۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
شمارش معکوس ورشکستگی اصناف خراسان جنوبی؛ ۱۶۰ پوشاک فروشی تعطیل شد
بازار گزارش می‌دهد؛

شمارش معکوس ورشکستگی اصناف خراسان جنوبی؛ ۱۶۰ پوشاک فروشی تعطیل شد

بیرجند- تعطیلی های مکرر کرونایی رنج مضاعفی بر اصناف خراسان جنوبی وارد کرده و بیش از ۶۰ درصد آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: از ابتدای شیوع کرونا در کشور هر چند مدت یک بار که رنگ شهرها قرمز می‌شود هشدار تعطیلی اصناف نیز از طریق رسانه‌ها و ستاد ملی کرونا به گوش می‌رسد و اصناف به ناچار مجبور به تعطیلی و اعمال محدودیت‌ها می‌شوند.

سخن از یک هفته و دو هفته هم نیست. از اواخر بهمن ۹۸ تا همین اردیبهشت ۱۴۰۰ بارها و بارها اصناف با منع فعالیت در راستای کنترل ویروس کرونا رو به رو شده‌اند در حالی که برخی معتقدند به واسطه کاهش توان خرید مردم اصولا تجمعی در اصناف وجود ندارد.

از طرف دیگر برخی این نکته را بیان می‌کنند که شرایط شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و شاید تعطیلی یک پاساژ بزرگ با فعالیت چند هزار صنف در آن در کاهش شیوع کرونا در آن منطقه تأثیر داشته باشد ولی در شهرهای کوچکتر اینگونه نیست چون اصولا در شهرهای کوچک پاساژ با فعالیت چند هزار صنف وجود ندارد.

برخی هم گلایه بر این مسئله دارند که چرا بسته‌های حمایتی مناسب برای اصناف در این شرایط محدودیت‌های کرونایی در نظر گرفته نشده است و به راستی آنان باید چگونه هزینه خانواده خود را در این روزگار تعطیلی واحد صنفی تأمین کنند.

بهاره طاهری از آرایشگران بیرجندی در گفت و گو با بازار اظهارکرد: ما هم دوست داریم که قوانین و ضوابط را مراعات کنیم ولی مسئله ما کرایه مغازه و حق بیمه است.

شمارش معکوس ورشکستگی اصناف خراسان جنوبی؛۱۶۰ پوشاک فروشی تعطیل شد

حق بیمه و اجاره مغازه ما را مجبور به بازکردن واحد صنفی می‌کند
وی یادآور شد: من هر سه ماه یک بار ۵۰۰ هزار تومان حق بیمه و هر ماه ۵۰۰ هزار تومان اجاره مغازه می‌دهم و حتی اگر نخواهم از فعالیتم سودی کنم ولی بالاخره باید درآمدی برای پرداخت اجاره مغازه و پرداخت حق بیمه داشته باشم.

طاهری گفت: نمی دانم چرا تعطیلی فقط شامل حال اصناف می‌شود و هیچکدام از ادارات و نهادهای شلوغ مثل بانک‌ها تعطیل نمی‌شوند در حالی که آنان حتی با تعطیل شدن نیز از پرداخت حقوق و هزینه زندگی خود اطمینان خاطر دارند.

 از ابتدای شیوع کرونا محدودیت‌ها  را مراعات کردیم ولی متأسفانه فشار اقتصادی نمی‌گذارد این محدودیت‌ها را ادامه دهیم

علی کریمی از کتابفروشان شهر بیرجند نیز که از طریق فضای مجازی به مشتریان خود اطلاع داده بود که می‌توانند برای خرید کتب مورد نظر خود مراجعه کنند، در گفت و گو با بازار گفت: ما از ابتدای محدودیت‌ها این موضوع را مراعات کردیم ولی متأسفانه فشار اقتصادی نمی‌گذارد این محدودیت‌ها را ادامه دهیم.

وی افزود: تا زمانی که امکان داشت محدودیت‌ها را برای حفظ سلامت جامعه مراعات کردیم ولی به راستی مگر در یک کتابفروشی چقدر تجمع صورت می‌گیرد.

سید علی اسماعیل‌زاده رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: یک هفته از محدودیت های کرونایی بر اصناف گذشته ولی آمار کرونا پایین نیامده است که نشان می‌دهد راهکار تعطیلی اصناف حتی بر کاهش شیوع بی تاثیر بوده است.

وی بیان کرد: متولیان امر بیان می‌کنند که اصناف تنها ۱۵ درصد و دورهمی‌های خانوادگی ۵۰ درصد در افزایش شیوع تأثیر دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک بیرجند ادامه‌داد: متأسفانه اصنافی مانند کفش فروشی، کیف فروشی و پوشاک که کمترین مراجعه‌کننده را دارند، تعطیل شده ولی برای بانک ها، دفاتر خدمات دولت الکترونیک، بسیاری از ادارات شلوغ و ... که  تجمع بسیاری دارند، فکری نشده است.

شمارش معکوس ورشکستگی اصناف خراسان جنوبی؛۱۶۰ پوشاک فروشی تعطیل شد

۱۶۰ پوشاک فروشی تعطیل شد
اسماعیل‌زاده گفت: در همین شرایط تعطیلی واحدهای صنفی حق بیمه‌ها و حقوق کارگری افزایش یافته و در مجموع این شرایط در استان ما ابطال ۱۶۰ پروانه فعالیت پوشاک داشته‌ایم.

وی ادامه‌داد: به جای اینکه تدبیری برای افزایش اشتغال زایی داشته باشیم با این تصمیمات بیکاری را افزایش می‌دهیم و هر کدام از این ۱۶۰ پروانه ابطال شده به معنای آسیب اقتصادی به ۱۶۰ خانواده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک بیرجند بیان‌کرد: متأسفانه در همین شرایط کرونایی به جای اینکه تصمیم بگیرند، اقساط وام بانک‌ها چند ماهی برای اصناف عقب بیفتد، چک‌های ما را به راحتی برگشت می‌زنند و آبروی ما را در عرصه کسب و کار به بازی می‌گیرند.

اسماعیل‌زاده یادآورشد: ما حرفی برای تعطیلی در راستای حفظ سلامت جامعه نداریم به شرط اینکه همه جاهای شلوغ تعطیل شوند، نه اینکه فشار تنها بر اصنافی باشد که شاید در طول سال نیز به واسطه کاهش قدرت خرید مردم مشتری چندانی ندارند.

متأسفانه در همین شرایط کرونایی به جای اینکه تصمیم بگیرند، اقساط وام بانک‌ها چند ماهی برای اصناف عقب بیفتد، چک‌های ما را به راحتی برگشت می‌زنند و آبروی ما را در عرصه کسب و کار به بازی می‌گیرند

تعطیلی‌های مستمر اصناف را نیازمند کرده است
محمد براتی، رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران مردانه خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی‌های مستمر صنف ما را در حقیقت به خاک نشانده است.

وی بیان‌کرد: ما اصناف در حوادث مختلف چون سیل و زلزله جزو پیشگامان در کمک بودیم ولی متأسفانه این تعطیلی‌ها کار را به جایی رسانده که برخی از اصناف حتی به پول نان شب خود نیازمند شده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران خراسان‌جنوبی گفت: به راستی جواب آن آرایشگری که پول اجاره مغازه، اجاره منزل، پول آب و برق و ... را می‌دهد در این شرایط تعطیلی چه باید داد و آیا بسته حمایتی برای او در نظر گرفته شده است؟

براتی با اشاره به اینکه به طور رسمی ما ۳۱۸ پروانه آرایشگری و پیرایشگری مردانه در استان داریم، ادامه‌داد: اکثر این افراد نیمه فعال هستند و طی دو سال گذشته و از ابتدای شیوع کرونا یک سوم آرایشگران کار خود را تعطیل کرده‌اند.

شمارش معکوس ورشکستگی اصناف خراسان جنوبی؛۱۶۰ پوشاک فروشی تعطیل شد

تعطیلی واحدهای صنفی رویه خطرناکی است
وی بیان‌کرد: این تعطیلی‌های مکرر یک رویه خطرناک است چرا که موجب می‌شود آرایشگر به جای فعالیت در محیط دارای تهویه و ضدعفونی شده مغازه خویش به ناچار برای رفع نیاز اقتصادی به خانه‌های مردم برای خدمات رسانی برود که احتمال شیوع را افزایش می‌دهد.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران خراسان‌جنوبی گفت: من نمی‌دانم این چه روش مدیریتی است که به محض افزایش شیوع کرونا اصناف را تعطیل می‌کنند در حالی ۸۵ درصد علت گسترش کرونا ارتباطی با اصناف ندارد.

براتی یادآورشد: دولت قبلا تسهیلات کرونایی برای اصناف در نظر گرفته بود ولی به راستی کدام آرایشگری می‌تواند ۸۰۰ هزار تومان هر ماه پول قسط بدهد.

تسهیلات بلند مدت برای اصناف در نظر گرفته شود
رضا علیزاده رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: به نظر من راهکار در این شرایط در نظر گرفتن تسهیلات مناسب با بازپرداخت بلند مدت برای اصناف است تا در شرایط اعمال محدودیت‌های کرونایی بتوانند هزینه زندگی را تأمین کنند.

وی بیان کرد: البته این تسهیلات باید در بلند مدت بازپرداخت شود چرا که اصناف ما توان بازپرداخت تسهیلات را در کوتاه مدت ندارند.

علیزاده با گلایه از بی‌توجهی به وضعیت معیشت کسبه خرد در شرایط کرونایی  افزود: در حال حاضر اصناف هر روز از من می‌پرسند که در این شرایط سخت اقتصادی چه باید بکنیم و آیا بسته حمایتی و تسهیلات در نظر گرفته شده است؟

خراسان جنوبی منطقه تجاری نیست و نباید آنچه برای کلان شهرها همانند تهران، اصفهان، شیراز و تبریز تصمیم گیری می شود در خراسان جنوبی هم اعمال شود

وی یادآورشد: اگر شرایط تا پایان کرونا به همین صورت پیش برود ما همچنان تعطیلی و بیکاری کسبه را خواهیم داشت.

 ۶۰ درصد اصناف خراسان جنوبی در آستانه ورشکستگی
وی با بیان اینکه ادامه روال فعلی و تعطیلی ها موجب ورشکستگی ۶۰ درصدی اصناف خواهد شد، تصریح کرد: تصمیمات گرفته شده بدون کارشناسی و بدون حضور نماینده اصناف گرفته می شود.

 وی با بیان اینکه تصمیماتی که برای کلان شهرها گرفته می شود نباید عینا در خراسان جنوبی هم اجرا شود، بیان کرد: خراسان جنوبی منطقه تجاری نیست و نباید آنچه برای کلان شهرها همانند تهران، اصفهان، شیراز و تبریز تصمیم گیری می شود در خراسان جنوبی هم اعمال شود.

رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی گفت: باید تفویض اختیاری به مسئولان خراسان جنوبی داده شود تا مصوبات به صورت استانی و منطقه ای بر اساس وضعیت خاص منطقه اجرا شود.

درست است که سلامت جسم مهمتر از هر چیزی است ولی اگر می‌خواهیم با تعطیلی اصناف تجمع مردم را کاهش دهیم باید بررسی کنیم که آیا به راستی همه مراکز تجمع تعطیل شده‌اند و یا فشار تنها متوجه اصناف است.

و از طرف دیگر چه راهکارهایی برای جبران خسارت‌های اقتصادی اصناف در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد همین تعطیلی‌های بدون برنامه‌ریزی اصناف خود یکی از موانع تولید است چرا که به هر حال محصولات واحدهای تولیدی در همین اصناف به فروش می‌رسد و باید راه چاره کرده قبل از آنکه بیکاری دامن بیشتر اصناف را بگیرد.

کد خبر: ۸۵٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha