۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
عرضه مسکن در بورس کالا در کاهش حباب قیمتی اثرگذار خواهد بود
کارشناس اقتصاد مسکن:

عرضه مسکن در بورس کالا در کاهش حباب قیمتی اثرگذار خواهد بود

مهرپور، کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: عرضه املاک سازمان ها و نهادها در بورس کالا میتواند علاوه بر شفاف سازی معاملات، حباب قیمتی را کاهش دهد.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، میثم مهرپور کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که ارایه طرح های کارآمد برای عرضه مسکن در بورس کالا از جمله فروش متری و عرضه املاک اشخاص حقیقی می تواند تاثیر مستقیمی در تامین منابع مالی و افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید و عرضه مسکن و به تبع آن کاهش حباب قیمتی داشته باشد.

مهرپور اظهار داشت: اگر نهادهای مرتبط از رونق عرضه املاک افراد حقیقی و حقوقی و همچنین شرکت های تولید کننده مسکن به همراهی معرفی ابزارهای مالی این حوزه در بورس کالا حمایت کنند، با تامین نقدینگی و رشد سرمایه گذاری در بخش مسکن، تحولی بزرگ و نادر در تولید و عرضه مسکن ایجاد کنند که می تواند بخشی از مشکلات فعلی این حوزه را درمان کند.

مهرپور ادامه داد: پیش فروش مسکن متری در قالب انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا اتفاق خوبی است که در این طرح، همه افراد جامعه می توانند به اندازه سرمایه خود اقدام به خرید متراژهایی از یک پروژه کنند و در هر شرایطی سرمایه خود را براساس تورم مسکن حفظ کنند؛ اما ورود به این معاملات لزوما به معنای خرید مسکن نیست و افراد باید برای تحویل ملک تا زمان سررسید پروژه، میزان اوراق خود را به اندازه یک واحد مسکونی برسانند.

این کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه با اشاره به حضور افراد حقیقی و حقوقی و عرضه املاک سازمان ها و نهادها در بورس کالا گفت: این روش نیز علاوه بر شفاف سازی معاملات می تواند حباب قیمتی را کاهش دهد و تلویحا به معنای حذف دلالان املاک است و راهکاری است تا همه عرضه کنندگان و متقاضیان از طریق بورس کالا یکدیگر را پیدا کنند.

وی با بیان اینکه البته نمی‌توان انتظار حل کل مشکلات بازار مسکن کشور را از طریق عرضه مسکن در بورس کالا داشت، ادامه داد: برای حل مشکلات مسکن کشور نیاز به اقدامات  ساختاری است بنابراین طرح های ارائه شده در بورس کالا برای رشد تولید، سرمایه گذاری و تسهیل تامین مسکن راه حل های کارآمدی است و می تواند در راستای معضلات کلان این بخش کارساز باشد.

مهرپور در پایان با اشاره به اینکه در کشور با کمبود عرضه مسکن مواجه هستیم بیان کرد: در حال حاضر به ۸۰۰ هزار مسکن نیازمندیم و  با توجه به انباشت تقاضا ممکن است با کاهش عرضه مواجه باشیم، از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید مسکن از سوی مردم رو به رو هستیم که توانایی خرید خانه را ندارند به این ترتیب طرح هایی که در بورس کالا در دستور کار است می تواند تاثیرات مثبتی را در افزایش قدرت خرید و رشد عرضه ها داشته باشد.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی به تازگی اعلام کرد که افراد حقیقی هم در کنار نهادهای مختلف می توانند املاک خود را در بستر شفاف و رقابتی بورس کالا به فروش برسانند. به گفته محمودزاده همچنین در طرح انتشار اوراق سلف مسکن که به فروش متری شهرت یافته، افرادی که قادر به خرید مسکن در یک مرحله نیستند طی چند مرحله می توانند اقدام به خرید متراژهای یک واحد مسکونی کنند و سرمایه های خود را به ارزش روز نگه دارند.

کد خبر: ۸۷٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha