۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
بررسی کاروانسراهای میامی توسط ارزیاب یونسکو/ کاهش مهاجرت با اجرای طرح‌های پایدار اشتغال روستایی
سرپرست میراث سمنان:

بررسی کاروانسراهای میامی توسط ارزیاب یونسکو/ کاهش مهاجرت با اجرای طرح‌های پایدار اشتغال روستایی

سمنان- دوست محمدی، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: وضعیت کاروانسراهای میامی برای حضور ارزیاب سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بررسی شد.

حمید رضا دوست محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار، درباره استفاده از ظرفیت کاروانسراهای میامی برای توسعه گردشگری و اقتصادی شرق استان سمنان در دوران پساکرونا، تاکید کرد: وضعیت کاروانسراهای شهرستان میامی برای حضور ارزیاب سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بررسی شده است.

وی افزود: شهرستان میامی به دلیل وجود ۱۰ کاروانسرای با ارزش تاریخی به سرزمین کاروانسراها معروف است و این کاروانسراها در صورت برخورداری از شرایط لازم، در پرونده ثبت مجموعه کاروانسراهای ایران در فهرست جهانی قرار می‌گیرند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان اضافه کرد: وجود کاروانسرای میامی، سپنج (جهان‌آباد)، مجموعه کاروانسراهای میاندشت شامل سه کاروانسرا، کاروانسرای عباس‌آباد، الحاک، صدرآباد، محمدآباد پل ابریشم و سنگی شریف‌آباد، نشانگر اهمیت تاریخی این شهرستان و شکوه معماری ایران است.

دوست‌محمدی از کاروانسراها به‌عنوان سرمایه‌ای گران‌قیمت برای این شهرستان یاد کرد و افزود: مرمت و معرفی این کاروانسراها، نقش مؤثری در توسعه شهرستان دارد و حفاظت و مرمت این آثار ارزشمند از اهداف اصلی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان است و نیاز به همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و مالکان کاروانسراها دارد.

وی افزود: از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهرستان میامی، مسجد جامع فرومد، آرامگاه شیخ حسن جوری و شاعر نام‌آور ایران ابن یمین فریومدی است.» شهرستان  میامی دارای چهار منطقه نمونه و هفت روستای هدف گردشگری است. بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرای ایران در این شهرستان قرار دارد.

سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان همچنین از صرف بیش از ۵۶ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در استان خبر داد و گفت: این اعتبار صرف گودبرداری و اجرای بخشی از اسکلت موزه کومش، اجرای بخشی از آسفالت پیغمبران، اجرای فاز نخست مسیر افتر به آبگرم، نصب چهار عدد برج نوری در زائرسرای بیارجمند و سرخه و بخشی از مسیر برق‌رسانی به قلعه پنهان بهرام شده است.

دوست محمدی افزود: این اعتبار همچنین صرف اجرای بخشی از کانال زهکشی مسیر قصر بهرام، ساخت تابلوی معرفی جاذبه‌ها و اجرای آسفالت مسیر دشت شاد شده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها بین پنج تا ۱۰۰ درصد پیشرفت دارند، گفت: نصب دو برج نوری در زائرسرای بیارجمند و دو برج نوری در زائرسرای سرخه، اجرای آسفالت مسیر دشت شاد، ساخت تابلوی معرفی جاذبه‌های استان به‌طور کامل اجرایی شده است.

کد خبر: ۸۴٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha