۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۴
گسترش همه گیری کرونا؛ کشورهای ثروتمند به دیگران کمک نمی کنند

گسترش همه گیری کرونا؛ کشورهای ثروتمند به دیگران کمک نمی کنند

 ابتکار جهانی برای تبادل واکسن های ویروس کرونا و ارسال رایگان آنها به کشورهای فقیر، همچنان، بهترین شانس برای مهار این اپیدمی است.

به گزارش بازار، پایگاه ماسکوفسکی کامسامولتس روسیه در گزارشی نسبت به افزایش و گسترش همه گیری کرونا در جهان ابراز نگرانی کرده است.

در این گزارش آمده است: یک سال پیش، زمانی که اپیدمی ویروس کرونا در مراحل ابتدایی بود، رئیس سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد که اخذ رویکرد جهانی تنها راه خروج از این بحران است. اما صحنه های هراس آور در هند که به خاطر موج مرگ بار ویروس کرونا ویران شده، حاکی از آن است که به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی بی توجهی شده است. هند تنها نقطه داغ ویروس کرونا نیست. در روزهای اخیر، ترکیه نخستین قرنطینه ملی خود را اجرا کرد و وضعیت در سایر کشورهای جهان نیز نگران کننده است.

 بیمارستان های هند با وضعیت فاجعه آمیزی مواجه هستند و هزارن نفر به خاطر کمبود اکسیژن جان خود را از دست می دهند. برخی از کشورها پیشنهاد کمک به هند را داده اند.

وضعیت در امریکای جنوبی نیز ناخوشایند است. بیش از ۱۴.۵ میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و  حدود ۴۰ هزار نفر فوت کرده اند. این منطقه همچنان، بالاترین رقم فوتی ها را در میان مردم جهان دارد.

اگرچه، برخی از کشورهای غربی در انتظار بازگشت به زندگی عادی تر طی هفته های آینده هستند، اما در مجموع، تصویر جهان نگران کننده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که برای نهمین هفته متوالی، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و برای ششمین هفته متوالی تعداد فوتی ها در جهان افزایش خواهد یافت.

 ابتکار جهانی برای تبادل واکسن های ویروس کرونا و ارسال رایگان آنها به کشورهای فقیر، همچنان، بهترین شانس برای مهار این اپیدمی است.

اگرچه، هند وعده ارسال ۲۰۰ میلیون دوز و ۹۰۰ میلیون دوز به ۹۲ کشور با درآمد پایین و متوسط را داده است، اما باید گفت که وضعیت خود این کشور رو به وخامت است و در نتیجه، اولویت این کشور با شهروندان خودش می باشد.

 کشورهای غربی به خاطر ذخیره کردن واکسن مورد انتقاد قرار گرفته اند. برخی از کشورها و از جمله، امریکا، کانادا و بریتانیا مقدار بیشتری از آن چه که نیاز دارند، سفارش واکسن داده اند. در حال حاضر، در بریتانیا افراد بالای ۴۰ سال واکسینه می شوند. در امریکا، افراد بالای ۱۶ سال از حق واکسینه شدن برخوردار هستند و ۳۰ درصد از مردم این کشور واکسن کرونا را دریافت کرده اند. بیش از نیمی از مردم اسرائیل نیز واکسن زده اند.

در کشورهای فقیر، از هر ۵۰۰ نفر یک نفر واکسن کرونا را زده اند و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، از هر ۴ نفر یک نفر واکسینه شده است. اگرچه، بسیاری از کشورهای پیشرفته وعده کمک را داده بودند، اما حاضر نیستند، از واکسن های خود صرفنظر کنند. در هفته گذشته، فرانسه نخستین کشوری بود که با منابع داخلی خود، واکسن AstraZeneca را وارد کرد.

 سازمان بهداشت جهانی از قدرت چندانی برخوردار نیست. روشن است که دولت ها به نفع مردم خود عمل می کنند و زمانی که حرف از اپیدمی در میان است، جهان خودخواه می شود.

کد خبر: ۸۶٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha