۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
سیر شهداد در مزرعه ارزان و در بازار گران؛ کرونا ترمز صادرات را کشید
دلالان بر هم زننده بازار سیر؛

سیر شهداد در مزرعه ارزان و در بازار گران؛ کرونا ترمز صادرات را کشید

کرمان- سیر شهداد که هر ساله مشتریان خارجی داشت امسال در اثر شیوع کرونا در زمینه صادرات دچار مشکلاتی شده و همین مساله پای دلالان به مزارع را باز کرده تا بار دیگر سود زحمات کشاورزان را به جیب بزنند.

بازار؛ گروه استان ها: با آغاز فصل برداشت سیر در شهداد، کشاورزانی که ماه ها بر روی زمین برای به ثمر رسیدن محصولاتشان تلاش کرده اند در انتظار روزهای پررونق بودند و گمان می کردند می توانند ثمره زحماتشان را برداشت کنند. اما حالا باز هم با پیدا شدن سر و کله دلالان و خرید سیر با قیمت بسیار پایین سه تا چهار هزار تومان از کشاورز، گویی باز هم قرار است سود زحمات کشاورزان پرتلاش در جیب دلالان سرازیر شود. مشکلی که هر ساله در خصوص بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر نظیر گوجه، پیاز، خیار و... هم شاهد هستیم.

امسال صادرات سیر به دلیل سایه سنگین کرونا دچار مشکلاتی شده و محصولی که به دلیل کیفیت بسیار مطلوبش در سال های گذشته مشتریان خارجی داشت و به آلمان، روسیه، چین و کشورهای آسیای میانه و کشورهای عربی صادر می‌شد، اکنون روی دست کشاورزان مانده است.

دلالان و توقف صادرات چالش سیرکاران شهدادی
حالا رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان خرید توافقی را یکی از راه حل های رفع مشکل سیرکاران شهدادی می داند، عباس سعیدی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کیفیت بالای سیر شهداد اظهار کرد: امسال ۷۰۰ هکتار کشت سیر در استان داریم که تقریبا مشابه میزان کشت سال گذشته است. عمده این محصول در منطقه شهداد تولید می شود که سیر بنفش بسیار خوبی را تولید می کنند.

ما با سازمان تعاون روستایی هماهنگ کردیم که نسبت به خرید توافقی سیر اقدام کنند تا سیر روی دست کشاورزان نماند

سعیدی با اشاره به صادرات سیر طی سال های گذشته بیان کرد: به دلیل کرونا امسال مقداری در زمینه صادرات دچار مشکل شده ایم اما حجم سیر زیاد نیست که دغدغه چندانی وجود داشته باشد.

وی گفت: ما با سازمان تعاون روستایی هماهنگ کردیم که نسبت به خرید توافقی سیر اقدام کنند تا سیر روی دست کشاورزان نماند.

سعیدی از فروش ۲۰ درصد سیر برداشت شده خبر داد و گفت: این ۲۰ درصد معادل حدود پنج هزار تن نیاز بذری کشاورزان است. در حال حاضر هم ۱۸ هزار تن از ۲۸ هزار تن تا ۳۰ هزار تن سیر تولیدی استان در صف فروش است.

وی با بیان اینکه قیمت سیر در اوایل فصل برداشت ارزان تر است اما با ورود خریداران به بازار، این محصول به قیمت واقعی خود می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شمال استان کرمان یادآور شد: سیر به دلیل دوره کوتاه رشد و نیاز آبی مناسب جزو محصولات الگوی کشت استان است.

بازار گران؛ کرونا ترمز صادرات را کشید" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/04/08/4/73206.jpg" width="600" />

سیرکاران شهدادی متضرر شدند
مدیر جهاد کشاورزی شهداد هم در گفتگو با خبرنگار بازار میزان سیر برداشت شده قابل فروش در شهداد طی امسال را ۲۵ هزار تن ذکر و اظهار کرد: حدود ۲۰ درصد افزایش کشت سیر در منطقه شهداد داشتیم.

محسن دهقانی با اشاره به اینکه امسال در زمینه صادرات سیر مشکلاتی وجود دارد، ادامه داد: با بسیاری از تجار و فعالان حوزه صادرات تماس گرفته ایم، با تعاون روستایی و سپاه وارد مذاکره شده ایم که ان شاالله متوقع هستیم راه حلی پیدا شود و کشاورزان امسال ضرر نکنند.

متاسفانه امسال قیمت سیر به یک سوم سال گذشته کاهش یافته و این مساله باعث ضرر کشاورزان شده است

دهقانی با انتقاد از ورود دلالان به این حوزه گفت: متاسفانه امسال قیمت سیر به یک سوم سال گذشته کاهش یافته و این مساله باعث ضرر کشاورزان شده است. یکی از دلایل کاهش قیمت سیر مشکلات موجود بر سر راه صادرات سیر است. این در حالیست که محصول سال گذشته صادر می شد و شرایط خوب بود.

وی با اشاره به کشت بیش از ۷۰۰ هکتار سیر در بخش شهداد طی سال زراعی جاری اظهار کرد: در این منطقه کشت سیر از نیمه دوم شهریور آغاز می شود و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد. کار برداشت هم از نیمه فروردین ماه آغاز شده است.

دهقانی یادآور شد: عمده سیر در روستاهای ابراهیم آباد، همت آباد، تکاب، اندوهجرد و جهر کشت می شود.

بازار گران؛ کرونا ترمز صادرات را کشید" height="400" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/09/14/4/40839.jpg" width="600" />

گلایه های کشاورزان شهدادی از کاهش شدید قیمت سیر
یکی از سیرکاران شهدادی به بازار گفت: تنها مشکلی که اکنون داریم قیمت سیر است و حالا محصول ما روی زمین مانده است.

یکی دیگر از کشاورزان شهدادی که اقدام به کاشت سیر کرده است هم به بازار گفت: از منِ کشاورز سیر را کیلویی چهار تومان می خرند و در جایی دیگر تا ۱۵ هزار تومان هم به فروش می رسانند.

رضا هم از سیرکاران شهدادی است که از نبود سردخانه گلایه دارد و معتقد است در صورت ایجاد این زیرساخت بسیاری از این مشکلات رفع می شود. او به بازار گفت: در نبود سردخانه مجبوریم محصول را روی زمین نگه داریم و دلال هم کیلویی ۵ هزار تومان محصولمان را از ما خریداری می کند.

محمد از کشاورزان شهدادی هم به بازار گفت: باید با بازاریابی مناسب محصول سیر ساماندهی شده و از روی زمین جمع آوری شود و کشاورز دلگرم شود.

یکی از خریدارانی که برای خرید محصول سیر در شهداد حضور یافته است به بازار گفت: من سیر را کیلویی سه تومان از کشاورز می خرم و وقتی در منطقه ای دیگر می خواهم بفروشم، می بینم آنجا هم سه تومان شده است. من اینجا سیر را می خرم و ضرر من می کنم، کشاورز هم ضرر می کند؛ در چنین شرایطی چرا نباید سیر صادر شود؟

با ایجاد کارخانه فرآوری سیر در شهداد علاوه بر اینکه می توان زمینه اشتغال جوانان را فراهم کرد، بستر لازم برای رونق تولید در منطقه هم فراهم می شود. مسئولان باید در سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» هر چه زودتر برای این مشکل تدبیری به کار گیرند تا با پشتیبانی و مانع زدایی تولیدات کشاورزان نابود نشود.

کد خبر: ۸۴٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید رضا GB ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      0 0
      سیر ک اینقدر خواص دارویی خوبی داره نباید این نعمت خدا رو زمین بمونه خراب بشه