۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸
هشدار کمبود مواد اولیه فولادی

هشدار کمبود مواد اولیه فولادی

گزارش بررسی ها حاکی از آن است که صنعت فولاد کشور در چند سال اخیر با وجود تحریم های بسیار، با تلاش روز افزون مهندسان و نیروهای کار ایرانی با موفقیت پیش رفته و ارز آوری قابل قبولی برای کشور ایجاد کرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، گزارشی از سوی دیوان محاسبات کشور اعلام شده است که بر حسب منویات مقام معظم رهبری و سیاست های موجود بر اقتصاد مقاومتی، عملکرد صنعت فولاد کشور مورد بررسی قرار گرفت و گزارش تهیه شده به مقامات مسئول کشور ارجاع شد.

در گزارش مربوطه با توجه به جایگاه و تاثیر این صنعت بر روند توسعه کشور و همچنین نظارت بر زنجیره تولید تا مصرف به مهمترین چالش‌ها و ظرفیت‌های شرکت‌های تولیدکننده فولاد در ایران و همچنین قوانین و مقررات مرتبط با صنعت فولاد پرداخته شده است.

در این گزارش بررسی ها حاکی از آن است که صنعت فولاد کشور در چند سال اخیربا وجود تحریم های سفت و سخت، با تلاش روز افزون مهندسان و نیروهای کار ایرانی با موفقیت پیش رفته و ارز آوری قابل قبولی برای کشور ایجاد کرده است.

نکته قابل توجه در این گزارش، موضوع ذخیره قطعی سنگ آهن ایران است که در حال حاضر حدود ۳/ ۳ میلیارد تن برآورد شده است و با در نظر گرفتن برنامه ریزهای انجام شده در این مورد، محقق شدن تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام در افق ۱۴۰۴ سبب اتمام ذخایر سنگ آهن حدود ۱۴ سال بعد از افق ۱۴۰۴ خواهد شد که اگر اکتشافات جدید و جایگزینی ذخایر سنگ آهن مصرف‌ شده، انجام نشود سبب از بین رفتن پشتوانه تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ های وابسته به فولاد خواهد شد.

بر حسب اطلاعات ارائه‌ شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی سال ۱۳۹۸ و ۶ ماه اول سال ۱۳۹۹ در مجموع ۵۷ فقره اکتشاف سنگ آهن، صادر شده است که هیچ‌ یک از آنها منتهی به گواهی کشف یا پروانه بهره ‌برداری نشده است و این موضوع، ضعف جدی بخش اکتشاف معادن کشور را نشان می‌ دهد.

البته با روند کنونی موجود در استخراج سنگ آهن و تولیدات دیگر محصولات زنجیره فولاد، محقق شدن اهداف سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام امکان‌ پذیر نخواهد بود.

همچنین این گزارش به تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا طی سال‌ های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اشاره کرده است و ضعف مهمی در نظارت بر عرضه محصولات فولادی و ناهماهنگ بین واحد های گوناکون حاکمیتی مانند شرکت بورس کالای ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعیین قیمت پایه را که سبب التهابات موجود در بازار و همچنین نوسانات بسیار بازار در سبد محصولات فولادی دانسته است.

توسعه فعالیت ‌های اکتشافی و اکتشاف دقیق ‌تر و افزایش عمق آنها و ایجاد کنسرسیوم‌های معدنی و فولادی در پهنه‌ های جدید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فولاد پایدار و تشکیل خوشه‌ های حمایتی از معادن کوچک و نیز کنترل صادرات مواد اولیه خام، از توصیه‌های مهم دیوان محاسبات کشور در این گزارش است.

از جمله پیشنهادهای مشخص دیوان محاسبات برای کاهش قیمت تمام‌ شده تولید محصولات فولادی، سیاست ‌گذاری براساس مشوق‌ های صحیح برای تعیین قیمت گاز توسط دولت است تا شرکت‌های تولید کننده فولاد که از روش احیای مستقیم با استفاده از گاز فعالیت می‌ کنند، از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

کد خبر: ۸۴٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha