۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
افزایش نرخ سود بانکی غیر ممکن است
عضو سابق هئیت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران در گفتگو با بازار:

افزایش نرخ سود بانکی غیر ممکن است

عضو سابق هئیت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: سیاست افزایش نرخ سود بانکی زمانی مطرح است که نرخ تورم کمتر از نرخ سود باشد، اما اکنون که نرخ تورم مسیر صعودی را می پیماید، با توجه به شرایط اقتصاد کشور و وضعیت نامناسب بانکها هر گونه تصمیم گیری برای افزایش نرخ سود بانکی با هدف جلو گیری از خروج سپرده ها، بی شک بانک ها را مذیقه قرار می دهد.

اسماعیل صابری در گفتگو با بازارر، به افزایش هزینه های تمام شده پول در بانک ها اشاره کرد و گفت: نرخ ۱۸ درصدی سود بانکی در کنار رشد هزینه های تمام شده پول همراه با کارمزد چندرصدی، قیمت تمام شده نرخ سود بانکی را برای بانک ها به بیش از ۲۰ درصد می رساند. بنابراین تصمیم گیری برای هرگونه تغییر در نرخ سود بانکی بسیار سخت و در شرایط کنونی اقتصاد کشور ناممکن است.
وی با بیان این که اقتصاد کشور نسبت به تغییر نرخ سود بانکی به شدت حساس است، تصریح کرد: بانک محور بودن اقتصاد کشور و وجود مشکلات و محدودیت های پیش روی سرمایه گذاران باعث شده است تا خیلی از مردم برای حفظ سرمایه های خود بانک ها را جایگاهی امن برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. چرا که اکنون سرمایه گذاری در سایر بازارها با ریسکی بالا همراه است.

این کارشناس بانکی با بیان این که فقط افراد ریسک پذیر حاضر به خروج سپرده های خود از بانک ها برای سرمایه گذاری در سایر حوزه های اقتصادی هستند، افزود: قشر متوسط جامعه اگر سرمایه ای دارند ترجیع می دهند آن را در بانک ها بگذارند و سود آن را دریافت کنند تا حداقل ارزش پولشان حفظ شود. اما افراد دارای استعداد و یا ریسک پذیر، برای اینکه از سرمایه های خود در کوتاه مدت به سودهای قابل توجه برسند معمولا اعتقادی به سپرده گذاری در بانک ها را ندارند.

صابری افزود: ازآنجایی که ارزش پول ملی در پی اجرای برخی سیاست های نادرست و ایجاد محدودیت ها و محرومیت های بین المللی کاهش یافته است، بنابراین لزم حرکت در مسیر تحرک اقتصاد ملی، بکارگیری سیاست های کارشناسانه در مترقی کردن حوزه های اقتصادی و تصمیم گیری درست برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز در بازار با هدف حفظ ارزش پول ملی ضروری است.

کد خبر: ۸۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha