۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
گواهینامه کیفیت کالای ایرانی برای محصولات صادراتی

گواهینامه کیفیت کالای ایرانی برای محصولات صادراتی

صالحی، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در یادداشتی که در اختیار رسانه «بازار» قرار داده است به راه های موفقیت در تجارت خارجی و پرداخته است.

حمیدرضا صالحی؛ بازار: نگاه در اقتصاد کشور در سال‌های اخیر به این سو بوده که به سمت تولید کالاهای صادراتی مرغوب حرکت کنیم که البته، موفقیت‌هایی در این زمینه، به‌ دست آمده و امروزه کشور ما بعنوان یک تولید کننده اصلی در کشوری مثل عراق به شمار می‌آید.
اما در این زمینه، باید به این نکته، نیز توجه داشته باشیم که سهم ایران از کل واردات کشورهای همسایه مقدار ناچیزی بوده است و  باید در بحث زیرساخت‌های صادراتی خود تلاش وافری انجام دهیم. تا زمانی که در فراهم آوردن این شرایط به شکل موفق عمل نکنیم، نمی ‌توانیم توفیق مورد نظر در ارتقای کیفیت تولیدات داخلی را به‌ دست آوریم.
کیفیت و نرخ تمام‌ شده هر دو در کنار یکدیگر به یک کالا مزیت می‌ دهند. اگر ما نرخ تمام‌ شده محصولات خود را کاهش دهیم سرمایه در گردشی که در تولید کالا استفاده می‌شود نیز با سرعت روبرو خواهد شد و همچنین نرخ مواد اولیه نیز روندی کاهشی خواهد داشت که این عوامل، بعنوان مزیت‌های رقابتی م حسوب می‌ شود و این همان مسیری است که تمام کشورهای صاحب صنعت در دنیا با اتکا بر آن توانسته ‌اند سهم خود را از بازارهای جهانی به‌ دست آورند.
برای رسیدن به کیفیت مطلوب در صادرات راهکارهای زیادی وجود دارد. یکی از این راهکارها این است که برای آنچه بعنوان کالای با کیفیت می ‌شناسیم یک گواهینامه از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر کنیم و پشتیبان این گواهینامه نیز باشیم. در حال ‌حاضر، کیفیت کالاهای صادراتی ما کم نیست و کالاهای ما قابل رقابت با تولیدات کشورهای آسیای شرقی و ترکیه هستند. به همین دلیل می ‌توانیم برای صادرات این محصولات، نظام کنترل کیفیت تعریف کنیم و برای صادرات محصولات تولیدی باکیفیت خود اقدام کنیم. با این کار آبروی ایران را در بازارهای بین‌المللی حفظ کرده و بازارهای هدف صادراتی نیز در اختیار ایرانی‌ها باقی خواهد ماند.
البته طبیعی است که حمایت دولت‌ها از صادرکنندگان می‌ تواند نقش تعیین‌ کننده‌ای در توسعه صادرات یک کشور داشته باشد؛ اگر دولت‌ها از صادرکنندگان خود حمایت نکنند این فعالان اقتصادی نخواهند توانست صادرات کشور را محقق کنند. در واقع، در خارج از کشور تنها رقابت بین بنگاه‌ها نیست و رقابت بین دولت‌ها نیز وجود دارد و در نهایت دیپلماسی به کار گرفته شده از سوی دولت‌ها است که میزان نفوذپذیری یک کالا در کشوری دیگر را تعیین می‌ کند.
در حال‌ حاضر در کشور ما ظرفیت‌های پنهان زیادی در این زمینه وجود دارد اما نباید از این موضوع نیز غافل باشیم که ما به دلیل شرایط تحریمی کشور، نمی‌توانیم مستقیم به بازارهای صادراتی بین‌المللی ورود کنیم.
 برای رفع این مشکل، شرکت‌های ایرانی می ‌توانند در اروپا اقدام به تاسیس شرکت‌های صادراتی کنند و محصولات ایرانی را با برندهای جدید صادر کنند. در دوران پساتحریم نیز می ‌توانیم با راهکارهایی مانند افزایش کیفیت و بسته ‌بندی‌های مدرن، بازارهای صادراتی خوبی را کسب کنیم و از این طریق سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش دهیم.
اگر چه در شرایط موجود اقتصادی کشور، رقابت ما با کشورهای دیگر فعال در این حوزه، رقابتی ناعادلانه است اما در عین حال، نمی‌ توانیم دست روی دست بگذاریم. باید حداکثر تلاش خود را برای بهبود وضعیت صادرات در این شرایط انجام دهیم و در کنار آن امیدوار باشیم که مشکلات تحریم به‌ زودی از بین برودو فعالان تجاری ما نیز بتوانند مانند تمام اهالی کسب ‌و ‌کار دنیا از فضای کسب‌ و ‌کار صحیح استفاده کنند و در رقابتی برابر بتوانند به موفقیت دست یابند و به این طریق، تولید و تجارت ما گامی بلند در مسیر توسعه اقتصادی کشور بردارد.

کد خبر: ۸۳٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha