۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
عامل حریق خودروهای ایران‌خودرو و سایپا چیست؟ | تکرار تجربه مجدد آتش افروزی خودروها
کارشناسان در گفتگو با بازار بررسی کردند

عامل حریق خودروهای ایران‌خودرو و سایپا چیست؟ | تکرار تجربه مجدد آتش افروزی خودروها

کارشناسان معتقد هستند که قطعات سیستم سوخت‌رسانی محصولات داخلی دارای مشکل کیفی بوده و خودروسازان برای بررسی این ایراد باید کمیته ویژه تشکیل و در صورت تکرار حادثه حریق، فراخوان اعلام کنند.

بازار؛ گروه خودرو: در دو ماهه گذشته تصاویر و ویدیوهایی در خصوص حریق خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا منتشر شد. هرچند که در این مورد هر دو خودروساز بیانیه‌ای اعلام کردند، اما تاکنون گزارش منتج به بررسی اعلام نشده است. این درحالی است که در اواسط دهه ۸۰ شمسی برند پژو در کشور با آتش سوزی مواجه بود و به نظر می‌رسد تاریخ مجدد با ضعیف کیفی یا مونتاژ درحال تکرار است. در این گزارش مساله حریق را از نگاه کیفیت قطعات و مونتاژ با کارشناسان مورد بررسی قرار دادیم.  

فراخوان اعلام یا کیمته ویژه بررسی تشکیل شود
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع آتش گرفتن خودروها در پایان سال ۹۹، گفت: به نظر می‌رسد، همان اشتباه که یکی از مدیران عامل اسبق یکی از خودروسازی‌ها در خصوص داخلی سازی انجام داده بود، در حال جریان است. به نظر می‌رسد که قطعات سیستم سوخت‌رسانی دارای مشکل کیفی هستند که در خودروهای مختلف مانند شاهین، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۶ و پژو پارس آتش سوزی رخ داده است.

زاوه در خصوص اینکه هر خودروساز بهانه‌هایی برای توضیح حوادث رخ داده مطرح کردند، تحلیل کرد: به نظر می‌رسد مشکل تامین کننده ریل سوخت و مسیر سوخت‌رسانی در خودروها وجود دارد. از آنجایی که خودروسازان مطمن هستند که رقابت در بازار وجود ندارد و وزارت صمت نیز حامی است، به سمت استفاده از قطعات احتمالا بی کیفیت نیز حرکت کردند. اگر حادثه آتش سوزی خودروها تکرار شود، حدس من نسبت به این موضوع صحت دارد. اما در صورت عدم تکرار، می‌توان بهانه خودروسازان را برای دستکاری خودرو را پذیرفت.

این کارشناس صنعت خودرو با مطرح کردن تامین قطعات سوخت رسانی از یک سورس برای هر دو خودروساز بزرگ، ادامه داد: اگر مشکل، کیفیت قطعه باشد، محصولات هر دو خودروساز با این مشکل مواجه است. با توجه به این موضوع که تعداد خودروهای آتش گرفته کم بوده، پس نیاز به فراخوان نیست. زیرا در صنایع خودروسازی جهان در صورت بروز اشکال فنی فراخوان اعلام می‌شود. اعلام فراخوان نیز مشروط بر تعداد فراوان مشکل و همه گیری در محصولات است. از آنجایی که موضوع آتش گرفتن یک بحث ایمنی است، اگر آمار به یک دهم درصد برسد باید فراخوان داده شود.

فاز مطالعاتی برای فراخوان باید در بازه زمانی یک تا دو ماهه خطای ایمنی مستقل از تولید را بررسی کند. یعنی گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا باید اکنون فاز مطالعاتی را شروع کرده و به جمع بندی ایراد فنی رسیده باشند

زاوه در خصوص انجام فراخوان توسط خودروسازان، گفت: فاز مطالعاتی برای فراخوان باید در بازه زمانی یک تا دو ماهه  خطا ایمنی مستقل از تولید را بررسی کند. یعنی گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا باید اکنون فاز مطالعاتی را شروع کرده و به جمع بندی ایراد فنی رسیده باشند. این یک ایراد یا ضعف در طراحی قطعه است. مشخص نیست آیا موضوع حل می‌شود یا تا انتخابات و مدیرعامل بعدی خودروسازان پیش خواهد رفت.

این کارشناس صنعت خودرو با اظهار در خصوص این موضوع که ایران‌خودرو در سال‌های گذشته که مشکل آتش گرفتن را تکذیب می‌کرد، افزود: خودروسازان باید اکنون نتیجه گزارشات را ارائه و اگر به چالش قطعه برسند، باید فراخوان دهند. به عنوان ناظر بیرونی نمی‌توانم بگویم اشکال قطعه یا مونتاژ خودرو است. زیرا تاکنون ۵ تا ۶ خودرو دچار حریق شده است. فقط مساله اینجاست که چرا حریق‌ خودروهای مذکور در یک ماه انجام شده است، به عنوان ناظر خارجی نگران کننده بوده و اگر مسول بودم کمیته ویژه تشکیل می‌دادم.

دستکاری خودرو عامل اصلی حریق
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز با اشاره به اینکه در مقطعی از زمان آتش سوزی در برند یکی از خودروها ناشی از ضعف کیفی یک قطعه رخ داد، گفت: آخرین وضعیتی که در خصوص خودروها خبر دارم، خودرو شاهین و برخی از محصولات ایران خودرو بود.

به اعتقاد این کارشناس، مساله حریق در این خودروها ناشی از سیستم‌های جانبی مانند دزدگیر و سیستم صوتی است. در خودروها امکانات رفاهی الکترونیکی فراوانی وجود دارد. در خودروهایی که مجهز به سیستم ایموبیلایزر هستند، بنابراین نیازی به نصب دزدگیر نیست. زیرا سیم کشی خودرو تغییر می‌یابد، هرچقدر خودروها پیشرفته می‌شوند تعمیرکاران پیشرفت علمی و عملی نمی‌یابند. مساله تغییر در سیم کشی نیز سبب ایجاد حریق می‌شود.

خودروسازان و دولت باید شرایطی را فراهم کنند که مهارت تعمیرکاران افزایش یابد. براساس پیشرفت تدریجی خودروها نیز پیشرفت کنند

کاکایی ضمن اشاره به اینکه حریق قابل رویت بوده اما قطعات ایمنی ناشی از تعویض یا تعمیر غیراصولی که با ایراد مواجه بوده قابل رویت نیست، افزود: خودروسازان و دولت باید شرایطی را فراهم کنند که مهارت تعمیرکاران افزایش یابد. براساس پیشرفت تدریجی خودروها نیز پیشرفت کنند.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص عامل اصلی حریق خودروها افزود: حداقل در دو یا سه مورد حریق خودروها قرار گرفتم، عامل اصلی دستکاری غیر تخصصی تعمیرکار یا تعویض کار در خودرو بوده است. گاهی نیز ممکن هست مالک خودرو با افزودن یک آپشن اضافه زمینه لازم جهت حریق را ایجاد می‌کند. این بدان معنا نیست که آپشن نصب نشود، بلکه برای هر تغییری در خودرو نیاز به تخصص کافی است.

ضعف کیفی قطعات سوخت رسانی
رضا برنابادی کارشناس صنعت خودرو نیز با اشاره به حریق خودروهای داخلی، گفت: از آنجایی که اطلاعات کافی برای برخی از خودروهای دچار حریق مانند سال ساخت، کیلومتر کارکرد، شیوه نگهداری و... وجود ندارد، نظر دقیق در خصوص حریق نمی‌توان داد. اما زمانی که نام یک محصول صفر کیلومتر منتشر می‌شود نمی‌توان موضوع دستکاری و کارکردبالا را برایش ادله کرد.

برنابادی با اشاره به ضعف قطعات خودروهای صفر کیلومتر، افزود: گاهی شاهد ضعف جانمایی و عبور دسته سیم‌ها، لوله‌های سوخت رسانی و غیره هستیم. روز گذشته یک دستگاه خودرو پارس به مجموعه ما مراجعه کرده بود، زمان بررسی و تعویض سیستم فرمان متوجه شدیم لوله‌های بنزین با بازویی جعبه فرمان برخورد و دچار سایش شده بود. هر زمان که فرمان را مالک خودرو می چرخاند، مقدار سایش لوله نیز افزایش می‌یافت. ضعف طراحی، تولید، کیفیت و جانمایی در خودروهای داخلی به وفور دیده می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص دستکاری خودرو از سوی مالکان، بیان کرد: باتوجه به افزایش قیمت قطعات و لوازم جانبی، مشتریان توان مالی تغییرات اصولی مانند نصب هدرز، تعویض دریچه گاز، تغییر انژکتور و غیره را ندارد. بنابراین به ریمپ ECU اکتفا می‌کنند. این مساله نیز ناشی از ضعف تولید است که باید برای تقویت پیشرانه مالک خودرو ECU را دستخوش تغییر قرار دهد.

وی ادامه می دهد: منکر کیفیت پایین خودروها نمی‌توان شد و این مساله تنها به سایپا و ایران‌خودرو منوط نشده بلکه در تمام خودروسازان داخلی ضغف کیفی وجود دارد. از آنجایی که تیراژ تولید دو خودروساز بزرگ بیشتر است، مساله ضعف کیفی بیشتر قابل مشاهده است.

مجموعه بخار گیر باک، مهره درب باک و ریل سوخت سه قطعه با افت کیفیت در سیستم سوخت رسانی هستند. این قطعات در خانواده پژو بیشتر افت کیفیت داشته و هر سال شاهد تنزل آن هستیم

برنابادی در خصوص قطعات سیستم سوخت‌رسانی که اغلب با ضعف کیفی مواجه هستند، افزود: مجموعه بخار گیر بارک، مهره درب باک و ریل سوخت سه قطعه با افت کیفیت در سیستم سوخت رسانی هستند. این قطعات در خانواده پژو بیشتر افت کیفیت داشته و هر سال شاهد تنزل آن هستیم. اکنون شرایط به گونه‌ای هست که گاهی برای تعویض مهره در باک خودروهای پژو ۴ تا ۵ برند را عوض کنیم تا به یک قطعه با کیفیت برسیم.

کد خبر: ۸۶٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha