۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
لزوم توجه جدی به ظرفیت ایران برای ترانزیت برق منطقه

لزوم توجه جدی به ظرفیت ایران برای ترانزیت برق منطقه

بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق گفت: از جایگاه و ظرفیت ایران به عنوان محلی برای ترانزیت برق در منطقه به خوبی استفاده نشده‌است.

به گزارش بازار، علی بخشی با بیان اینکه ایران علاوه بر صادرات برق به برخی کشورهای همسایه، در مقاطعی نیز واردکننده برق بوده، افزود: واردات برق، ایراد و اشکالی ندارد حتی واردات برق در شرایطی به سود اقتصاد کشور است تا معادل میزان واردات در این بخش، صادرات نیز صورت گیرد که علاوه بر درآمدزایی برای کشور، به پایداری امنیت انرژی نیز قوام بخشیده شود.

وی ترکمنستان را فروشنده عمده برق به ایران عنوان کرد و گفت: با تکمیل شبکه اتصال برق در دست احداث با کشور ارمنستان، امکان واردات برق از این کشور نیز میسر خواهد شد.

به گفته بخشی، در حال حاضر عراق، افغانستان و پاکستان خریداران اصلی برق از ایران هستند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق همچنین به قطع صادرات برق از سوی دولت در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: طی ادوار گذشته، دولت به محض آنکه با کمبود در تامین برق داخل مواجه می‌شد اقدام به قطع فوری برق صادراتی می‌کرد که این تصمیم واکنش منفی کشورهای واردکننده برق از ایران را در پی داشت و عدم اعتماد خریداران برق نسبت به ایران را تشدید می‌کرد و این کشورها به سراغ جایگزین‌های دیگر می‌رفتند.

وی گفت: تبعات قطع برق صادراتی هیچ‌گاه به نفع اقتصاد کشور نبود و خوشبختانه دولت نیز متوجه آثار زیان‌بار آن شد و مقرر شد در صورت کمبود برق در داخل، صادرات آن متوقف نشود و با واردات، کمبودها جبران شود. بنابراین، واردات برق محلی از ایراد و اشکال نیست به شرط آنکه در مقابل آن، صادرات نیز توسعه داده شود.

بخشی در ادامه، ظرفیت تولید برق در کشور را مطلوب توصیف کرد و با اشاره به اینکه کمبود برق نداریم، افزود: با این حال، شبکه انتقال برق در کشور دچار نقص است و باید اصلاحات جدی و فوری در این بخش صورت گیرد، زیرا هم اکنون، به دلیل نبود تجهیزات انتقال برق، مازاد تولید در برخی استان‌ها از جمله خراسان عملا اتلاف می‌شود و امکان انتقال آن به سایر نقاط کشور وجود ندارد.

کد خبر: ۸۴٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha