۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴
۶ دسته معامله گر در بازار سهام
بازار بررسی می‌کند؛

۶ دسته معامله گر در بازار سهام

به غیر از تازه واردان معمولا سهامداران در جهان را می توان به ۵ دسته کلی تقسیم کرد. شما جزو کدام دسته اید؟

محمد رضا هادیلو؛ بازاروقتی شخصی برای اولین بار در بورس اوراق بهادار را شروع می کند، بلافاصله در زمره مبتدی ها قرار می گیرد و در این مرحله فرد باید بداند، بیاموزد و سعی کند تصمیمات خود را به دور از احساساتی مانند ترس یا انگیزه هایی مانند حرص و آز بدست آورد. جدا از معامله گران تازه کار، تریدرها و معامله گران بازار سهام  را می توان بر اساس رفتارشان به ۵ دسته عمده تقسیم کرد.

۱- سهامداری بر مبنای زمان بازار
این نوع از معامله گران بر اساس روندها و شاخص های اقتصادی تصمیمات خرید و فروش را اتخاذ می کنند، برای پیش بینی حرکت آینده بازار به این شاخص ها اعتماد می کنند و بر این اساس خرید و فروش می کنند.

این نوع از معامله گران باید در زمان خرید و فروش تعادل برقرار کنند، بنابراین باید بدانند که همه معاملات کوتاه مدت نیستند، آنها همچنین باید بتوانند تصمیمات طولانی مدت بگیرند و یاد بگیرند که با نوسانات غیر منتظره بازار کنار بیایند.

۲- سهامداران عمده ومعامله گران اصلی
این نوع از سهامداران بر روی کلاس های مختلف دارایی و نحوه عملکرد آنها متمرکز هستند و همیشه سعی می کند دلایل قانع کننده ای برای خرید یا فروش کلاس دارایی پیدا کند و این نوع معامله گران تمایل به تحقیق، خواندن اخبار، تجزیه و تحلیل داده ها، پیش بینی عملکرد دارایی ها در آینده دارد و عاشق تحلیل بنیادی هستند. (کلاس دارایی گروهی از ابزارهای مالی است که دارای ویژگی های مالی مشابه هستند و رفتار مشابه آنها در بازار وجود دارد.)

این دسته از معاملگران، روزانه سبد سرمایه گذاری خود را بررسی می کند و علاوه بر نظارت بر شاخص های عملکرد برای پیش بینی فرصت های بالقوه عملکرد خود را ارزیابی می کند.

۳- معامله گران تکانشی
بر اساس تعریف تِکانش واژه‌ای است که در کتابها و نوشته‌های فارسی روانشناسی، به عنوان معادل Impulse (ضربه) به‌کار می‌رود.

بر همین اساس، روانشناسان اصطلاح تکانشگری را هم به عنوان معادل Impulsivity ساخته‌اند و به‌کار می‌برند. تکانشگری (impulsivity) یکی از حالات شخصیتی انسان است. نمی‌توان تکانشگری را با یک کلمه فارسی یا با یک جمله توضیح داد، بلکه برای ارائه توضیحی هرچه دقیق‌تر، باید چهار جنبه رفتار انسان را در نظر گرفت. جنبه‌هایی که هر یک از آن‌ها مکمل سه جنبه دیگر است:

۱- تصمیمات عجولانه گرفتن. منظور از عجله، ناتوانی در ممانعت از واکنش غالب یا خودکار است، مخصوصاً در موقعیتهای هیجانی مثبت یا منفی، هر چند ممکن است فرد، بعداً، پشیمان شود.

۲- عدم دوراندیشی. ناتوانی در پیش‌بینی پیامدهای مثبت یا منفی یک عمل.

۳- عدم پشتکار. دشواری در تمرکز حواس روی تکالیف، و ناراحت شدن یا پرت شدن دایمی حواس، به علت افکار یا خاطرات مزاحم و ناخواسته.

۴- جستجوی دایمی و غیرارادی احساسات مختلف جدید یا هیجان‌انگیز.

بر همین اساس معامله گر تکانشی بدون تلاش برای تأیید صحت تصمیم خرید و فروش  برای دستیابی به سودهای کلان تلاش می کنند  و این نوع افراد آماده هستند تا سطح بالایی از ریسک را که می تواند به ثروت آنها آسیب برساند، تجربه کند.

 این افراد  برای دستیابی به سودهای بزرگ و بدون اطمینان آماده اند. این معامله گران معمولاً بر اساس احساسات و احساسات تصمیم می گیرند، که در نهایت منجر به تصمیم گیری های غیر منطقی می شود.

۴- سهامداران عاطفی
در این گروه، معامله گران تصمیمات خود را براساس درک احساس بازیگران اصلی بازار نسبت به دارایی های مختلف می گیرند. معامله گران عاطفی تمایل به تصمیم گیری بر اساس ذهنیت جمعیت را دارند،  آنها برای معامله افراد جمعیت را دنبال می کنند. در این روش ممکن است دارایی هایی کم ارزش شوند.

باید توجه داشت که بازار بورس هم از رفتارهای اجتماعی  تاثیر پذیر است و رفتار گله وار در بین سرمایه گذاران بورس در جهان و ایران به وفور قابل مشاهده است و شکل اغراق آمیز آن که موسوم به رفتار قبیله ای ویا گله ای است را در سال گذشته تجربه کردیم.

۵- معامله گران پویا
معامله گران پویا  در درک چگونگی عملکرد بازار مهارت دارند.  آنها براساس اطلاعات دقیق تصمیمات آگاهانه می گیرند و توانایی زیادی در تدوین استراتژی های کاملا آگاهانه دارند.

  بیشتر معامله گران حرکت به استفاده از ابزارها و استراتژی های مبتنی بر ارزیابی ریسک و پیش بینی نوسانات بازار تمایل دارند. این گروه جزو موفقترین دسته فعال در بازار سهام هستند.

کد خبر: ۸۳٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha