۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
هزینه دو برابری تعمیرات در نمایندگی «کرمان موتور»| خودروهای چینی ضعف خدمات پس از فروش دارند
کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد

هزینه دو برابری تعمیرات در نمایندگی «کرمان موتور»| خودروهای چینی ضعف خدمات پس از فروش دارند

برنابادی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ضعف خدمات پس از فروش خودروهای چینی، گفت: هزینه تعمیرات خودروهای چینی در نمایندگی دو برابر بازار آزاد است.

بازار؛ گروه خودرو: چندی است که زمزمه ورود خودروهای چینی با لغو تحریم‌ها به گوش می‌رسد و شاهد ورود برخی از محصولات جدید این کشور به بازار هستیم. از آنجایی که برندهای چینی حتی با حمایت خودروسازان دولتی بزرگ در کشور نتوانستند شبکه خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشند و یا دسترسی به قطعات با سهولت انجام نمی‌شود. از سویی شاهد ورود خودروهای چینی جدید به بازار هستیم و نگرانی در خصوص تامین قطعات این خودروها برای برخی از مشتریان وجود دارد.

با این تفاصیل به سراغ «رضا برنابادی» کارشناس صنعت خودرو رفتیم که موضوع دسترسی به قطعات و لوازم یدکی محصولات چینی در بازار را بررسی کنیم.

* در کشور برندهای خودروی چینی خوش فروش شامل جک، هایما، لیفان، جیلی، برلیانس و چری هست، آیا این خودروها در کشور ضعف خدمات پس از فروش دارند؟
ضعف خدمات پس از فروش فراوانی را خودروهای چینی در بازار کشور دارند. هرچند که این خودروها به اصطلاح سربه گاراژ هستند، اما در بحث خدمات پس از فروش زمانی که مشتری در نمایندگی به نتیجه نمی‌رسد، ناگزیر به تعمیرگاه‌های آزاد سطح شهر یا بازار لوازم یدکی مراجعه خواهد کرد. مشتری با تغییر رویه تعمیر به دنبال حل مشکل و ضعف ناشی از خدمات است. در برخی از خودروها مانند لیفان که متعلق به کرمان‌موتور هست، گاهی به عنوان تعمیرکار مجبور به استفاده از قطعات ژاپنی به جای چینی در خودرو هستیم. زیرا قطعات چینی کیفیت و عمرمفید مناسب نداشته اما به دلیل تشابه لوازم یدکی خودروهای چینی با خودروهای ژاپنی از لوازم یدکی محصولات تویوتا مانند کرولا و یاریس و کمری استفاده کرده تا مشکل را حل کنیم. گفتنی است که این مساله در برند جیلی نیز صادق بوده و متاسفانه در نمایندگی‌ها چنین عملکردی وجود ندارد.

* یکی از خودروهای کراس اوور محبوب بازار کشور ما جک اس ۵ است، دسترسی به لوازم یدکی و خدمات پس از فروش این خودرو در کشور چگونه است؟
اگر برای تامین قطعات خودروهای جک در کشور امتیاز بندی انجام دهیم، می‌توان از ۱۰۰ امتیاز به این برند ۷۰ امتیاز اختصاص داد. هرچند که گاهی نیز برخی از قطعات محصولات جک در کشور کم یاب است، اما باید ذکر کرد که قطعات به شدت گرانی دارد.

در گروه چری عیب و ایراد فنی بسیار زیادی وجود دارد، اما لیفان صدرنشین جدول خرابی‌ها و بالا بودن استهلاک است. تقریبا کمترین خرابی را می‌توان به جک اختصاص داد. مجدد باید ذکر کنم که جک نیز فوق العاده قطعات گرانی دارد و همان یک بار تعمیر می‌تواند هزینه هنگفت تعمیرات را به مالک خودرو تحمیل کند

* خرابی کدام برند چینی در بین خودروها در بازار نسبت به سایر خودروها بیشتر است؟
در گروه چری عیب و ایراد فنی بسیار زیادی وجود دارد، اما لیفان صدرنشین جدول خرابی‌ها و بالا بودن استهلاک است. تقریبا کمترین خرابی را می‌توان به جک اختصاص داد. مجدد باید ذکر کنم که جک نیز فوق العاده قطعات گرانی دارد و همان یک بار تعمیر می‌تواند هزینه هنگفت تعمیرات را به مالک خودرو تحمیل کند. به طور مثال کیت کلاچ جک اس ۵ تقریبا ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که مالک اگر به نمایندگی مراجعه کند، حدود ۳۰ میلیون تومان باید هزینه تعویض پرداخت کند.
* برخی از برندهای جدید چینی در راه کشور هستند یا به بازار راه یافتند، باتوجه به اینکه خودروهای چینی در کشور سابقه خوبی در ارائه خدمات از خود نداشتند، آیا به مشتریان توصیه به خرید خودروهای جدید چینی می‌کنید؟
بحث ضعف خدمات در شرایط فعلی شاید در وهله دوم یا سوم قرار بگیرد. زیرا در بازار خودرو محدود و بسته کشور و عدم دسترسی به برند و خودرو جایگزین دربازه ۴۰۰ میلیون تومان تا ۹۰۰ میلیون تومان مشتریان چاره‌ای جز انتخاب خودروهای چینی ندارند. چون آپشن‌هایی که مشتریان در خودروهای کره‌ای دیده و علاقمند شدند در خودروهای چینی وجود دارد که می‌توان به دوربین ۳۶۰درجه، توربوشارژر، صندلی برقی، فرمان برقی، پشت پنل ال سی دی و... اشاره کرد. این مساله فارغ از بحث کیفیت و تکنولوژی به کار رفته در خودرو است.

چند روز پیش، مالک یک دستگاه خودرو جک به مجموعه خودرویی مراجعه و گفت سردکن روغن را با قیمت ۶ میلیون تومان در نمایندگی تعویض کردم. پس از بررسی قیمتی در بازار آزاد به مالک خودرو توضیح دادیم که قیمت سرد کن در بازار آزاد حدود ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت دارد. با احتساب دستمزد و تعویض روغن حدود ۳ میلیون تومان هزینه تعمیرات دارد. به بیانی ساده‌تر هزینه تعمیرات خودروهای چینی در نمایندگی دو برابر بازار آزاد است


* باتوجه به این تفاصیل به نظر شما خودروهای چینی عمدتا ضعف تعمیرات یا نبود لوازم یدکی را دارند؟
ضعف هر دو برای برندهای چینی در کشور صادق است. قابل توجه است که در نمایندگی‌ها هزینه‌ها نسبت به بازار آزاد بسیار زیاد است. به عنوان مثال چند روز پیش، مالک یک دستگاه خودرو جک به مجموعه خودرویی ما مراجعه و گفت سردکن روغن را با قیمت ۶ میلیون تومان در نمایندگی تعویض کردم. پس از بررسی قیمتی در بازار آزاد به مالک خودرو توضیح دادیم که قیمت سرد کن در بازار آزاد حدود ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قیمت دارد. با احتساب دستمزد و تعویض روغن حدود ۳ میلیون تومان هزینه تعمیرات دارد. به بیانی ساده‌تر هزینه تعمیرات خودروهای چینی در نمایندگی دو برابر بازار آزاد است. همین عامل سبب شده که مشتریان فقط برای دوره گارانتی به نمایندگی مراجعه و پس از آن هیچ مراجعه‌ای نداشته باشند.

کد خبر: ۸۵٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهنام IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      0 0
      با سلام میخواستم ببینم هزینه فیلتر روغن و فیلتر بنزین و فیلتر هوا جک اس 5 اتوماتیک چقدر میشه