۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
راه اندازی مزرعه پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب بعد از ۲۵ سال رکود
بازار گزارش می‌دهد؛

راه اندازی مزرعه پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب بعد از ۲۵ سال رکود

ارومیه - مجتمع پرورش ماهیان گرمایی فسندوز میاندوآب از سال ۷۴ در زمینی به مساحت دو هزار هکتار راه اندازی شده بود که با گذشت ۲۵ سال رکود، این دشت به پرورش آرتمیا تغییر کاربری داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مجتمع پرورش ماهیان گرمابی دشت فسندوز میاندوآب سال ۷۴ با اعتباری در حدود ۲۰ میلیارد ریال و با پرداخت افزون بر شش میلیارد و ۶۹۶ میلیون ریال تسهیلات بانکی احداث‌شده بود که به دلیل کم‌آبی و بی‌توجهی مسئولان بلاتکلیف رها شده بود.

به دلیل خشک‌سالی و کم‌آبی و مشکلات اعتباری و اجرایی مجتمع پرورش ماهیان گرمابی فسندوز در شهرستان میاندوآب چندین سال راکد و غیرفعال رها شد تا اینکه در سالهای اخیر با برنامه‌ریزی مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی برای بهره‌مندی از امکانات موجود در این مجتمع و استفاده از آب‌های ‌شور چاه های منطقه و آب‌های سطحی زهکش‌های منطقه که قابلیت پرورش آرتمیا در آن‌ها وجود دارد، این منطقه به مکانی برای پرورش آرتمیا تبدیل شده است.

در مرحله اول ۲۰۰ هکتار از مجتمع دو هزار هکتار در پرورش آرتمیا فعال شده در سال‌های بعد به کل مجتمع تعمیم داده خواهد شد، با توجه به مطالعات انجام گرفته، سالانه در هر هکتار از استخرهای خاکی مجتمع فسندوز ۱۰۰ کیلو تخم آرتمیا و یک تن نیز بیومس آرتمیا تولید خواهد شد.

راه اندازی مزرعه پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب بعد از ۲۵ سال رکود

پرورش مصنوعی آرتمیا در مزارع دشت فسندوز میاندوآب
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی در خصوص جزییات راه اندازی مزارع پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب با اشاره به ارزش غذایی بالای آرتمیا در صنعت آبزی پروری کشور و ارزش اقتصادی بالای آرتمیا افزود: برای بهره برداری اصولی از آرتمیا که خواستگاه این موجود در آذربایجان غربی است، پرورش آن به صورت مصنوعی از سال ۹۳ در استان آغاز شده است.

آرتمیا در حال حاضر بهترین منبع تغذیه صنعت پرورش میگو و ماهیان خاویاری به همراه ماهیان زینتی در کشور به شمار می رود و در بخش صنعت پرورش میگو تنها منبع تغذیه بوده و تاکنون جایگزینی برای آرتمیا پیدا نشده است

محمدباقر قریشی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به دلیل ظرفیت بالای استان در زمینه تولید و تکثیر آرتمیا در استان ، مجتمع دو هزار هکتاری دشت فسندوز میاندوآب برای پرورش آرتمیا به روش مصنوعی تغییر فعالیت داده شده است، اظهار کرد: از این مجتمع ۷۰۰ هکتار برای پرورش آرتمیا واگذار شده که ۲۰۰ هکتار از استخر پرورش آرتمیا اسفندماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

ویبا بیان اینکه ۱۳۰۰ هکتار از این مجتمع آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش است، عنوان کرد: تأمین آب شور مورد نیاز برای پرورش آرتمیا به دلیل نزدیکی این دشت به دریاچه ارومیه دومین منبع آب شور و آرتمیا در دنیا فراهم شده است.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه  در هر هکتار از این مجتمع می‌توان ۱۰۰ کیلو سیست آرتمیا تولید کرد، افزود: آرتمیا در حال حاضر بهترین منبع تغذیه صنعت پرورش میگو و ماهیان خاویاری به همراه ماهیان زینتی در کشور به شمار می رود و در بخش صنعت پرورش میگو تنها منبع تغذیه بوده و تاکنون جایگزینی برای آرتمیا پیدا نشده است.

راه اندازی مزرعه پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب بعد از ۲۵ سال رکود

هر کیلو سیست آرتمیا۱۰۰ دلار ارزآوری برای کشور دارد
قریشی ارزش هر کیلو سیست آرتمیا را ۵۰ تا ۱۰۰ دلار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نیاز کشور به آرتمیا ۷۰ تن در افق توسعه برآورد شده و نیاز سالانه امروز ایران به آرتمیا ۲۵ تن است که بیش از ۹۵ درصد آن از خارج تأمین می‌شود و در صورت بهره برداری اصولی از دشت فسندوز نه تنها نیاز کشور تأمین می‌شود بلکه می‌توان صادرات و ارز آوری خوبی عاید کشور کرد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر بسترهای لازم برای سرمایه گذاری مطمئن در زمینه پرورش، تکثیر و تولید آرتمیا به روش مصنوعی در مجتمع دو هزار هکتاری دشت فسندوز میاندوآب فراهم شده است.

در حال حاضر نیاز کشور به آرتمیا ۷۰ تن در افق توسعه برآورد شده و نیاز سالانه امروز ایران به آرتمیا ۲۵ تن است که بیش از ۹۵ درصد آن از خارج تأمین می‌شود و در صورت بهره برداری اصولی از دشت فسندوز نه تنها نیاز کشور تأمین می‌شود بلکه می‌توان صادرات و ارز آوری خوبی عاید کشور کرد

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه دومین منبع آب شور و آرتمیا در دنیا به شمار می رود، اظهارکرد: متاسفانه در دو دهه اخیر خشک شدن دریاچه ارومیه موجب شد زیست تنها موجود زنده دریاچه آرتمیا نیز به خطر بیافتد و نتوانیم بهره برداری مناسبی از آرتمیا داشته باشیم.

قریشی از آذربایجان‌غربی به عنوان خواستگاه و زادگاه آرتمیا ارومیانا نام برد و اضافه کرد: طی ۲ سال اخیر با ترسالی و بهبود نسبی شرایط دریاچه ارومیه وضعیت آرتمیا نیز بهبود یافته و زمینه بهره برداری اصولی از این موجود زنده با ارزش فراهم شده است.

زمینه صادرات آرتمیا به سایر کشورهای خارجی فراهم شده است
مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه بر اساس رایزنی و توافق با شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی مشکلی در تامین آب مورد نیاز استخرهای احداث شده در این مجتمع وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به وجود ظرفیت مناسبی که در امر پرورش آرتمیا در استان وجود دارد با پرورش این آبزی می‌توان علاوه بر نیازهای داخلی، صادرات نیز داشته باشیم.

قریشی با اشاره به اینکه هم اکنون در سایه مطالعات و تحقیقات موجود به راحتی می‌توان این نوع را بدون دغدغه به بخش خصوصی برای تکثیر و پرورش معرفی کرد و در سطح وسیع در صورت اعطای مجوز به تولید پرداخت، افزود: بسیاری از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه این روزها بلااستفاده مانده است و می‌توان پرورش آرتمیا را در این اراضی انجام داد.

اولین بار در کشور از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ برداشت صنعتی آرتمیا از دریاچه ارومیه انجام شد که این برداشت به دلیل کاهش شدید آب دریاچه ارومیه، افزایش میزان شوری آن و به صفر رسیدن آرتمیای زنده موجود در دریاچه به صفر رسید .

آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد.

کد خبر: ۸۵٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha