۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۹
کانتینرهای صادراتی خالی است؛ ماجرای فاسد شدن مرکبات
بازار گزارش می‌دهد؛

کانتینرهای صادراتی خالی است؛ ماجرای فاسد شدن مرکبات

فریدونکنار- در حالی که مقادیری مرکبات در انبارهای مازندران به ضایعات تبدیل می شود اما چندین کیلومتر آن سوتر کانتینرهای یخچال دار صادراتی خالی است و خاک می خورد.

بازار؛ گروه استان ها: اگر چه برخی مسئولان تلاش می کنند صورت مسئله فاسد شدن مرکبات را در مازندران از اساس پاک کنند، اما این واقعیت وجود دارد.

در مازندران سالانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات تولید می شود که درصد قابل توجهی به صورت تازه خوری مصرف و بخشی نیز برای تنظیم بازار شب عید روانه مناطق مختلف می شود.

سهم مرکبات از بازار صادرات با همه ترفندها سال قبل با رشد چشمگیر به ۲۰۰ هزار تن رسیده است و درصدی از محصولات نیز به امید فروش شب عید و صادرات پس از عید انبار شد و بوی پوسیده شدن مرکبات فروش نرفته از برخی انبارهای سنتی و قدیمی در استان آزار دهنده است.

همچنین گشتی در کنار سواحل و رودخانه های مازندران نشان می دهد که هر چند روز یکبار بخشی از مرکبات فاسد شده درانبارها دور ریز می شود، این وضعیت درحالی است که مسئولان همچنان روی پاشنه تکذیب، ایستاده اند.

شاهد فاسد شدن مرکبات هستیم
مجتبی اصغرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در حاشیه افتتاح طرح های عمرانی بندر فریدونکنار با بیان اینکه در بهنمیر در برخی انبارها شاهد فاسد شدن مرکبات هستیم، افزود: این مسئله منجر به بروز خسارت به باغداران و کشاورزان شده شده است.

وی افزود: در حالی مرکبات در انبارها به ضایعات تبدیل می شود که کانتینرهای یخچال دار موجود در بندر فریدونکنار خاک می خورد و از آن برای صادرات استفاده نمی شود.

اصغرزاده یادآور شد: سرمایه گذار و کشتیرانی معتقدند کالایی برای صادرات و ارسال از طریق کانتینر نداریم و باید از ظرفیت این کانتینرها برای صادرات مرکبات و جلوگیری از فاسد شدن آن استفاده کنیم.

کانتینرهای صادراتی خالی است؛ ماجرای فاسد شدن مرکبات

این نماینده مجلس گفت: چند کیلومتر آن سوی بندر، پرتقال ها در انبارها در حال خراب شدن هستند و باید برنامه ریزی برای مانع زدایی صورت گیرد.

وی خواستار برقراری ارتباط با کشورهای سی آی اس و مرکبات شد و گفت: برنج، مرکبات و توت فرنگی غنی هستیم و باید از این ظرفیت ها برای صادرات استفاده شود.

این نماینده مجلس خواستار برنامه ریزی برای رفع موانع فراروی صادرات مرکبات در استان شد.

۲۰۰ هزار تن مرکبات صادر شد
سالی که گذشت ۲۰۰ هزار تن پرتقال و مرکبات از مازندران صادر شد که کمتر از ۱۰ درصد تولید این استان بوده و تقویت زیرساخت برای صادرات نیاز اساسی استان است. عبدالله مهاجر دارایی رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه موانع فراروی بخش خصوصی برای صادرات باید رفع شود، گفت: نباید همدیگر را تخطئه کنیم.

وی با عنوان اینکه یکی از در استان در کنار هم قرار نگرفتن است، افزود: برای توسعه صادرات باید در کنار هم قرار یکدیگر باشیم و موانع را اصلاح کنیم.

مهاجر با اظهار اینکه امسال بیش از ۲۰۰ هزار تن مرکبات صادر شد، گفت: سال قبل ۱۳۰ هزار تن صادر شده بود.

وی درباره اینکه چرا مرکبات از طریق کانتینرهای بنادر ارسال نمی شود، افزود: در حال حاضر غالب کالاها از طریق عراق و افغانستان ارسال شده و نیاز به ارسال با کشتی نبوده است.

مهاجر خواستار تقویت هلدینگ هایی نظیر پایانه های صادراتی روماک گستر شد و گفت: باید با اوراسیا قراردادهای سالانه داشته باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه در سال جاری گمرکات همکاری خوبی داشتند، گفت: بیش از ۱۷۰ هزار تن کیوی امسال صادر شد که ۷۵ درصد محصول از مازندران است.

وی با اظهاراینکه صادرات مرکبات و کیوی در افزایش قیمت محصولات موثر بوده است، افزود: اگر این بستر باز و فضا مناسب تر شود، میزان صادرات در سال های آینده بیشتر خواهد شد.

کانتینرهای صادراتی خالی است؛ ماجرای فاسد شدن مرکبات

صادرات مرکبات نیازمند پایانه صادراتی است
در عین حال احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار خواهان بهره گیری از ظرفیت های جدید و روز برای توسعه صادرات مرکبات شد و گفت: برای رونق صادرات مرکبات نیازمند پایانه صادراتی هستیم.

وی یادآور شد: برای صادرات باید صندوق ضمانت صادراتی از تجار حمایت و محصول را ضمانت کند و نیازمند برقراری درست با کشورهای عضو اوراسیا هستیم و در این راستا پشتیبانی دولت ضروری است.

حسین زادگان تصریح کرد: برای صادرات نیازمند کشتی های دارای کانتینرهای یخچال دار هستیم وگرنه مجبوریم کشورهای مختلف را دور بزنیم تا به بندر مرتبط برسیم.

وی پایانه، برندسازی، بسته بندی خوب و تامین زیرساخت ها را از جمله نیازمندها برای توسعه صادرات بیان کرد.

۲۰۰ هزار تن مرکبات در انبارها وجود دارد
فاسد شدن مرکبات از یک سو و ضعف زیرساخت مناسب سورتینگ و انبارداری مشکل دیرینه مازندران به شمار می رود، اما با این حال متولیان امر در جهاد کشاورزی مازندران، فاسد شدن پرتقال ها را رد می کنند. هادی ایزدی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با رد فاسد شدن مرکبات در انبارها، گفت: برخی از حجره داران در میادین میوه و تره بار شهرهای بزرگ تلاش دارند با بهانه ای مبنی بر نبود میوه، جلوی صادرات مرکبات را بگیرند.

وی با اظهار اینکه حدود ۲۰۰ هزار تن مرکبات در انبارها وجود دارد که به راحتی قابل نگهداری است، افزود: از مجموع مرکبات تولیدی ۵۰۰ هزار تن مازاد نیاز داخلی است که بخشی صادر و بخشی برای عرصه در پس از عید ذخیره سازی می شود.

تا فصل مرکبات و برداشت محصول جدید شش ماه زمان است و از هم اکنون باید برای ایجاد زیرساخت ها و توسعه صادرات و تقویت زیرساخت های سورتینگ و انبار در استان مازندران برنامه ریزی شود تا دسترنج باغداران به ضایعات مبدل نشود.

کد خبر: ۸۷٬۰۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha