۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
کاهش تاسف بار شمار قالیبافان بیمه شده کشور/ نمایندگان بر حسن اجرای مصوبه مجلس نظارت کنند
در گفتگو با بازار عنوان شد؛

کاهش تاسف بار شمار قالیبافان بیمه شده کشور/ نمایندگان بر حسن اجرای مصوبه مجلس نظارت کنند

تبریز- چمنی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز گفت: برخی سنگ اندازی ها و مانع تراشی ها سبب شده تا بیمه قالیبافان به رغم همه مصوبات قانونی به طور کامل محقق نشود.

اسماعیل چمنی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حدود ۴۵ هزارنفر از قالیبافان آذربایجان شرقی بیمه هستند گفت: برخی سنگ اندازی ها و مانع تراشی ها سبب شده تا بیمه قالیبافان به رغم همه مصوبات قانونی به طور کامل محقق نشود.

چمنی با بیان اینکه فرش دستبافت در حوزه بخش خصوصی بیشترین اشتغال زایی را در کشور دارد، فرش را محصول و تولید ملی دانست و گفت: با توجه به ارزآوری بالایی که این صنعت دارد حل مشکلات قالیبافان باید مورد توجه همه قانونگذاران، مجریان و سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه بیمه مشکل اصلی فعالان صنعت فرش است، افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قالیبافان باید بیمه شوند اما متاسفانه این قانون در اجرا، به مشکل برخورده و برخی بهانه ها و سنگ اندازی ها سبب شده تا شاهد کاهش شدید و تاسف بار تعداد بیمه شدگان باشیم به گونه ای که آمار ۶۰۰ هزار بیمه قالیبافی در سطح کشور در طی هفت سال قبل، اکنون به کمتر از ۳۰۰ هزار نفر یعنی یک دوم رسیده است. در حالی که کشور ظرفیت بیمه ۲ میلیون قالیباف را دارد.

چمنی افزود: در سطح آذربایجان شرقی نیز ما  ظرفیت و توانایی بیمه بیش از ۲۰۰ هزار قالیباف را داریم اما متأسفانه تعداد بیمه شده قالیبافی طی هفت سال گذشته به ۹۰ هزار نفر و در حال حاضر به ۴۵ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

چمنی با اشاره به شعار « تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها» از شرکت های بیمه و همه قانونگذاران و مجریان خواست تا طرح پوشش بیمه همکای قالیبافان را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

وی افزود: سخت گیری های شرکت های بیمه باعث شده تا بیمه بسیاری از قالیبافان قطع شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به اینکه بیمه، امید اصلی و مهمترین مشوق این صنعت هنر است، گفت: در سال ۹۷ مجلس مصوب کرد که تعداد بیمه قالیبافی کشور به یک میلیون نفر برسد که دولت از اجرای کامل این مصوبه سر باز زد.

چمنی افزود: امسال نیز در لایحه بودجه رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی با نمایندگان مجلس انجام دادیم تا بیمه یک میلیون نفری قالیبافان در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ آورده شود. لدا امیدواریم همه نمایندگان به عنوان ناظران جدی این مصوبه، بر حسن انجام آن نظارت داشته باشند.

کد خبر: ۸۶٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha