۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
«کرونا» رونق را از بازار شب عید گرفت/ نیاز جدی اصناف به حمایت دولت
گزارش بازار از قم؛

«کرونا» رونق را از بازار شب عید گرفت/ نیاز جدی اصناف به حمایت دولت

قم - هر چه سیر ابتلا به ویروس کرونا این روزها رونق گرفته اما بازار و فعالیت‌های اقتصادی روز به روز بیشتر به رکود نزدیک می‌شود و همین موضوع دلنگرانی هایی برای شهروندان ایجاد کرده است.

بازار، گروه استان‌ها - زینب حیدری؛ دو روز مانده به انتخابات، در واپسین روزهای بهمن ماه خبری شوکه آور منتشر شد. خبر کوتاه بود «فوت دو نفر در قم به علت کرونا». همان موقع بعضی آن‌ را ویروسی سیاسی نامیدند و خبری برای کم رونق کردن مشارکت انتخاباتی دانستند و برخی دیگر اما آن را جدی‌تر گرفتند؛ انتخابات که تمام شد اما هشدارها جدی تر شد. به سرعت بیمارستان‌های قم یکی یکی به بستری بیماران مبتلا به کرونا تخصیص داده شد، تصمیمات استانی به سمت تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و سایر مراکز فرهنگی آموزشی رفت.

در این بین اقشار مختلف هم رو به تعطیلی رفتند. هر مجموعه‌ای که ممکن بود محلی برای اجتماع مردم باشد. حرم و جمکران و نمازهای جماعت و جمعه هم رو به تعطیلی رفت. اما روند صعودی ابتلا به کرونا همچنان ادامه داشت. همه اینها تصمیمات استانی را به سمت تعطیلی بیش از پیش اصناف و اقشار مختلف نیز هدایت کرد. تا آنجا که همه مراکز اقامتی رسمی نیز از پذیرش مسافران خودداری کردند. این اما همه داستان غم انگیز کرونا برای درآمد مردم نبود.

رئیس اتحادیه تالار، رستوران و تهیه غذای قم از تعطیلی ۴۳۰ تالار، رستوران و تهیه غذا و بیکاری کارگران آن سخن گفت و اظهار داشت: در مجموع ۴۳۰ تالار، رستوران و تهیه غذا در استان فعالیت دارند که با توجه به شرایط پیش رو همه برنامه‌ها و مراسم‌ها در آن کنسل یا به تعویق افتاده است.

بهرام موسایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار خسارت‌های مالی سنگین به واحدها را مورد توجه قرار داد و گفت: در شرایطی که همه این واحدها به تعطیلی اجباری کشانده شده‌اند و هزینه‌های زیادی را متحمل هستند کمترین توقع همراهی مجموعه‌هایی مثل تامین اجتماعی، شرکت برق و آب و گاز و مالیات و… است.

وی اضافه کرد: در این شرایط بحرانی وقتی همه مردم در کنار مسئولان برای گذر از این بحران دست به دست هم داده‌اند، انتظار داریم مسئولان نیز برای این مشکلات کارفرماها نیز تدبیری بیندیشند تا هم خسارت‌ها کمتر شود، هم واحدی تعطیلی نشود و به بیکاری کارگری نینجامد.

نیاز جدی اصناف به حمایت دولت

نگرانی از چک‌های عقب افتاده، خریدهای میلیونی انبار شده برای شب عید، رکود بازار و تعطیلی‌های گسترده دامنه نگرانی‌ها را تا حدی افزایش داد که رئیس اتاق اصناف قم بر نیاز جدی اصناف برای حمایت دولت تأکید کرد تا اصناف و اتحادیه بتوانند از این رکود تحمیلی عبور کنند.

حسن احمدلو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سایه تحمیلی رکود به دلیل شیوع کرونا فعالیت همه اصناف را به کسادی کشانده است، اظهار داشت: همه اصناف توان مالی خود را می‌گذارند برای شب عید، چرا که رونق بازار در این ایام است اما شیوع کرونا رکود را بر بازار حاکم کرده با این وجود هزینه‌های سربار برای کارفرماها نگرانی زیادی برای آنها به همراه داشته است.

به گفته وی، هزینه‌های زیادی مثل حقوق کارگران، بیمه، آب، برق، گاز، اجاره مغازه و… نگرانی زیادی برای اصناف دارد از همین رو لازم است حمایت‌هایی برای این اقشار نظر گرفته شود.

رئیس اتاق اصناف قم با اشاره به بازار پر رونق برخی صنوف عرضه کننده مواد غذایی و بهداشتی اما حال و روز دیگر اصناف را نگران کننده توصیف کرد و ادامه داد: رکود حاکم بر بازار باید با راهکارهایی همچون کاهش ضرایب مالیاتی و سایر شیوه‌های حمایتی تا جدی خسارت‌ها را کاهش دهد.

در این میان اما برخی از اصناف نیز کنترل شرایط از دستشان خارج شد و برخی اقلام مورد فروششان سر به فلک کشید. وقتی که در کانال‌ها و اخبار مختلف گفته شد برخی مواد غذایی در پیشگیری یا درمان بیماری کرونا مؤثر است ناگهان قیمت مواد خوراکی از جمله زنجبیل به هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان، لیموترش به کیویی ۵۰ هزار تومان و سیر به هر کیلو ۵۰ هزار تومان و حتی در مواردی بیش از این قیمت‌ها رسید.

رئیس اتحادیه میوه و بارفروشان قم، اما اعلام کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته و تأمین این اقلام در قم شاهد کاهش چشمگیر قیمت سیر، زنجبیل و لیموترش در روزهای اخیر بوده‌ایم تا شهروندان با خیال راحت بتوانند موارد مورد نیاز را تأمین کنند.

عباس موحد با تأکید بر اینکه در تأمین این اقلام هیچ کمبودی در استان نداریم، این اطمینان را به شهروندان داد که جلوی هرگونه سوء استفاده را می‌گیریم و شهروندان می‌توانند هرگونه گرانفروشی را به سرعت اطلاع رسانی کنند.

وی برخلاف برخی اصناف که ناچار به تعطیلی شده‌اند، گفت: در این ایام ۵۵۰ واحد عرضه میوه و تره بار در استان قم در حال خدمت رسانی به مردم هستند اما در این میان برخی با عناوین مختلف اقدام به توزیع میوه و تره بار می‌کنند که هیچ‌گونه مسئولیتی از سوی آنها متوجه اتحادیه میوه و بارفروشان نیست و باید شهرداری در این باره توضیح دهد.

کرونا، این ویروس همه گیر که این روزها جان جامعه را تهدید می‌کند اما ویروس ترس و اضطراب شهروندان بابت معیشت و هزینه‌های اقتصادی مانده روی دستشان نیز تهدید می‌کند، موضوعی که به نظر می‌رسد در کنار همه تصمیمات فوق العاده مسئولان در مسیر کنترل کرونا، باید مورد توجه باشد.

کد خبر: ۸٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha