلیل کمبود تراشه تولید کنسول‌های بازی «پلی استیشن ۵» را کاهش خواهد داد و از سوی دیگر  نیز تولید کارت‌های گرافیکی در انویدیا و AMD نیز بسیار کاهش یافته است. ؛ همچنین اپل و کوالکام نیز اعلام کرده‌اند که  نبود تراشه های کافی تولید نسل جدید گوش های هوشمند را دچار تردید کرده است.

کد خبر: ۸۷٬۶۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha